Bra Kåk og Gode Venner

Started by Gatsby, December 27, 2011, 15:52:07 PM

Previous topic - Next topic

Gatsby

Bra Kåk og Gode Venner

På 0330-bloggen skrives det mye om hvor viktig det er å ha det mentale på plass, de praktise sjekkestrategiene, og om hvor viktig det er å kle seg bra. Dette er bra, og jeg er enig i at disse tingene er utrolig viktige.

Derimot et par ting jeg synes det skrives lite om: Kåk og venner. Hvis jeg skulle peke på de to enkeltstående faktorene som har vært viktigst for at jeg har blitt flink med damer, så er det nettopp disse to.

Kåk:
For å effektivt sjekke damer på byen, er utrolig viktig å ha det sjekkere kaller "bra logistikk". For de som er ukjent med begrepet definerer wikipedia det slik:

"Logistikk er kunnskapen om utforming og effektiv styring av enheter som skal flyttes mellom ulike steder, hvor koordinering med andre enheter er viktig. Enhetene kan være varer, informasjon, energi eller til og med personer"

For meg går det på avstander. A til B, og eventuelle hindringer der imellom.

Selv bor jeg i etasjen over et utsted. Gjør du det kan jeg garantere deg at sexlivet ditt blir betraktelig bedre. Alle kan selvfølgelig ikke være like heldige, og jeg kan se at det vil være upraktisk for folk flest.

Det man derimot bør satse på, er å flytte inn til en stor by og bo sentralt. Forskjellen mellom å gå 10 min hjem, 40 min hjem, eller å måtte ta taxi er helt vanvittig. Det samme gjelder forøvrig trening. Å bo over 20 min fra et treningssenter er etter min mening helsemessig selvmord.

Spesielt hvis man er nybegynner, er det utfordrende å gå hjem over lange distanser, og fortsatt "holde det i gang". Man kan selvfølgelig lyve litt, og si at det som egentlig er en 30 min gå tur er "rett rundt hjørnet". Dette er smart, og det anbefaler jeg i alle tilfeller. Men det er grenser for hvor langt det kan tøyes. Jeg vet om flere tilfeller der dama har snudd og fått bedre tanker halvveis inne i marathonet hjem.

Å fikse beliggenhet er minst like viktig som å fikse stil. Nuff said.

Logistike problemer dukker opp hele tiden, og kommer i mange varianter. Den desidert viktigste er som nevnt hvor du bor, men også andre problemer dukker opp. I kollektivet jeg bodde i, var det en som hadde romdøren direkte inn fra stua. Vi andre hadde en gang og flere rom imellom inn til soverommene. Han var nærmest, men i realiteten hadde han verst logistikk. Hver gang vi hadde nasch fikk han problemer. Mens vi andre kunne "forsvinne" med dama ut av stua, måtte han ta henne med inn på soverommet mens hele resten av naschet og venninnene så på. Du har mye mer "lov" til  å "ta en omvisning", og tilfeldigvis ende opp på soverommet.

Dette eksemplet høres kanskje ut som en detalj, og flispikkeri. Men slike logistiske utfordringer er og blir den største og kanskje eneste utfordringen som er igjen når alt det andre er bra.

Venner
Å lære å sjekke kan være en utfordrende prosess, og det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Det er skrevet vanvittige mengder litteratur, og rundt et hvert hjørne finner du pua-guruer og lifestyle-coacher som lover deg det neste nivået (nydelig karikert i podcasten forøvrig). Ofte gjennom å lese en e-bok, eller å delta på et foredrag. Begge disse tingene har jeg prøvd og t.o.m brukt penger på.

Etter min mening er det veldig begrenset hvor mye man kan lære med denne strategien. Jeg sier ikke at det helt ubrukelig, men hvis jeg skulle gjøre et anslag av hvor jeg har lært hva, vil jeg si at 90% kommer fra venner, og 10% kommer fra teori.

Når du leser en feltrapport eller instruksjon, får du ikke med deg noe av det non-verbale. Kroppspråk, stemmebruk og ansiktsuttrykk, og måten man sier ting på er ALT. Det er ikke hva du gjør, det er HVORDAN. Det må du se for å forstå.

Se gjerne på sjekking som et studie, men forstå at du har all den kunnskapen du trenger. Den er "hardwired" biologisk. Du må bare oppdage den. Du kan ikke lese teori for å lære deg å smile sjarmerende. Like lite som du kan lese deg til hvordan du skal bli flink til å sage ved. Det du derimot kan gjøre, er å se på andre sjarmerende mennesker og kopiere dem. Eller å sage jævelig mye ved.

For at det skal være vits å imitere noen, må de selvfølgelig være flinkere enn deg. Det er forutsetning. Men det betyr ikke dermed at de må være på et helt annet nivå enn deg. I min erfaring, så er folk så forskjellige når det kommer til sjekking, at det er noe å lære av absolutt alle.  T.o.m de som har dårligere resultater enn deg kan du lære noe av.

Det høres kanskje naturstridig og falskt å kopiere noen for at du skal utvikle deg. Det synes jeg i hvertfall selv. Men du blir ikke en kopi av noen, selv om du imiterer dem. Du tar biter fra dem, og setter de sammen til ditt eget puslespill. Noen egenskaper vil ikke passe inn i ditt puslespill, og noen sjekkestiler ekskluderer hverandre.
Du finner din egen stil, og oppdager de sidene av deg selv som du kan bruke.

Den ene positive tingen er selve læringen. Det er kjempeviktig. I tillegg til det kommer kameratskapet, den moralske støtten og back-upen du har.

Har du vært ute på byen og ikke klart å prate med noen? Det skjer ikke når du er ute med venner for å sjekke. Vennene dine hjelper og motiverer deg, og uansett hvilket nivå dere er på, er det hjelp å få. Det du egentlig visste på papiret. Hva du skulle si eller gjøre, kan være lett å miste grep på når du er i situasjonen. Det er naturlig, og det å tenke rasjonelt når du sjekker er vanskelig. Spesielt fordi hele poenget med sjekking er å skru av de rasjonelle tankene, komme seg "ut av hodet" og gjøre det som føles rett. Da er det fantastisk å ha en kompis som fortelle deg hva du skal gjøre. Ofte trenger de ikke gjøre det heller. Et blikk kan være nok, til at du relokerer ballene dine og får ut fingern.

Jeg kjenner eller har møtt de fleste gode sjekkerne i sjekkemiljøet i Norge. De fleste har til felles å ha bodd sammen på et eller annet tidspunkt. Enten bare et par stykker, eller i mitt tilfelle så mange som seks.

NB:Det er selvfølgelig flere unntak, og det er på ingen måte umulig å bli god ved å bo alene eller med randoms.

Det var mine 2 cent. Håper noen fikk noe ut av det :-)

-G

Selveste

Bra innlegg. Veldig interessant den biten om vennen din som hadde rommet ved stua.

UDA

Utrolig viktig det du kommer med her. Hvis du virkelig ønsker å lære sjekking raskt så må du finne noen å modellere. Bare synd det er så få av dem.

Når det kommer til å bo sentralt har jeg selv opplevd at det er utrolig effektivt. Det er så deilig å ha i bakhodet at hvis ting skulle gå din vei er det bare en liten gåtur til +1. I stede for å prøve å dra med seg ei jente en time i buss for å komme hjem til deg. Sistnevnet er jo fult mulig, bare mye vanskeligere. 
No brain, no pain - no pain, no gain

mortenoe

"vil jeg si at 90% kommer fra venner, og 10% kommer fra teori."

Dette tror jeg er helt inviduelt, for meg er det helt motsatt.. Før hadde jeg veldig få kamerater som var veldig gode med damer, og måtte lære meg selv eller bli lært gjennom teori, bootcamp og teori. Det som er kult er at den setningen passer kanskje til mange av dem, da jeg føler de har blitt mye bedre av og gå ut sammen med meg og de er lite interessert i teorien bak det hele.

Uansett, meget interessant og bra skrevet tråd.
Er du klein eller?

Jeagle

Quote from: mortenoe on December 28, 2011, 15:29:17 PM
"vil jeg si at 90% kommer fra venner, og 10% kommer fra teori."

Dette tror jeg er helt inviduelt, for meg er det helt motsatt.. Før hadde jeg veldig få kamerater som var veldig gode med damer, og måtte lære meg selv eller bli lært gjennom teori, bootcamp og teori. Det som er kult er at den setningen passer kanskje til mange av dem, da jeg føler de har blitt mye bedre av og gå ut sammen med meg og de er lite interessert i teorien bak det hele.

Uansett, meget interessant og bra skrevet tråd.

bra tråd men er enig med mortenoe. jeg har en kompis som drar damer, men kan ikke si jeg lærer noe av han. bortsett fra kansje holdningen om at det altid er damer der ute.
å være eller ikke være

Gatsby

Takk for hyggelig tilbakemeldinger folkens! :-)

Er forsåvdit enig i at det individuelt hvordan man lærer best. Satte det nok litt på spissen. Men mener allikevel at veien er kortere for de som lærer IRL av andre - i praksis, enn for de som bruker tid på teori. Det kan Alfa-Tom, og alle vennene hans skrive under på.

Quote from: Jeagle on December 28, 2011, 18:49:05 PM

bra tråd men er enig med mortenoe. jeg har en kompis som drar damer, men kan ikke si jeg lærer noe av han. bortsett fra kansje holdningen om at det altid er damer der ute.

Seeing is believing ;-) En av flinkeste kompisene mine, som har hatt mest innflytelse på meg, sa alltid dette når det ble prat og overanalysering på gang: "Det er lett å sjekke damer", så byttet han tema eller gikk ut døra.

Potet

Logistikk er veldig viktig. Bor på et sted med flere andre nå og det er liten tvil om at det gjør at jeg vegrer meg for å ta med jenter hjem.

Når det kommer til venners inflytelse er det viktig å vite hva man skal se etter. I mange år var jeg mye ute med folk som hadde skikkelig draget, men jeg klarte ikke lære noe av det siden jeg ikke visste hva jeg skulle se etter. For meg var det alltid hva de snakket om som jeg trodde var det viktigste, og siden jeg sjelden hørte hva de snakket om før de closet jentene, fikk jeg lite ut av det. Så en viss grunnmur er viktig å ha. Disse var veldig naturals, og derfor falt det bare naturlig for dem og de kunne garantert ikke pekt ut hovedgrunnene til at de var så gode med damer. Er man derimot ute med venner som har lært seg å sjekke, er jeg derimot overbevist om at det vil hjelpe mye å se på dem siden de også kan forklare hvorfor de gjorde hva de gjorde og lignende. For meg har det hjulpet å se på filmer / tv-serier med typiske menn som blir pekt ut som skikkelig alfamenn (den ekte, bra alfamannen ikke det tullet mange andre tror en alfamann er). Det viktigste er uansett praksisen.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

deepArne

Quote from: Potet on December 29, 2011, 22:04:17 PM
For meg har det hjulpet å se på filmer / tv-serier med typiske menn som blir pekt ut som skikkelig alfamenn (den ekte, bra alfamannen ikke det tullet mange andre tror en alfamann er). Det viktigste er uansett praksisen.
Det er vel ein eigen tråd om TV-seriar, men eg spør likevel her: Har du nokre tips til tv-seriar med skikkelig alfahann? Har byrja å sjå litt på Californication; Hank Moody har vel så draget som er mogeleg.

deepArne

Logistikk er veldig viktig. Bor på et sted med flere andre nå og det er liten tvil om at det gjør at jeg vegrer meg for å ta med jenter hjem.
Same her. Viss eg tar med dame heim er det stor sjanse for at det er andre heime dersom vi skal lage mat, sjå film eller bruke fellesarealet på andre måtar. Det er kanskje litt annleis som student i byrjinga av 20-åra, men eg som har runda 3-talet og er ferdig med studiene føler det ikkje er max sosial status å bu i kollektiv. Til gjengjeld er for min del plasseringa så ideell som mogeleg. Problemet med å bu både aleine og sentralt er at det er veldig dyrt. Uansett trives eg totalt sett godt i kollektiv, då eg er ein ganske sosial type som likar å ha folk rundt meg heile tida. Vurderer å skifte by, og er difor litt usikker på om eg skal gå for kollektiv eller aleine dersom det blir noko av.

Gatsby

Når det kommer til venners inflytelse er det viktig å vite hva man skal se etter. I mange år var jeg mye ute med folk som hadde skikkelig draget, men jeg klarte ikke lære noe av det siden jeg ikke visste hva jeg skulle se etter. For meg var det alltid hva de snakket om som jeg trodde var det viktigste, og siden jeg sjelden hørte hva de snakket om før de closet jentene, fikk jeg lite ut av det. Så en viss grunnmur er viktig å ha. Disse var veldig naturals, og derfor falt det bare naturlig for dem og de kunne garantert ikke pekt ut hovedgrunnene til at de var så gode med damer. Er man derimot ute med venner som har lært seg å sjekke, er jeg derimot overbevist om at det vil hjelpe mye å se på dem siden de også kan forklare hvorfor de gjorde hva de gjorde og lignende. For meg har det hjulpet å se på filmer / tv-serier med typiske menn som blir pekt ut som skikkelig alfamenn (den ekte, bra alfamannen ikke det tullet mange andre tror en alfamann er). Det viktigste er uansett praksisen.

Er det ikke bare å spørre gutta hva de gjorde, hva de tenker osv? Mener det er minst like viktig å lære av naturals, som sjekketeori-junkies

Quote from: deepArne on December 29, 2011, 22:44:06 PM
For meg har det hjulpet å se på filmer / tv-serier med typiske menn som blir pekt ut som skikkelig alfamenn (den ekte, bra alfamannen ikke det tullet mange andre tror en alfamann er). Det viktigste er uansett praksisen.
Det er vel ein eigen tråd om TV-seriar, men eg spør likevel her: Har du nokre tips til tv-seriar med skikkelig alfahann? Har byrja å sjå litt på Californication; Hank Moody har vel så draget som er mogeleg.
Synes det blir mye kunstigere å skulle lære av tv, enn virkeligheten. Tror ikke jeg har lært mye av å se på James Bond eller Californication:S Føler det mangler noe der.

VB

Har selv forferdelig logistikk og ingen venner aa modellere :P

Men man jobber med det man har og faar det til aa funke paa en eller annen maate. Det jeg synes er vanskeligst med aa ikke ha venner som sjekker damer er motivasjonen for aa komme seg ut dora, naar jeg forst er paa et utested foretrekker jeg aa tusle rundt for meg selv i stede for aa ha en venn diltende etter meg.

Egentlig synes jeg det er ofte greit aa dra ut med folk som ikke sjekker men bare er ute for aa ha det goy, paa den maaten har jeg alltid en gruppe jeg kan komme tilbake til hvis jeg skulle fole meg alene eller fole at humoret er paa vei ned og jeg trenger en boost.

Potet

Quote from: Gatsby on December 30, 2011, 17:18:55 PM

Er det ikke bare å spørre gutta hva de gjorde, hva de tenker osv? Mener det er minst like viktig å lære av naturals, som sjekketeori-junkies
Enig i at det er farlig å henge seg opp i kun hva sjekketeorijunkies, men de vet lettere hvorfor de gjør det de gjør. Naturals klarer sjeldent å si deg hvorfor de er flinke, det er bare naturlig for dem. Kanskje de naturalsene som jeg har vært med bare har dårlig selvinsikt eller ikke vil si tricksene sine, men jeg fikk som sagt ikke mye ut av å studere dem før jeg kunne en del teori.

Quote from: Gatsby on December 30, 2011, 17:18:55 PM
Quote from: deepArne on December 29, 2011, 22:44:06 PM
Synes det blir mye kunstigere å skulle lære av tv, enn virkeligheten. Tror ikke jeg har lært mye av å se på James Bond eller Californication:S Føler det mangler noe der.
Mye er overdrevet i serier og filmer, men f.eks. kroppspråk og tonefall har man veldig mye å lære av, da dette er områder som helt bevisst er blitt terpet inn på skuespillerne. Som jeg nevner er ingenting bedre enn praksis (dvs. at man selv snakker med jenter), men å studere andre kan være vanskelig, særlig på utesteder med høy musikk (+ gjerne litt promille) som gjør at det er vanskelig å oppfatte alt som skjer. En klar fordel med å lære av andre som er flinke med norske jenter, er at man ser hva som funker bra i norsk kultur. Jeg vil våge meg å si at det viktigste er å ha venner som kan pushe deg til å forbedre deg. Det hjelper ikke å ha dyktige venner hvis de ikke aktivt prøver å hjelpe deg med å bli bedre.

DeepArne: Gode eksempler er Christian Troy fra Nip/Tuck, Hank Moody fra Californication og ikke minst Chuck Bass fra Gossip Girl! Er garantert flere andre som jeg ikke kommer på i slengen, men de er sikkert nevnt i tv-serie-tråden.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Gatsby

Flere gode poenger du kommer med Potet!

Som du sier, så er fordelen med å henge med folk som kan teori, at de er mer bevisste på hva de gjør. De kan forklare deg hvorfor de sa hva osv. Det er jo bra.

Men dette er ikke nødvendigvis sånn du lærer mest. Som du sier, så er det fantastisk å ha venner til å pushe deg. Det er ofte her nybegynnere sliter mest, og det er derfor de får gode resultater av å dra på bootcamp. Press til å prestere for sin egen del, og pushing fra instruktører.

Men læring fra venner er mer komplisert enn det. Som Andreas sier i en podcast, så er mye av det indirekte og ubevisst. Å henge med folk som har bedre drag, og høyere sosial verdi enn deg, smitter over på deg. Du "blir" de, bare av å være i deres nærvær. Du er i gjengen, og du føler etterhvert at du fortjener å ha det samme damedraget som de har.

Når det kommer til TV, så synes jeg egentlig det er fullstendig fåfengt. Jeg er enig i at oppførselen kjekkasene på tv til en hvis grad kan modeleres. F.eks spenningen Chuck Bass lager med øynene i gossip-girl. Men bare det kommer du ikke langt med.

Selve sjekkeprosessen er spesielt dårlig portrettert. Selve flørtingen. Det er aldri noen utfordringer eller motstand. På TV ser ikke partene hverandre an. Oftest er det en sekvens på fem sekunder, der dama er blodkeen lenge før karen har gått inn i rommet. Så skipper de rett til sex-scenen.

Hellin

Venner og logistikk: utrolig viktigt!! Venner: Har bodd med Gatsby og støtter opp under alt det han sier ovenfor. Du lærer så mye av venner, og når du henger med dem blir du terpet på en helt annen måte enn det en sjekke-bok vil gjøre med deg.
Logistikk: logistikk er himmel, jord og alt i mellom. Vet ikke hvor mange ganger vi har hatt jenter på nasch som jeg ikke har hilst eller snakket med før naschet... Og som er så 'slitne' etter å ha danset så mye at de bare vil ha et sted å sove. Pling i bollen at jeg har en seng i akkurat denne leiligheten daaaaa. Jo lengre avstander det er fra utestedet til senga di, jo flere faktorer kommer inn i bildet og jo flere komplikasjoner kan oppstå. Såklart er det mulig å få jenter hjem over lengre avstander, men det er som regel mye vanskeligere og krever mer jobbing.
Old Thomas asked me: "Where you got your PIMP-game from? You got 99 bitches and ain't a problem with one."

Chuck Baz

Spennende at dere har bodd sammen, er en av mine store drømmer nå, finne gutter som også vil nå sitt potensiale med jenter og seg selv samt å bo med dem nærme sentrum.