Om jeg bare fikk ha et par sko..

Started by Carebear, June 05, 2011, 23:15:35 PM

Previous topic - Next topic

Dag

Quote from: J.A.S on July 12, 2011, 18:30:58 PM
Quote from: Dag on June 22, 2011, 17:29:49 PM
Quote from: Junji on June 12, 2011, 00:32:56 AM
^Sikkert greie til vanlig bruk, men ville ikke brukt de på byen eller på en date.
Du burde nok satse på litt penere type sko da, som ser litt eksklusive og stilrene ut :) (kontra, disse har jeg hoppet i diverse vanndammer og fått grønske på, men mamma putta de i vaskemaskina så nå er de så godt som nye)

Hehe, forstår hva du mener, men ærlig talt så har jeg aldri merket forskjell når jeg er på byen eller på date mtp hva slags sko jeg har på meg. Men visse typer jenter bryr seg nok mye om sko. Min tanke er at om skotypen gjør at jenta ikke vil være med deg, så er kanskje ikke forholdet så mye å satse på heller  ;)

Ingen vil ligge med deg PGA skoene, men mange vil la være var det en som sa...

Haha, interessant poeng  :) Men tenker folk at det har noe nevneverdig å si hva slags sko man har på seg ?? Selv har jeg et par skitne joggesko med store hull og et par flisete vinterjoggesko, liknende dem jeg viste til. Har ikke noe særlig penger for tiden, så har ikke lyst/mulighet til å bruke penger på sko.

Claw

Vet ikke om du er helt seriøs nå, men JA det har noe å si. Tror ikke en gang jeg klarer å komme på noe som trekker et antrekk mer ned enn utslitte joggesko! Må nesten bli gummistøvler fra 1934. Men de er jo da vintage så tror faktisk joggesko vinner kampen der også...  ::)
Og du trenger ikke kjøpe superdyre sko (selv om sko er noe av det du merker mest forskjell på kvaliteten imo), bare gå for noen billige tøysko på H&M eller whatever. Men IKKE utslitte joggesko! Det passer ikke til noe.
Joggesko er til jogging. Ikke mer enn det.

Dag

Jo, jeg er seriøs. Skjønner selvsagt at sko har noe å si, men jeg klarer bare ikke å se at for vanlige jenter (som ikke er spes opptatt av mote etc.) har det noe særlig å si om man har "pensko" eller joggesko. Her er det tydeligvis delte meninger, og det er interessant.

En annen måte å se dette på er at om man har sko med hull og litt jord og gjørme signaliserer man at man tør å bli skitten på fingrene og lever et aktivt liv, mens lakksko/pensko signaliserer at man trives best på teppet i kaffeen eller på kontoret sitt.

Her kommer vi selvsagt tilbake til at det handler om hva slags type jenta er.

Claw

Det er jo ikke nødvendigvis snakk om pensko og ihvertfall ikke lakksko. Du trenger ikke gå rundt som en gardist for å se ok ut.

Og dette er nok miljøbetinget; men du skriver "vanlige jenter, som IKKE er spes opptatt av mote". Det er i min verden en selvmotsigelse. De fleste jenter jeg kjenner er opptatt av mote til en viss grad (stort sett mer enn meg). Ikke nødvendigvis "månedens trend i Milano", men klær som ser bra ut, sitter bra, matcher etc.. Men kan som sagt hende dette er litt forskjellig fra sted til sted.

Og ang. å signalisere at man har et aktivt liv. Hvis jeg har vært på hytta og kutta/bært ved til vinteren og stikker innom butikken for å handle mat eller whatever, er det jo selvsagt greit å ha på seg sliten joggebukse, sko med jord på og ha "skitt under neglene". Men at man skal gå rundt sånn på fritiden fordi man vil signalisere at man er aktiv/ikke redd for å svette etc. ser jeg på som noe sært..?

Edit: Ser at denne diskusjonen sporer litt av fra trådens tema. Kanskje en moderator kan splitte ut en ny tråd? :)

Dag

Innrømmer glatt at jeg satte ting på spissen for å illustrere poenget her ved å bruke "skitne joggesko" og "lakksko". Etter litt tankevirksomhet her, så ser jeg at det heller er det å være laidback og ikke være redd for å ha på seg "feil" sko.

En måte å se det på er at en som ser ut som han kommer rett ut av sko/klesbutikken bruker det han har på seg fordi han er usikker på det som er inni (seg selv). Tenk opp mot dette: "man kan sminke en gris, men det ER fremdeles en gris". Slike mekanismer ser man igjen når gutter kjøper dyre ting for å vise seg fram, om det så er klokke, smykke eller båt.

Syns dere kommer med mange bra synsvinkler her!

Claw

Quote from: Dag on July 17, 2011, 10:58:02 AMEn måte å se det på er at en som ser ut som han kommer rett ut av sko/klesbutikken bruker det han har på seg fordi han er usikker på det som er inni (seg selv). Tenk opp mot dette: "man kan sminke en gris, men det ER fremdeles en gris". Slike mekanismer ser man igjen når gutter kjøper dyre ting for å vise seg fram, om det så er klokke, smykke eller båt.

Høres ut som janteloven lever i beste velgående ja.
Forresten litt forvirrende at du skriver "en måte å se det på".. er dette DINE tanker eller ikke?

Anbefaler at du leser dette innlegget: http://www.0330.no/2010/11/klr-og-stil-hvilken-stil-skal-jeg-velge.html
Å kle seg bra betyr ikke at man kompenserer for noe. Det handler om å bruke klær som man føler seg vel i, og som signaliserer noe du kan stå for. Du kan si at uansett hvordan du kler deg, er det "innsiden" som teller. Men hun digge dama du stirrer på ser ikke "innsiden" din fra over gata. Da kan du regne med en god pakke fordommer hvis hun ser deg i hullete joggesko, jord i trynet og putesveis.

Jeg ser ingen grunn til at en så overfladisk (ja, dette er OVERFLADISK. Det er en god idé å sette et skille mellom klær og ego) ting som måten jeg kler meg på skal holde meg tilbake, tvert i mot. Derfor prøver jeg å få så mange "pluss i boka" som mulig fra alt jeg signaliserer til folk. Det være seg om jeg ser nydusjet og velstelt ut, lukter godt, hva jeg har på meg, kroppsholdningen min, blikk, stemmeleiet og talemåte, und so weiter.
Det betyr ikke at jeg prøver å være noe jeg ikke er, selv om enkelte sikkert dømmer meg for det.

Dag

Mente ikke på noen måte å være dømmende! Og når jeg sier "en måte å se det på" så betyr det akkurat det  :) Dvs. at JEG SELV tenker at noe kan sees på på én måte, men også på andre måter. Det blir feil av meg å påstå at "jeg tenker det er SÅNN", for det stemmer ikke.

Det at påkledning skal signalisere noe om deg selv i stedet for å kompansere var veldig bra skrevet!

Når det diskuteres sko og klær på dette forumet er det uansett viktig å huske på at alt bunner i egne erfaringer hos den enkelte. Og selvfølgelig preges mine uttalelser av mine erfaringer. De gangene jeg har har merket mest interesse fra jenter i det daglige og på fest er når jeg har på meg:

1. Superundertøy-genser, vanlige jeans og joggesko/"tursko"
2. Dressjakke, hvit skjorte, "pen" jeans eller dressbukse og "tursko" (fordi jeg ikke har hatt pensko på lenge)

Og det er nok sikkert ikke negativt om jeg hadde hatt finere sko, det er jeg enig i  ;)

kjekkenkjekk

Dag, et godt tips: Kjøp deg nye sko =)

Claw

#38
Blazer og stursko er jo som å ha slips med en singlet. At du har fått oppmerksomhet fra damer i dette har nok ikke noe med klærne å gjøre. Men som nevnt er det lokale forskjeller på hvor stort fokus jenter har på dette. Jeg vet ihvertfall at jeg hadde fått en del blikk (ikke av den gode sorten) om jeg hadde hatt på meg dette der jeg bor.

Dag

Quote from: princee on July 19, 2011, 14:04:54 PM
Dag, et godt tips: Kjøp deg nye sko =)

Will do! ... når jeg får meg jobb. Satser på etter folk kommer tilbake fra ferie.

Stylish


Femininist

SKOSHOPING :D

Tror ikke jeg kunne overlevd med ett par sko
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

peneeg


Lysjenta

Sko som kunne funka til både hverdag og fest :) (I byen vel og merke.)


Dag: Jeg synes du bør kjøpe deg nye sko. Det er greit nok at folk ikke velger deg pga. skoene, men har du lyst å ha sko som jobber mot deg?
Disse skoa er sikkert perfekte til tur i skog og mark, eller arbeid i hagen eller hva nå du bruker de til.
Men på byen, eller på date hadde slike sko tillagt deg mange negative egenskaper. Som du kanskje ikke hadde fått tid til å motbevise..


Dag

Quote from: Lysjenta on September 24, 2011, 20:33:03 PM
Dag: Jeg synes du bør kjøpe deg nye sko. Det er greit nok at folk ikke velger deg pga. skoene, men har du lyst å ha sko som jobber mot deg?
Disse skoa er sikkert perfekte til tur i skog og mark, eller arbeid i hagen eller hva nå du bruker de til.
Men på byen, eller på date hadde slike sko tillagt deg mange negative egenskaper. Som du kanskje ikke hadde fått tid til å motbevise..

Ser den  ;) Kjøpte meg nye sko for et par uker siden. Mørkebrune skinnsko som er sydd litt på samme måten som seilersko. Men sålen har allerede begynt å løsne fra skinnet... så her må det visst limes litt.