Bra Kåk og Gode Venner
På 0330-bloggen skrives det mye om hvor viktig det er å ha det mentale på plass, de praktise sjekkestrategiene, og om hvor viktig det er å kle seg bra. Dette er bra, og jeg er enig i at disse tingene er utrolig viktige.
Derimot et par ting jeg synes det skrives lite om: Kåk og venner. Hvis jeg skulle peke på de to enkeltstående faktorene som har vært viktigst for at jeg har blitt flink med damer, så er det nettopp disse to.
Kåk:
For å effektivt sjekke damer på byen, er utrolig viktig å ha det sjekkere kaller "bra logistikk". For de som er ukjent med begrepet definerer wikipedia det slik:
"Logistikk er kunnskapen om utforming og effektiv styring av enheter som skal flyttes mellom ulike steder, hvor koordinering med andre enheter er viktig. Enhetene kan være varer, informasjon, energi eller til og med personer"
For meg går det på avstander. A til B, og eventuelle hindringer der imellom.
Selv bor jeg i etasjen over et utsted. Gjør du det kan jeg garantere deg at sexlivet ditt blir betraktelig bedre. Alle kan selvfølgelig ikke være like heldige, og jeg kan se at det vil være upraktisk for folk flest.
Det man derimot bør satse på, er å flytte inn til en stor by og bo sentralt. Forskjellen mellom å gå 10 min hjem, 40 min hjem, eller å måtte ta taxi er helt vanvittig. Det samme gjelder forøvrig trening. Å bo over 20 min fra et treningssenter er etter min mening helsemessig selvmord.
Spesielt hvis man er nybegynner, er det utfordrende å gå hjem over lange distanser, og fortsatt "holde det i gang". Man kan selvfølgelig lyve litt, og si at det som egentlig er en 30 min gå tur er "rett rundt hjørnet". Dette er smart, og det anbefaler jeg i alle tilfeller. Men det er grenser for hvor langt det kan tøyes. Jeg vet om flere tilfeller der dama har snudd og fått bedre tanker halvveis inne i marathonet hjem.
Å fikse beliggenhet er minst like viktig som å fikse stil. Nuff said.
Logistike problemer dukker opp hele tiden, og kommer i mange varianter. Den desidert viktigste er som nevnt hvor du bor, men også andre problemer dukker opp. I kollektivet jeg bodde i, var det en som hadde romdøren direkte inn fra stua. Vi andre hadde en gang og flere rom imellom inn til soverommene. Han var nærmest, men i realiteten hadde han verst logistikk. Hver gang vi hadde nasch fikk han problemer. Mens vi andre kunne "forsvinne" med dama ut av stua, måtte han ta henne med inn på soverommet mens hele resten av naschet og venninnene så på. Du har mye mer "lov" til å "ta en omvisning", og tilfeldigvis ende opp på soverommet.
Dette eksemplet høres kanskje ut som en detalj, og flispikkeri. Men slike logistiske utfordringer er og blir den største og kanskje eneste utfordringen som er igjen når alt det andre er bra.
Venner
Å lære å sjekke kan være en utfordrende prosess, og det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Det er skrevet vanvittige mengder litteratur, og rundt et hvert hjørne finner du pua-guruer og lifestyle-coacher som lover deg det neste nivået (nydelig karikert i podcasten forøvrig). Ofte gjennom å lese en e-bok, eller å delta på et foredrag. Begge disse tingene har jeg prøvd og t.o.m brukt penger på.
Etter min mening er det veldig begrenset hvor mye man kan lære med denne strategien. Jeg sier ikke at det helt ubrukelig, men hvis jeg skulle gjøre et anslag av hvor jeg har lært hva, vil jeg si at 90% kommer fra venner, og 10% kommer fra teori.
Når du leser en feltrapport eller instruksjon, får du ikke med deg noe av det non-verbale. Kroppspråk, stemmebruk og ansiktsuttrykk, og måten man sier ting på er ALT. Det er ikke hva du gjør, det er HVORDAN. Det må du se for å forstå.
Se gjerne på sjekking som et studie, men forstå at du har all den kunnskapen du trenger. Den er "hardwired" biologisk. Du må bare oppdage den. Du kan ikke lese teori for å lære deg å smile sjarmerende. Like lite som du kan lese deg til hvordan du skal bli flink til å sage ved. Det du derimot kan gjøre, er å se på andre sjarmerende mennesker og kopiere dem. Eller å sage jævelig mye ved.
For at det skal være vits å imitere noen, må de selvfølgelig være flinkere enn deg. Det er forutsetning. Men det betyr ikke dermed at de må være på et helt annet nivå enn deg. I min erfaring, så er folk så forskjellige når det kommer til sjekking, at det er noe å lære av absolutt alle. T.o.m de som har dårligere resultater enn deg kan du lære noe av.
Det høres kanskje naturstridig og falskt å kopiere noen for at du skal utvikle deg. Det synes jeg i hvertfall selv. Men du blir ikke en kopi av noen, selv om du imiterer dem. Du tar biter fra dem, og setter de sammen til ditt eget puslespill. Noen egenskaper vil ikke passe inn i ditt puslespill, og noen sjekkestiler ekskluderer hverandre.
Du finner din egen stil, og oppdager de sidene av deg selv som du kan bruke.
Den ene positive tingen er selve læringen. Det er kjempeviktig. I tillegg til det kommer kameratskapet, den moralske støtten og back-upen du har.
Har du vært ute på byen og ikke klart å prate med noen? Det skjer ikke når du er ute med venner for å sjekke. Vennene dine hjelper og motiverer deg, og uansett hvilket nivå dere er på, er det hjelp å få. Det du egentlig visste på papiret. Hva du skulle si eller gjøre, kan være lett å miste grep på når du er i situasjonen. Det er naturlig, og det å tenke rasjonelt når du sjekker er vanskelig. Spesielt fordi hele poenget med sjekking er å skru av de rasjonelle tankene, komme seg "ut av hodet" og gjøre det som føles rett. Da er det fantastisk å ha en kompis som fortelle deg hva du skal gjøre. Ofte trenger de ikke gjøre det heller. Et blikk kan være nok, til at du relokerer ballene dine og får ut fingern.
Jeg kjenner eller har møtt de fleste gode sjekkerne i sjekkemiljøet i Norge. De fleste har til felles å ha bodd sammen på et eller annet tidspunkt. Enten bare et par stykker, eller i mitt tilfelle så mange som seks.
NB:Det er selvfølgelig flere unntak, og det er på ingen måte umulig å bli god ved å bo alene eller med randoms.
Det var mine 2 cent. Håper noen fikk noe ut av det :-)
-G