Quote from: vinnersmilet on October 25, 2011, 08:43:48 AM@Claw
Du skal vite det at tran er selvfølgelig det beste du finner som ikke er fersk fisk her. Men problemet er ikke bare hva som skjer etter at du har fått flasken. Visste du at sitronløsninger er med å maskere fiskeolje mot vanlige harskhetstester? Uten å ville gå noen enkelt merkevare i sømmene her så lar jeg implikasjonene av det stå alene. Dette er noe det vil bli massivt avisoppslag om at typen "omega 3 tilskudd bare bløff" og "tran mer vondt enn godt" når forskningen når den generelle publik.
Tenker du da på sitronløsninger som i sitronsmak tilsatt tranen? Drikker selv kun "natural" tran (
denne), så ingen sitronsmak på meg.
Denne har 1.7gram Omega3 per 5ml (dagsdose). Er ikke 100% sikker på hvor mye 5ml er, men jeg fyller en spiseskje helt til randen. Tror det er en del mer enn 5ml. Skal ta å kjøpe meg noen måleskjeer så jeg vet litt mer eksakt.
Møllers skriver selv at de har strenge krav til harskhetsgrad, en del strengere enn myndighetenes. Nå vet ikke jeg hva myndighetenes krav er, hvor mye strengere Møllers krav er, eller hvordan harskhet i det hele tatt blir målt. Men hva mener du om dette? Er kravene for harskhet for dårlige, eller mener du at det er dårlig kontroll og slurv som gjør at ikke-godkjent olje kommer ut til salg?
Og kan olje være skadelig harsk før det lukter det minste harskt? Eller kjenner man det med en gang? Da olje uten smaksstoffer.
QuoteDu skriver at du får i deg en del fisk, det er bra. Men husk at omega 3 ikke er som C-vitamin. Det er ikke et "lager" som skal fylles opp og så "renner" gjennom når du får i deg for mye. Det du er ute etter er et omega 3 til 6 forhold hvilket vil si at hvis du har levd lenge med et omega 6 overforhold så tar det tid for mebranene i kroppen din å erstatte omega 6'en med omega 3'en, og du kan selv tenke deg hvor mye tregere det går hvis du "fyller på" likt. Derfor - et par uker med vanvittig mye fisk og så over til minst en 1-1 forhold mellom omega 3 og omega 6 matvarer. Husk at omega 6 er i nesten alt annet du spiser. Du står ovenfor en reell utfordring her. Det å gå over til et omega 3 tungt kosthold forandret livet mitt personlig.
Har aldri tenkt på dette med at Omega 3 og 6 bruker de samme enzymene og dermed "den ene danker ut den andre". Jeg spiser til tider mye rødt kjøtt. Kan det lønne seg å hive inn mer tran de dagene jeg spiser mye kjøtt?
QuoteDet virker som du har et veldig sunt og aktivt mentalt forhold til mat Claw. Min eneste anbefaling ville være å kutte ut nøtter og heller spise røkelaks mellom måltidene. Fås i 100g porsjonspakker for 15 kr.
Hehe det skjer nok ikke, nøtter er alt for digg, og nøttenes 6-700kcal per 100gram banker røkelaks ned i støvlene. Liker heller ikke salt mat så veldig godt.
--
Et spørsmål til dere: Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg aldri spiser brødvarer? Spiser aldri brød, knekkebrød etc. Hender jeg tar en baguett e.l. en sjelden gang (annenhver mnd?). Men jeg får i meg en del havregryn, som grøt og i "shaken" min (helmelk, 100g havregryn, 75gram proteinpulver.. godt over 1000kcal som jeg styrter etter trening.. det gjør susen!).
Noen næringsstoffer som jeg går glipp av her?
Kosttilskudd jeg tar: B-vitaminer, magnesium og sink om kvelden, tran om morgenen.