Jeg har vært alene på byen sikkert 30 ganger de siste 1-2 årene.
Fks jobbet jeg i Egersund en sommer med å ta vare på psykisk utviklingshemmede mens jeg bodde hos tanten min.
Da kjente jeg ingen i Egersund og var nødt til å ta grep for å ha det gøy i helgene der. Det var litt vanskelig å dukke opp i baren alene men etter å ha kommet i prat med folk (egersund var en liten by) fikk jeg noen "midlertidige" venner. Jeg var nøye på å hilse på all betjeningen og fortelle dem hvem jeg var og hva jeg drev med slik at jeg fikk en liten hils når jeg kom en annen dag.
Det kom ihvertfall to helt vanvittig morsomme historier ut av det, en relatert til en forelsket gravid "svært kort person"
(dverg) og en annen med en Cougar-mom som gjorde at jeg farget håret og syklet til jobben med hettegenser og solbriller de resterende dagene av oppholdet.
I går satt jeg på Kaffefuglen (cocktailbaren?) nær st.olavs og kom i prat med en jente Å og en gutt M som tok kontakt med meg. Jeg hadde med horribel mangel på dømmekraft bestilt en martini med en chili oppi og lå halvsovende, tilbakelent i en stol. Noe av det jeg diskuterte med dem var utelivet i norget og den norske kulturen.
Etter M's mening (som var tv-journalist) så var den norske kulturen veldig spesiell, blandt annet mente han at det var en nesten usynlig regel blandt nordmenn om at hvis man var ute med "sin gjeng" så var man ute med dem, holdt seg til dem i første rekke. Jeg vet ikke helt om dette stemmer, men en observasjon jeg svarte han med var hvordan mennesker i norge "fyller en buss"! Alle setter seg på en ledig toraders og gud hjelpe han eller hun som må velge den første toraderen ved siden av noen.
Eller hvordan vi sitter i telefonen rett ovenfor andre, hvordan vi sitter å hører på musikk i stille sittegrupper. En gang så jeg fire plasser med folk vendt mot hverandre som alle satt med headsett. Tror ikke det var unikt, jeg har bare ikke aktivt observert det tidligere. Ta Spania fks der sitter alle og snakker sammen på bussen, rene kaklinga!
Sosialgruppeteori osv kan sikkert være nyttig også her i Norge, men jeg tror at vårt litt kalde sosiale klima ikke er så enkelt å slå seg frem i som mange av Bevegelsens teorimateriale har meninger om. Det er noen sære lokale forskjeller som forvanskeliggjør norske forhold. Men det er ikke et hinder bare bittelitt rarere
Så svaret må bli: det er ikke så lett å dra ut alene!