Push Pull

Started by Miss Føniks, August 19, 2011, 03:30:46 AM

Previous topic - Next topic

Miss Føniks

Push/pull: En teknikk hvor man gir litt og tar litt. Et eksempel: «Du er den peneste jenta jeg har møtt¿ (pull) de siste tre minuttene! (push)».

Jeg syns akkurat dette er litt interessant, + dette med og bruke omvendt psykologi.
Si noe og vise noe helt annet med kroppspråket rett og slett.

Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til og prøve og bli flinkere til og ta dette i bruk til min egen fordel.
Er nok troen på meg selv på området som hindrer meg litt i tillegg til at jeg rett og slett er for snill.

Jeg kan godt bruke det mye i samhandling med venner, men da er det en god dose humor og vin, de vet det ikke er alvorlig ment.
Da har jeg ingen problemer med og bruke det, men vis det gjelder et target er jeg ikke alltid like flink som jeg skulle ønsket.

Hva mener dere jenter om temaet?
Er det noe dere bruker og har positiv erfaring med?
Og i så fall på hvilken måte?

Gutta, har dere noen gode råd på område til oss jenter ?
Om hvilken måter vi jenter kan bruke dette på best mulig måte mot dere gutter?
The Phoenix always rises from the asses

Sicarius

Hvis du klarer å bruke det på samme måte som du gjør med venner så tror jeg du har kommet veldig langt.
Det viktigste tror jeg er at man bruker det fordi man selv syntes det er gøy, da blir det somregel aldri feil :)
People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily.
If it is worth doing well it is worth doing poorly

Femininist

Jeg bruker push-pull ganske aktivt med alle. Mye push og ikke så mye pull og det fungerer utmerket - til de fleste. De det ikke fungerer på vil jeg nok ikke hatt en god tone med uansett.

Min erfaring er at å "dytte" fungerer godt så lenge en har glimt i øyet, er engasjert og det er gjensidig. Å "dra" fungerer ikke helt naturlig for meg, så da må jeg konsentrere meg mer.

Å gi "halv komplementer" på den måten er ikke helt min stil, men å gi ett ærlig komplement også rasere selvbildet på helt andre områder er mer min greie :D
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Miss Føniks

Quote from: Ananas on August 19, 2011, 18:08:30 PM
Quote from: Femininist on August 19, 2011, 15:33:49 PMÅ gi "halv komplementer" på den måten er ikke helt min stil, men å gi ett ærlig komplement også rasere selvbildet på helt andre områder er mer min greie :D
?

Jeg lurer også! Kan du utdyppe hva du mener her ?

Gjerne kom med eksempler på hvordan du gjør det, quotes!

Noen som har noen konkrete gode noen? quotes tas i mot med takk ;)
The Phoenix always rises from the asses

Femininist

#4
Å gi komplementer i form av "du hadde en utrolig fin dress", "digger hårfrisyren din", "godt poeng", "fint tips det må jeg sjekke ut". _Hva_ er irrelevant så lenge det er ærlig. Istedet for "det der var den fineste dressen jeg har sett ... idag".

Senere kan jeg f.eks. avbryte "nå kjeder jeg meg" og starte å snakke om noe helt annet. Det er en veldig sterk push som ikke fungerer på alle mennesker. Ser jo an settingen og slikt og etter en slik push så begynner jeg å dra igjen. Kommer med nye anerkjennende kommentarer etc.

Noen kan bli fornærmet eller til og med såret om det gjøres "feil" så vet ikke om jeg vil anbefale andre til å gjøre det samme! I noen settinger, med noen mennesker og med mitt lynne, holdning og energi-nivå så fungerer det. Slike push kommer veldig impulsivt fra meg og jeg tenker ikke veldig over det, men vet de kommer ganske ofte.

Btw; skriver raskere enn jeg tenker så med å rasere selvbildet på andre områder, så mener jeg å få det langt nede, _men_ for en kort periode. Er ikke akkurat mobbing og trakasering ;)

Ananas; Det er nok litt mer ekstremt enn "push/pull" i samme setning. Men det er jo langt fra utgangspunktet for ett forhold. Det er ikke slik en åpner en samtale eller noe ;) Det er en av mange måter å teste samhørigheten og dynamikken mellom meg og andre mennesker på. Litt å sjekke hvordan andre reagerer på uforventet kritikk.

Push-pull skjer jo i en hyggelig eller flørtende tone. Det skaper både usikkerhet og forventning. "Om DETTE er kjedelig, hva skjer nå?"- forventning. Det er for meg et brytende eksperiment som sier noe om samspillet.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Quote from: Femininist on August 19, 2011, 20:14:52 PM...

Noen kan bli fornærmet eller til og med såret om det gjøres "feil" så vet ikke om jeg vil anbefale andre til å gjøre det samme! I noen settinger, med noen mennesker og med mitt lynne, holdning og energi-nivå så fungerer det. Slike push kommer veldig impulsivt fra meg og jeg tenker ikke veldig over det, men vet de kommer ganske ofte.

...

Tror dette fungerer for deg fordi du er jente og fordi det faller naturlig inn for deg. Som gutt mener jeg at man skal være forsiktig med å dytte for hardt, gutter har ofte litt hardere hud når det kommer til fornærmelser enn det jenter har. Selvfølgelig er det unntak, men generelt så er vi mer vandt med å få dritt i trynet fordi det er slik gutter behandler hverandre. Pluss at de fleste gutter vil være villig til å ta litt mer dritt så lenge det er en sjanse for at de får seg noe :) + Gutter starter ikke å grine så fort som jenter. Så jeg vil ikke anbefale gutter å gå så hardt til verks, da kommer de nok til å ende opp med en del gråtende jenter.

Personlig bruker jeg ikke mye verbalt push, jeg pleier å gjøre mye pull verbalt og isteden gjøre push ikke verbalt. Så det kan være at jeg sier "du er morsom, jeg liker deg" til en jente, for så å dytte henne bort litt neste gang hun drar en spøk. De gangene jeg gjør verbalt push så er det mer lekent enn noe annet, det blir mer "you are so stupid" eller "did someone slap you with the stupid bat". Ting som ikke er så seriøst og jeg prøver alltid å unngå ting som det er mulig at hun har problemer med. Eks hvis hun har litt større mage så slenger jeg aldri dritt om det.

Personlig er min sjekke stil basert på å få folk til å føle seg bra, jeg liker det mye bedre enn å prøve å dra selvtilliten til jenter ned. Så jeg gir mye komplimenter og roser de hver gang de gjør ting som jeg liker. Jeg gjør forsåvidt det samme med gutter og jenter jeg ikke er interessert i kun fordi jeg liker å gjøre folk rundt meg glade.

Roman

#6
Jeg gjorde slik du sier før VB, men jeg føler personlig at det er utrolig energikrevende.
Jeg vil heller at de jeg "bryr"(syns er interessante) skal føle seg bra om jeg gidder, framfor alle som kommer i kontakt med meg.
Min stil nå er mer laidback, og det syns jegj fungerer utmerket for meg vs det jeg var før, skikkelig energisk og fokuset var mer på andre mennesker, enn meg selv.

@Feminist, mange som biter på kroken når du gjør slik med å bryte dem ned? Jeg vet ikke i hvor stor skala du gjør det, men jeg assosierer det med en teknikk som funker på usikre mennesker, og er det det du i bunn og grunn vil ha?  
De gangene jeg har opplevd det, rister jeg bare på hodet..
Det blir jo et maktspill av typ, den med hardest intensjon vinner.
Be like water my friend.

VB

Quote from: Vibingray on August 25, 2011, 07:49:26 AM
Jeg gjorde slik du sier før VB, men jeg føler personlig at det er utrolig energikrevende.
Jeg vil heller at de jeg "bryr"(syns er interessante) skal føle seg bra om jeg gidder, framfor alle som kommer i kontakt med meg.
Min stil nå er mer laidback, og det syns jegj fungerer utmerket for meg vs det jeg var før, skikkelig energisk og fokuset var mer på andre mennesker, enn meg selv.

Hmm ser ikke helt hva som er saa energikrevende? Jeg er ikke hoy energi selv, jeg er rimelig laidback og flyr ikke rundt som en bajas. Det er mer at naar jeg moter nye folk saa slenger jeg ofte ut et komplement tidlig i samtalen, noen ganger er det bare noe saa enkelt som "jeg synes du virker veldig interessant", "jeg liker deg" eller noe i den duren. Eller siden jeg henger mye i metal barer med karer med langt skjegg kan jeg si til en gutt at jeg synes skjegget hans er kult (funker hver gang) eller noe saann. I starten tenkte jeg mye paa det men naa kommer det naturlig uten at jeg trenger aa tenke paa det.

Det faar folk til aa fole seg bra og jeg har faatt mange gratis ol av gutter med langt skjegg og jenter uten skjegg. Jeg tror ogsaa at det flere ganger har reddet en samtale for meg som var paa vei til aa gaa i dass. Dama er litt defensiv og avvisende -> komplimenterer henne paa noe -> hun lyser opp og blir skikkelig interessert i aa prate (funker ikke hver gang, men ofte nok).

Men ikke misforstaa, hvis noen er rasshol, ekstremt kjedelige eller ikke er interessert i aa prate med meg saa gidder ikke jeg aa prove aa faa de til aa fole seg bra eller like meg.

Femininist

Vibingray
Tror ikke jeg klarte å få frem dynamikken rundt det? Tror jeg starter på nytt. Istedet for å pushe og pulle rett etter hverandre i samme setning så kan jeg gjøre det ene før jeg tre minutter etterpå gjør det motsatte. Også kan jeg gi det på to ulike områder.

Hvor ofte jeg gjør det kommer helt an på hvem det er snakk om. Har en kompis og det eneste vi gjør er å slenge vennskapelig dritt til hverandre. Er det folk rundt meg som virker usikre eller "bare snille" så dropper jeg det.

Jeg oppfører meg likt på den måten mot "alle", sjekking eller ikke. Det er personens lynne som avgjør og ikke hva slags forhold jeg har til mennesket. Merker jeg kjemien stemmer er jeg rask til å begynne spøkingen og komme med push.

Gjør en dette mot feil mennesker er det hersketeknikk og det kan helt klart brukes til manipulasjon og derfor er det viktig å se an situasjonen, gjøre det naturlig og derfor anbefaler jeg ikke andre til å gjøre det samme.

Eksempel;
Jeg; Dritbra ..., jeg lurer på noe.
H*n; Takk ...svarer på spørsmål
...blir litt kjent...
...hvor er du fra...
...jeg er fra...

Jeg; Huff, er du derfra?! Stakkars!
Evt;
Ja, det forklarer jo litt!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.