Litt hjelp på veien :)

Started by Selveste, January 17, 2012, 17:34:49 PM

Previous topic - Next topic

Selveste

Vet ikke helt om det er et problem eller ikke, men føler i det siste at jeg har blitt litt vel besatt av "sjekking". Den siste måneden og spesielt de siste to ukene har jeg kanskje brukt 5 timer hver dag i gjennomsnitt på å tenke på sjekking, jobbe med meg selv, lese og diskutere. Nådde en ny topp i går da jeg la meg klokken 12 og ikke sovnet før 4 fordi jeg ikke klarte å la være å tenkte på sjekking. Har kanskje aldri vært så lykkelig som jeg er per dags dato, og sjekkemessig har det heller aldri gått bedre, men en side av meg føler at har blitt en liten besettelse. Det jeg egentlig lurer på er om dette er normalt eller skadelig? Kan det bli for mye av det gode?

TT82

Her er det sikkert flere som kan hjelpe. En tanke som slo meg er hva har du byttet ut.

Hva pleide du å bruke den samme tiden på tidligere, og har det eventuelt noen konsekvenser at du ikke bruker tid på dette lenger.

Tenker for eksempet at det er forskjell på om du har byttet ut:

Tid til utdanning mot tid på skjekking og selvutvikling. 

eller

Tid forran Tven eller pc spill mot skjekking og selvutvikling.
Ingen vits å sikte mot nærmeste lyktestolpe, en stjerneklar aften.

Selveste

Det er heldigvis alternativ 2 - at det har blitt byttet ut med tid foran tven og pcspill. Men er litt bekymret for at hvis jeg holder det gående vil jeg tilslutt gå lei? Dårlig eksempel men tenk deg en sang som du kan elske i starten, men bli veldig lei etterhvert. Kan det bli sånn med sjekking også, eller er det umulig å gå lei sjekking uansett hvor mye tid man bruker på det?  :)

VB

Quote from: Selveste on January 17, 2012, 21:00:00 PM
Det er heldigvis alternativ 2 - at det har blitt byttet ut med tid foran tven og pcspill. Men er litt bekymret for at hvis jeg holder det gående vil jeg tilslutt gå lei? Dårlig eksempel men tenk deg en sang som du kan elske i starten, men bli veldig lei etterhvert. Kan det bli sånn med sjekking også, eller er det umulig å gå lei sjekking uansett hvor mye tid man bruker på det?  :)

Jeg vet om flere personer som har brent seg ut over tid, hvor de føler at ting ikke gir mening lenger og de gir bare faen i alt. Det er vel slik at de fleste ting gutter gjør er jo egentlig for å få suksess med det andre kjønn, hvertfall mye kan spores tilbake til det. Så når en mann kommer til et punkt hvor han får nye damer hele tida og gjør helt ville ting som han aldri hadde drømt om er det flere som brenner ut og føler at ting mister mening. Men dette er individuelt, jeg vet om flere som har drevet med sjekking i lang tid og som ikke har gitt tegn til å ville stoppe enda. Tror det avhenger veldig av hvor stabil du er som person fra før av, hvis du baserer hele livet ditt og verdien din på sjekking da blir det fort krasj.

Uansett jeg tror dette vil gå over med tid, spesielt etterhvert som sjekking blir en mer naturlig ting du gjør og du får mer suksess med damer. Da vil du slappe av mer og ikke tenke så mye på sjekking siden du vet at du kan dra damer hvis du vil og du vil bruke mer av tida på å tenke på spesifikke damer, ikke generelle sjekke ting.

Hadde selv en periode hvor jeg tenkte på sjekking 24/7, men det ble mindre når jeg faktisk dro ut og hadde suksess. Men det skjer av og til igjen når jeg føler at jeg har et problem men ikke har mulighet til å dra ut å fikse det, da ender jeg opp med å tenke på det nesten hele tida. Slik som over jul og nyttår dette året, jeg prøver å komme inn i edru sjekking igjen og har ikke hatt mulighet til å dra ut siden før jul. Så det har blitt litt for mye tenking og for lite praksis.

Selveste

Takk for godt svar. Kjenner meg igjen i mye av det du skrev.

--WTF?--

Jeg var nok litt besatt en periode, til jeg oppdaget at mye av sjekketeorien er for situasjons- og kontekstbasert til at den har noen verdi for meg.

Syns litt for mye av det handler om å gå på akkord med seg selv, senke standardene sine, tilpasse seg unødvendige sosiale konvensjoner osv. Det har veldig lite med seriøs selvutvikling å gjøre.

På den annen side har jeg funnet mye nyttig også. Jeg har blitt mer bevisst på hva slags jenter jeg liker og hvordan jeg skal gå frem når jeg først treffer noen (som forøvrig skjer like sjeldent som før, da jeg ikke driver med "pickup"/ONS/tilfeldig sex og dermed i praksis utestenger meg selv fra de fleste sjekkearenaer)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

UDA

Jeg vil si en ting: Alt med måte, eller som Buddha kom fram til etter mye meditasjon: Den gylne middelvei. Alt du gjør for mye er skadelig! Spiser du for mye frukt vil du bli syk, trener du for mye blir du utslitt, er du for gira på sjekking vil andre deler av livet ditt kunne gå skikkelig scheiz.

Når det er sagt er det kun du som vet hvor din "gylne middelvei" ligger. Fin den, og du vil (etter min egen erfaring) nyte sjekkinga mye mer enn hvis du kjører det alt for langt.

Ps. De fleste jenter liker at gutter får trent en del, gjør det bra på skolen (har framtidsutsikter) og har en eller annen hobby de liker ved siden av. Driv med saker og ting ved siden av sjekkinga, og sjekkinga vil bli bedre av det :)
No brain, no pain - no pain, no gain

veroni2011

Er litt i samme båt selv, men ikke så ille at jeg ikke får sove om natten fordi jeg tenker på et sticking point :)

Finn andre ting å bruke tid på, men som samtidig utvikler deg som person og gjør deg mer attraktiv.

Selv har jeg byttet ut TV og pc-spill med å lese om personlig utvikling. Da tenker jeg ikke bare i en gutt sjekker jente setting, men å utvikle meg selv som person på flere arenaer. Begynte som mange andre med "the game" for noen år siden og har siden den gang blitt dratt inn på mange nye områder jeg ikke brydde meg om før.

Noen eksempler på ting jeg selv har blitt opptatt av underveis i prosessen.

Klesstil og grooming
Synes det var tull og homsete før, men etter jeg begynte med PU har det blitt viktig. Nå bruker jeg tid på å lese om emne, se i butikker, se på hva andre har på seg. I det hele, mye mer bevisst på hva jeg selv tar på meg og hva andre har på. Bygd en bra basisgarderobe.

Interiør
Klesstil fikk meg gradvis inn på interiør og alt det fører med seg. Jeg ble mer opptatt av hvordan det ser ut hjemme. Så da ble det til at jeg bruker litt tid på å lese interiør-blogger, se i butikker og generelt er bevisst på hva som skal kjøpes, hvordan stuen bør lyssettes, hvordan soverommet bør se ut etc.

Trening
Selvsagt viktig. Dette var jeg opptatt av fra før, men bruker fortsatt litt tid på å holde meg oppdatert på feltet. Trener du ikke? Begynn å tren! :)

Jobb og karriere
Her har jeg også tatt grep. Som et eksempel har jeg økt min brutto inntekt med over 40% de siste 2 årene. Jeg har tatt videreutdannelse som jeg har fått sponset av arbeidsgiver, og en del andre goder jeg har jobbet for å få til. Ikke at dette er så veldig uvanlig, men der jeg jobber skjer ikke disse tingene av seg selv.

Økonomi
Orden i egen økonomi er mye bedre og ryddigere enn tidligere (Bruk litt tid på personlig budsjett). Jeg har også begynt sånn smått med investeringer. Her er jeg helt i startfasen og jobber i det små enn så lenge, men jeg bruker litt tid på å lese og lære om dette.

Jenter og sånn.
Dette er jo hele tiden et emne jeg jobber med og bruker tid på. ;)

Venner og familie
Ta deg tid til å pleie venner og familie, og ikke bare deg selv. :)

Det var noen tips på ting som tar fokus bort fra å bare tenke sjekking og +1, men som samtidig gir deg mye gratis i forhold til jenter og så langt mine erfaringer går bare er pluss i boka :)

--WTF?--

Quote from: veroni2011 on January 18, 2012, 13:59:55 PM
Interiør
Klesstil fikk meg gradvis inn på interiør og alt det fører med seg. Jeg ble mer opptatt av hvordan det ser ut hjemme. Så da ble det til at jeg bruker litt tid på å lese interiør-blogger, se i butikker og generelt er bevisst på hva som skal kjøpes, hvordan stuen bør lyssettes, hvordan soverommet bør se ut etc.

Hehe, da har du sikkert snublet over arkitektur/interiørbloggen min...  :D

Jeg var faktisk på nachspiel en gang hos en fyr som bonet parkettgulvene sine HVER ENESTE UKE så de skulle være skinnende blanke. Han ble rimelig nervøs da vi kom, en gjeng pønkere og frikere som trakket med SKO på gulvene hans... Vi måtte sitte på kjøkkenet alle mann, men situasjonen var så absurd-lattis at vi bare flirte av hele opplegget. Vi skjønte jo at han egentlig bare var hypp på en av jentene i gjengen vår...
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Selveste

Bra innlegg veroni, skal ta det til ettertanke!

Torstein

Quote from: --WTF?-- on January 18, 2012, 18:15:16 PM
Jeg var faktisk på nachspiel en gang hos en fyr som bonet parkettgulvene sine HVER ENESTE UKE så de skulle være skinnende blanke.

Hahaha