Quote from: Jungeldyret on December 18, 2011, 15:36:48 PM
Overflodsmentalitet har ikke noe med at man mister lysten
Er enig med Jungeldyret. Overflodsmentalitet gjør sjekking enklere, men jeg får ikke direkte mer lyst til å treffe nye jenter av den grunn. Samtidig er det klart at overflodsmentalitet kan gjøre sjekking morsommere; på den måten at du føler du mestrer det å treffe nye jenter, og da kan nok mange bli mer motivert til å fortsette.
Men generelt vil jeg si at den viktigste motivasjonen er at man selv ønsker å lære. Ønsker man ikke det så blir det vel litt som å lese til nynorsk-eksamen (for de som har hatt det); at du fortsetter kun fordi det vil hjelpe deg videre, men du har ikke noe sterkt ønske om å bli god.
Personlig synes jeg 'motivasjon' og 'et ønske om å lære' er begreper det er vanskelig å forholde seg til. På én måte virker de så simple og opplagte, mens på en annen måte kan de fremstå som noe av det mest kompliserte du noen gang har vært borti. Uten noen som helst filosofisk bakgrunn føler jeg ofte at spørsmålet om motivasjon er noe av det viktigste jeg har diskutert i hele mitt liv. For motivasjon er jo nettopp det som får deg til å fortsette målrettet i den retningen du vil.
Det mest ekstreme tilfellet jeg kommer på er motivasjonen til å leve. Jeg vil anta at de fleste som tar selvmord gjør det nettopp fordi de har mistet denne motivasjonen. Så for å komme til bunns i hva motivasjon egentlig betyr, kunne man kanskje stilt seg spørsmålet: Hvorfor gir jeg ikke opp livet mitt akkurat nå? Det høres kanskje litt ekstremt ut, men det er jo også meningen, det er jo et ekstremtilfelle. Og svaret på dette vil nok være veldig individuelt. Selv tror jeg at livsgleden og alle følelsene den gir meg er det som i siste ende gjør livet mitt verdt å leve.
Men det kan være jeg tar feil. Om jeg hadde blitt frastjålet alle mine materielle eiendeler og slengt i et kaldt fengsel helt alene, tror jeg instinktene hadde slått inn og kjempet for meg. Men når instinkene ikke lenger overstyrer valgene mine, dvs jeg har drikke og mat og varme klær, så vil jeg mene at den viktigste motivasjonen måtte være kjærlighet og en følelse av tilhørlighet. Jeg skal ikke ta den videre enn dette, for jeg merker hvordan denne utredningen begynner å ligne på Maslow's Pyramide...
Generelt vil det nok se ut som at motivasjon er et begrep det er vanskelig å ha noen særlig innvirkning på, dersom man antar at motivasjonen for å lære er den dominerende faktor.
Slik jeg ser det er bare det å kunne stille seg selv de rette spøsmålene noe som kan lede frem til en slags konklusjon. Er man ikke motivert for å lære sjekking, så kan man jo for eksempel begynne med et spørsmål som: Har jeg noen gang vært motivert for å lære mer om sjekking? (I så fall, hva var det som gjorde at jeg hadde lyst til å gå bort til fremmede jenter?) Kanskje man finner noen hengepunkter her? Selv er min motivasjon størst når jeg er sammen med GV-venner og vi drar på byen sammen som å lære av hverandre, og også hvis det er mange valgmuligheter på byen(jepp, overflod er også med i mitt bilde
).
Til sist: Sorry for et rotete innlegg, jeg begynte bare å skrive, også endte det et helt annet sted enn jeg først hadde tenkt...