Det er vel generelt vanskelig å svare på hvor den feminine grensen går.
Den feminine grensen i form av oppførsel er vel generelt opp til hver enkelt å dømme, men tradisjonelt sett så tror jeg det går på måten en ordlegger seg og hva slags interesser/egenskaper man framhever.
Når det gjelder utseende er det vel også opp til hver enkelt, men det virker kanskje som vi har hatt en fase hvor en slags "femi-look" har vært "akseptert" for det motsatte kjønn(eller bommer jeg nå?), men hvor det nå(siste 1-2 åra?) går mer tilbake til at jenter vil ha "virkelige menn" med tredagers-skjegg pluss ha en stil hvor det ser ut som både klærne, frisyren og ellers kosmetiske trekk bare er kastet på til en sexy look. Noe som jeg mener å huske at også 0330 har vært inne på.
Når det er sagt så vil jeg si at verken soling, sminke, voksing eller annet er femi. For i motsetning til hva noen kanskje tror, så krever det faktisk litt å ha denne casual maskuline looken. Det er ikke til å komme seg vekk fra at en liten tan gir noen et litt mer maskulint preg, eller i det minste penere preg. Selv hater jeg dette, ettersom jeg er en person som ikke blir brun lett(selv med sol, noe jeg har gitt opp) og btw fordi om det kanskje ser sunnere ut å være brun, så er det ikke det! Dog om du først skal ta sol eller selvbruningskrem, så kommer det helt an på hvordan en bruker det, er vel ingen som liker oransje mennesker?
Tror virkelig noen at sexsymboler som Brad Pitt, Johnny Depp eller James Dean med flere, ikke er/var sminket på en eller annen måte i film eller ved photoshoots?
I tillegg så er de fleste sexsymboler i nyere tid også retusjert. På det grunnlag vil jeg nærmest trekke konklusjonen at det blir helt feil å si at sminke er femi eller på noen måte lite tiltrekkende. Det forbeholder selvsagt som Kenti er inne på, at du gjør det rett! Ser du bra ut etter å ha sminket deg og fremdeles har en maskulin-look uten at sminken vises spesielt, så vil du ikke bli avvist på byen av den. Jeg tror heller ingen damer vil "dumpe deg" senere pga du bruker sminke(ikke som eneste grunn i alle fall:), men du må som sagt gjøre det rett.
Må nesten spørre piken om det er sånn at hvis en person kan mer om sminke enn deg, at han er helt utelukket, uansett hvor sjarmerende, awesome og maskulin han er? :S
Det er hårfine grenser her, men ser du bra ut(maskulin i denne sammenhengen) så vil jeg si at alt er lov. Og er du så uheldig å bomme på den feminine grensen i utseende, så veier heldigvis en fortreffelig personlighet og oppførsel opp for det.
ps. Jeg skulle gjerne lært å sminke meg selv, men jeg bruker kun diverse fuktighetskremer, lipsyl, trimming av hår og noen ganger dekkstift i ansiktet(skjule kviser, evt arr).