Klær og fargematching for dummies

Started by Tingles, September 06, 2011, 13:08:44 PM

Previous topic - Next topic

Tingles

Noen som har gode tips til dette?
Er tydeligvis fargeblind når det kommer til å matche farger til ett antrekk, og klær kan jeg gå i siden jeg syns ett og ett plagg er fett, trenger noen enkle pointers :D
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.


Femininist

Noen enkle startregler. Når du har trent opp øyet kan du begynne å bryte "reglene".

- Sett sammen klærne etter fargetone (flere nyanser blått) eller fargevalør (samme intensitet på fargene). Jo flere farger, jo vanskeligere å få dem til å passer sammen.

- I et antrekk med flere farger bør hver farge gå igjen tre ganger. En bitteliten detalj er nok.

- Mix og match ulike matrialer (ikke dongribukse, dongrijakke og dongriskjorte i samme antrekk)

- Hold deg til en stil

- Bruk gjerne tilbehør

- Ikke overdriv

- For å få fargene til å harmonere godt sammen - les deg gjerne opp på Ittens fargekontraster http://www.hobbykjelleren.net/formgivingsfag/kontrast.htm

- Få hjelp til å finne ut hva slags farger du kler; klare, duse, pastell, jord, mørke etc

Mer generelt;

- Ha alltid kontraster

- Finn et fokuspunkt på kroppen. Mange farger og former som skriker er slitsomt! F.eks; Gutter; Belte, Jenter; Smykke

- Tenk helhet

- Balanser antrekket

- Velg helst klassiske plagg
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

ciljan

Et lite og konkret spørsmål: Har en mørkeblå bukse (ikke jeanstoff,men type filtstoff eller noe) og lurer på hvilke farger jeg kan bruke på overdelen til dette?Har brukt svart genser og cardigan,men er det andre farger som går til blåe bukser?Synes dette er noe vanskelig :)

Potet

Quote from: ciljan on September 07, 2011, 00:56:29 AM
Et lite og konkret spørsmål: Har en mørkeblå bukse (ikke jeanstoff,men type filtstoff eller noe) og lurer på hvilke farger jeg kan bruke på overdelen til dette?Har brukt svart genser og cardigan,men er det andre farger som går til blåe bukser?Synes dette er noe vanskelig :)
Personlig liker jeg å ha litt kontraster. Har du en mørkeblå bukse blir det fort litt mørkt med en svart genser. Jeg assosierer en slik stil (tenker kun fargemessig) med en som ikke tørr å skille seg ut. Generelt passer det alltid bra å kombinere flere nyanser av samme farge, dvs. f.eks. møkre- og lyseblå. Personlig liker jeg godt brunt og lilla til mørkeblått, men sistnevnte er en farge som en del gutter ikke er så glad i.

Generelt: Hvitt, grått og svart går til alt, brunt og blått til det aller meste. Rødt, gult, oransje og grønt må du passe deg litt for ettersom blir fort klovnete - bør kombineres med noen mer nøytrale farger og heller være farger som fresher opp antrekket [Sommerantrekk og noen ytterjakker unntak).

En generell liste med 60 motetips: http://www.guystyleguide.com/2009/03/60-quick-guy-style-tips/
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Torstein

#5
Quote from: ciljan on September 07, 2011, 00:56:29 AM
Et lite og konkret spørsmål: Har en mørkeblå bukse (ikke jeanstoff,men type filtstoff eller noe) og lurer på hvilke farger jeg kan bruke på overdelen til dette?Har brukt svart genser og cardigan,men er det andre farger som går til blåe bukser?Synes dette er noe vanskelig :)

Tror hvit t-skjorte eller grå v-hals-type genser er det som passer best til mørkeblå stoff-bukser

Kenti

Her dukka det opp mye bra  ;D Men hvor man kan få hjelp til å finne ut hva slags farger man kler ?

Carebear

Etter hva jeg husker av deg kan du ta utgangspunkt i at hudfargen din er gulaktig. Da bør du velge farger som nøytraliserer dette, altså farger på motsatt side av fargehjulet. :)
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Femininist

Quote from: Kenti on September 10, 2011, 16:07:00 PM
Her dukka det opp mye bra  ;D Men hvor man kan få hjelp til å finne ut hva slags farger man kler ?

Skreddere, frisører og andre som har gått tegning, form og farge er opplært i fargelære så de skal ha litt peiling. Mennesker som jobber på parfymeri og klesbutikker har ofte peiling selv om kunnskapen ikke er formaliert.

Vet de tar fargeanalyse enkelte steder, fått det selv av ei venninne for mange, mange år siden, men hva i all verden var det hun utdannet seg innenfor?! Mulig det var hudpleie, men det tørr jeg ikke si for sikkert.

Du kan prøve det selv også. Holde opp ulike farger til ansiktet og se det iforhold til øyefarge, hudtone, leppefarge og hårfarge. Ser du "sunn og frisk ut" kler du fargen, blir huden veldig blek, gul eller rød så kler du ikke fargen. Ser du "sunn og frisk ut" i huden med en farge og den i tillegg får frem øynene kler du fargen svært godt.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Kenti

Quote from: CareBear on September 10, 2011, 17:37:30 PM
Etter hva jeg husker av deg kan du ta utgangspunkt i at hudfargen din er gulaktig. Da bør du velge farger som nøytraliserer dette, altså farger på motsatt side av fargehjulet. :)
Jeg er nok mer brun enn gulaktig nå  ;) Jeg tror nesten jeg bare må prøve noen klær i forskjellige farger neste gang jeg er ute å handler og se hvilken effekt de gir :)

Bernhard

Jeg liker personlig denne siden http://fashionfinder.asos.com/mens-outfits. det selges mye kult og så kan du få insperasjon til å sette sammen et antrekk.

Hvis du skal finne en farge som passer deg. så vil jeg antagelig prøvd forskjellige farger neste gang du drar på shopping og får hjelp av de ansatte, siden de skal HA peling på jobben sin