Hjernen er ikke en muskel. Vær så snill å ikke si dette mer. Det er 0 muskelfibre i hjernen. Det at du kan trene hjernen til å fungere bedre til det du trener på, betyr ikke at den er en muskel.
Over til trening av IQ. Det er slik at man blir bedre til å løse IQ-tester av å ha løst noen før. Man kjenner igjen en del av prinsippene og fremgangsmåtene for ulike oppgaver, og vil derfor trenge mindre tid på en del av oppgavene, som igjen fører til at man har bedre tid på de vanskeligste oppgavene mot slutten av testen. Da får man altså litt bedre IQ-score, enn første gang man ser slike oppgaver. Det er dog ikke det samme som at man faktisk får mer IQ av å løse oppgavene. Det blir riktigere å si at man lærer "reglene" for hvordan man løser oppgavene, det er altså kunnskap om IQ-tester som gjør deg flinkere til å løse dem.
Da jeg tok mine første tester scoret jeg 5 lavere, enn etter å ha gått igjennom en del fremgangsmåter for løsing av slike tester med min far. Grunnen til at det er slik er at det ikke lar seg gjøre å lage tester hvor du får målt intelligens uten at litt kunnskap involveres i testen. Som i vanlige IQ-tester, kunnskap om hvordan man kan angripe oppgavene. "Spilleregler".