Tenkte å lage en tråd om lumberjack skjorter, siden jeg synes det kan være utrolig kult om det blir brukt riktig. Lumberjack skjorter er et klassisk plagg som ble/blir ofte brukt av spesielt tømmerhuggere (derav navnet). Det vanligste stoffet er flanell. Jeg synes Lumberjack skjorter, om riktig brukt, kan være veldig kult. Her er et typisk eksempel på lumberjack skjorter på kjekkassen Hugh Jackman:
Det er mye man kan si om lumberjack skjorter, men noe som i hvert fall jeg synes er en regel er at det sjelden er pent når mønsteret på lommen er skrått når mønsteret på resten av skjorten er rett (selv om det passerer på bilde nummer 2 av jackman). Hva man ofte bør unngå:
En ganske grei følgeregel er også å unngå skrikende farger, og at lumberjack skjorter med kun en eller to farger som oftest ser bedre ut enn de med tre. Nedenfor ser dere bilder av skjorter med forskjellige mengder farger
En farge:
To farger:
Nedenfor ser du forskjellige varianter som jeg synes funker. Det man ser på disse er at:
1. Fargespennet på skjorten er ikke for stort.
2. Det er som oftest MØRKE farger, som nesten alltid ser bedre ut enn lyse.
3. En lumberjack skjorte skal være LONG-SLEEVED.
Det finnes utrolig mange stygge lumberjack/flanell skorter, det er derfor jeg har med så som jeg mener funker. De er veldig vanskelige å oppspore, spesielt på nettet når man prøver å lage en rask artikkel. Noen raske tips når man skal kjøpe en lumberjack skjorte er:
1. For guds skyld prøv den på. Lumberjack skjorter er en fantastisk evne til å se annderledes ut på hengern enn når du tar den på.
2. En god lumberjack skjorte KOSTER. Ikke alltid, men som oftest. Ikke kjøp de du finner på dressmann til 100 kroner for eksempel. Hvorfor? Passformen er dårlig, og skjortene er altfor tynne.
3. Hvilket leder til 3. råd: Kjøp lumberjack skjorte med TYKT stoff. Flanellskjorter som er like tynne som en dressskjorte er elendige i forhold til de som er ca. dobbelt så tykke. Disse finner du blant annet på carlings, og koster som oftest rundt 400-900. Hvis du kjøper en tykk så varer den lenger, du slipper å bruke 100-300 på en du kommer til å hate etterhvert og du holder bedre varmen. I tillegg er de bedre å ha på seg.
4. En lumberjack skjorte er ikke en kjole. De burde etter min mening sitte like godt som en dresskjorte med relativt slim passform.
5. Jeg gjentar, du finner bedre og finere lumberjack skjorter i butikken enn på nettet. I hvert fall så vidt jeg har sett.
Et godt tips for oss som ikke er så muskuløse er å ha ting under lumberjack skjorten.
Disse kan også brukes (fant ikke svart).
Sikkert mange innvendinger, og de ønskes velkommen. Er litt bitter for at jeg ikke fant de lumberjack skjortene som jeg vet finnes og som er kulere enn de jeg viste, men de fungerer som eksempler.