Forelsket i forelskelsen?

Started by UDA, January 19, 2012, 08:24:23 AM

Previous topic - Next topic

UDA

Hei alle sammen!

Min første kjæreste sa en del ganger det at hun var redd for å bli forelsket i å være forelsket, og ikke i meg. Prøvde å spørre henne ut hva hun mente, men klarte ikke helt å forstå det. Har i senere tid lagt merke til at andre jenter har sagt det samme.

Noen som kan gi meg en hjelpende hånd om hva dette handler om?
No brain, no pain - no pain, no gain

VB

Mange jenter romantiserer forelskelse og kjaerlighet til de grader, noe media og kulturen vaar har sin del av skylden for. Derfor kan det skje at de egentlig ikke er saa interessert i typen de er sammen med, men bare det aa vaere sammen med noen er saa romantisk og gir henne masse positive folelser. Noe som ikke er saa rart naar media konstant bombarderer jenter med hvor romantisk og bra det er aa vaere forelsket i noen, se en typisk chickflick og du vil see hva jeg mener.

Blir noe av det samme som gutter som har sex for aa ha sex, ikke fordi de vil ha sex med den jenta. Det er ikke jenta du er interessert i, men sexen. Forskjellen er bare at de fleste gutter ikke har noen moralske skrupler med aa ha sex for aa ha sex :P

UDA

Det ga mening. Jenter må gjerne svare hvis de har noen andre synspunkter.

Jo, hva er chickflick?
No brain, no pain - no pain, no gain

Femininist

For jenter blir alt som er romantisk opphøyd i kulturen. Alt som retter seg mot jenter i populærkulturen går ut på å skaffe seg kjæreste (f.eks jenteblad) eller viser hvordan andre klarte å få seg kjæreste (f.eks. filmer), det finnes noen få unntak, gjerne bøker som illustrerer å være fra andre kulturer, som dreier seg om å være en god mor/datter.

Samtidig blir jenter, i større grad enn gutter, spurt mye mer om kjærester og barn av alle som føler det er berettiget at de spør. Og motsatt med skole og utdannelse. Gutter og jenter blir spurt om begge deler, men hyppigheten er ulik.

Den (falske) tryggheten et forhold kan gi er det derfor lett å bli forført av. Endelig har en alt alle filmene og kulturen forventer at en skal ha, om en da er forelsket i gutten, og ikke forført av forelskelsen. Er en forført av forelskelsen så har en bare (den falske) tryggheten, men ikke romansen, og det betyr at en må ut på leting igjen.

Det viktigste for en jente som skal finne partner er (tydligvis) utseendet, og grunnet aldring (enten det er to uker eller ti år) vil jenta være mindre attraktiv på sjekkemarkedet, jo lengre hun har vært sammen med "feil" fyr. Et brudd for en jente er logisk sett mer skadelig for en jente enn en gutt, fordi det er flere faktorer som "knuses".
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Femininist

Quote from: UDA on January 19, 2012, 09:25:54 AM
Det ga mening. Jenter må gjerne svare hvis de har noen andre synspunkter.

Jo, hva er chickflick?

Er enig med VB, bare utdyper det (NB alt foregår ubevisst, "alle" tror de ikke blir påvirket av kulturen i så stor grad, men er selvstendige vesner som tenker selv).

Chickflick er romantiske jentefilmer. Gå igjennom denne lista også forstår du ;) http://www.lovefilm.no/community/view_list.html?customer_list_id=440
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Quote from: Femininist on January 19, 2012, 09:33:52 AMDet viktigste for en jente som skal finne partner er (tydligvis) utseendet, og grunnet aldring (enten det er to uker eller ti år) vil jenta være mindre attraktiv på sjekkemarkedet, jo lengre hun har vært sammen med "feil" fyr. Et brudd for en jente er logisk sett mer skadelig for en jente enn en gutt, fordi det er flere faktorer som "knuses".

Godt poeng, har faktisk aldri tenkt over det der at et brudd vil vaere mer negativt for en jente enn en gutt, hvertfall etter en viss alder. Da var kanskje ikke min sammenligning med sex saa god likevel siden det aa ha sex for aa ha sex gir ikke noen negative konsekvenser for en gutt.

Men naar det kommer til sosialt press saa har gutter et stort sosialt press paa aa lett kunne dra damer og ha sex med saa mange damer som mulig. Saa paa den maaten blir det noe av det samme.

Lucas

Som Dalai Lama sier:

- Folk i den vestlige værden er for opptatt av forelskelse. Selv om forelskelsen kan komme og gå, vil kjærligheten vere konstant.

Femininist

Quote from: VB on January 19, 2012, 09:55:31 AM
Quote from: Femininist on January 19, 2012, 09:33:52 AMDet viktigste for en jente som skal finne partner er (tydligvis) utseendet, og grunnet aldring (enten det er to uker eller ti år) vil jenta være mindre attraktiv på sjekkemarkedet, jo lengre hun har vært sammen med "feil" fyr. Et brudd for en jente er logisk sett mer skadelig for en jente enn en gutt, fordi det er flere faktorer som "knuses".

Godt poeng, har faktisk aldri tenkt over det der at et brudd vil vaere mer negativt for en jente enn en gutt, hvertfall etter en viss alder. Da var kanskje ikke min sammenligning med sex saa god likevel siden det aa ha sex for aa ha sex gir ikke noen negative konsekvenser for en gutt.

Men naar det kommer til sosialt press saa har gutter et stort sosialt press paa aa lett kunne dra damer og ha sex med saa mange damer som mulig. Saa paa den maaten blir det noe av det samme.

Det er mange paradoks rundt forelskelse og forhold. Tanken på å være ensom og alene tror jeg er mer skremmende for jenter enn for gutter. Statistikken rundt forhold og psykisk helse viser likevel at kvinner takler brudd bedre enn menn. Burde sikkert skrevet det i forrige innlegg, men litt vanskelig å få med "alt" på liten plass ;)

VB

Quote from: Femininist on January 19, 2012, 12:22:50 PMDet er mange paradoks rundt forelskelse og forhold. Tanken på å være ensom og alene tror jeg er mer skremmende for jenter enn for gutter.

Vet ikke helt om jeg er enig der, tror de fleste gutter som ikke har veldig draget paa damer ogsaa er redde for aa ende opp alene. Men det er ikke sosialt akseptert for menn aa uttrykke at de er redde for det, siden det vil vaere et tegn paa svakhet. Jeg har selv vaert sammen med en dame jeg egentlig ikke likte saa godt i flere aar kun fordi jeg trodde jeg ikke kunne faa bedre, noe som kommer tilbake til at jeg var redd for aa ende opp alene.

Tror egentlig dette gjelder paa flere omraader hvor man tror jenter har mye mer problemer enn gutter, saa er det egentlig mer jevnt med problemer men de fleste menn vil ikke uttrykke at de har problemer. Leste nylig boka "Self made man" av Norah Vincent, veldig interessant lesing som tar opp mye rundt denne problemstillingen.

Quote from: Femininist on January 19, 2012, 12:22:50 PMStatistikken rundt forhold og psykisk helse viser likevel at kvinner takler brudd bedre enn menn. Burde sikkert skrevet det i forrige innlegg, men litt vanskelig å få med "alt" på liten plass ;)

Ville vaert interessant aa se hva slags forhold de studerer og i hvilke aldersgrupper. Lurer paa om det er forskjell paa skilsmisse ved ekteskap og brudd i korte/medium/lange forhold. For meg har det alltid virket som om jenter er mer deprimert enn gutter etter forhold, men jeg har nesten bare observert de etter kortere forhold. Men selvfolgelig, kan ogsaa vaere et tilfelle av at menn ikke vil vise at de lider.

Eddie

QuoteVet ikke helt om jeg er enig der, tror de fleste gutter som ikke har veldig draget paa damer ogsaa er redde for aa ende opp alene. Men det er ikke sosialt akseptert for menn aa uttrykke at de er redde for det, siden det vil vaere et tegn paa svakhet. Jeg har selv vaert sammen med en dame jeg egentlig ikke likte saa godt i flere aar kun fordi jeg trodde jeg ikke kunne faa bedre, noe som kommer tilbake til at jeg var redd for aa ende opp alene.

Vil si meg enig i VB her, kan derimot kun forsvare det med observasjoner. En kan se det veldig godt i blant annet forum, blogger, på facebook og twitter. Damer som uttrykker slike følelser får oftere tilbakemeldinger i form av sympati og litt mer positivt ladete kommentarer, mens de få mennene som faktisk uttrykker seg får i stor grad mindre tilbakemelding, og de er i større grad svært direkte og rasjonelle... Du har også det generelle mediabildet, og det damer selv sier, om at menn skal gi uttrykk for å være "macho". En skal ikke klage, en skal ikke vise svakhet, du skal "manne deg opp"! Altså en form for bagatalisering som gjør det som VB sier: lite sosialt akseptabelt.

QuoteVille vaert interessant aa se hva slags forhold de studerer og i hvilke aldersgrupper. Lurer paa om det er forskjell paa skilsmisse ved ekteskap og brudd i korte/medium/lange forhold. For meg har det alltid virket som om jenter er mer deprimert enn gutter etter forhold, men jeg har nesten bare observert de etter kortere forhold. Men selvfolgelig, kan ogsaa vaere et tilfelle av at menn ikke vil vise at de lider.

Du svarer vel egentlig litt på hvorfor damer blir mer deprimert enn menn når du skriver at du har vært sammen ei dame, selv om du ikke likte henne. Tror det i større grad er færre damer som vil invistere tiden sin i menn de egentlig ikke liker.

Femininist

VB; At du er sammen med ei dame selv om du ikke liker henne spesielt godt er den andre siden av redselen, nemlig å investere tiden sin i noen som ikke har samme drømmer. Det kan selvfølgelig gjelde begge kjønn. Hvem som har det "best" og "verst" går nok ikke på kjønn, men heller på egenskaper og status. I så måte havner de fleste jenter på midten, imens gutter både har det "best" og "verst" alt etter hvor på hierarkiet de er.

Jeg kjenner ikke til så veldig mange studier rundt de psykiske aspektene, men jeg vet det var en sosiolog som studerte selvmord og samlivsbrudd for et års tid siden. Kan prøve å finne en artikkel på det om du er interresert, går ut fra han kan komme med noen flere referanser =) (Om ikke så har vi alltids Dürkheims bok "selvmordet", men der står det så mye annet rart jeg ikke er helt enig i)