En av de aller, aller viktigste tingene du kan gjøre for deg selv er å venne deg til å spise fisk, og mye av det. Om du er feit eller for tynn eller muskuløs så er fisk noe av det som det mangler mest av i gjennomsnittlig norsk ungdoms kosthold. Den feite fisken er utrolig viktig for å demme opp for det veldig vanlig misforholdet mellom omega 3 og 6 som de aller fleste som ikke spiser fisk jevnlig ender opp med å få. Symptomene for misforhold mellom omega 3 og omega 6 er sammenfallende med ADHD noe vi har sett en drastisk utvikling i diagnose på. (!) Salma laks er det aller beste merket for dette formålet med en ferskhetsgaranti på 4 timer før det er lufftett pakket.
Den største "fad'n" vi har hatt i norsk kosthold i nyere tid er illusjonen rundt omega 3 kostTILSKUDD. Fakta er at luft starter nedbrytingen av de gode fiskeproteinene og gjør fiskeoljen harsk på null komma niks. Bare et lite usynlig hull i tranpillen kan starte oksidasjonsprosessen. Alle typer matvarer som ikke fortæres i sin helhet kort etter "åpning" eller er et produkt som omslutter fettet selv på en lufttett måte har nesten ingen verdi ifht omega 3 opptak, tilsatt eller ei. Disse omega 3 brødene, smørene osv skal man være ekstremt skeptiske til. Du skal åpne tranflasken som en ninja eller drikke hele greia i 2-3 turer over et par dager for å ikke ha startet forharskingen av fettet.
Vi har også noe som heter statens helsetabell for mat, tror det er det riktige navnet. Slå opp de maritime kjøttsortene. De er vinnere på protein og fett på en måte som våre landlige dyr bare kan drømme om, med ett enkelt unntak: reinsdyrkjøtt. Reinsdyrkjøtt mangler allikevel den sunne fettsyren til fisken og reinsdyrets kosthold vil ha mye å si for hvor næringsrikt kjøttet ellers er.
I norge har vi noe av den beste røkelaksen o.l du kan oppdrive, og Salma er et tilbud som mange mennesker i verden bare kan drømme om hvis de ikke fanger fisk selv. Når det gjelder kilder til dette med fersk fisk, fett/proteinnedbrytning ifht til luft og svakhetene med omega 3 tilsatt mat så kan jeg nevne at et familiemedlem av meg er en av de ledende norske forskerene på nedbrytning av marine fettsyrer og proteiner, men å gå i noe mer detalj enn dette vil desverre røpe min identitet lett :/ Men hvis noen vil vite mer om dette så kan jeg grave frem artikler, si i fra.
Når det gjelder lav karbo vs høy karbo så synes jeg måten toppidrettsmiljøet har forholdt seg til dette sier sitt. Både bodybuildere og toppidrettsfolk har et langt høyere karboinntak enn vanlige mennesker uten å ha noen av disse "vanlgie" livsstilsproblemene (som fedme). Kroppen er ment å forsøke å oppta energi og så bruke den, planlagt bruk skal være likt planlagt inntak av energi. Men kroppen er også innstilt på å elske sukker og fett fordi fra et huleboerperspektiv så var dette viktige kilder til energi. Med dagens tilgjengelighet der vi kan "jakte om natten" og spise så mye vi vil, samt alkohol og andre ting som påvirker stoffskiftet vårt er det veldig lett å få i seg så mye, kombinert med den stillesittende hverdagen til mange. De aller fleste sultekurer feiler fordi når kroppen merker at den blir sultet, prøver den å spare på energien for å bruke denne senere og begynner isteden å bryte ned oppsparte "sparepenger" som muskler og væske istedenfor fettet.
Når det gjelder en person som har en bra % kroppsfett vil det lønne seg å både spise og trene mye. For en person som har høyt kroppsfett og ønsker å gå ned i vekt er den eneste forskjellen at denne personen må velge seg dager der har han energiunderskudd men ikke for mange dager på rad og så ha 1-2 dager med kaloriOVERrskudd over for å lure kroppen til å tro at alt er normalt. Det videre spørsmålet er hvor stort kaloriunderskudd man gå for på vektreduksjonsdagene. Hva som er den perfekte mengden energiunderskudd-dager er håpløst å diskutere videre, jeg håper en gang å komme over en artikkel eller en studie som kan forklare hvordan en kan overvåke sin egen metabolisme på denne måten.
Ellers er jeg fan av alt som beviselig øker forbrenningen: kakao, grønn te og kaffe. I tillegg har vi jo "negative" kalorier, som fks asparges. Små triks som hvis man adlyder hver dag vil være med på å forbrenne lasset, så å si.