og gå som du gjør her er vel rett i sitvasjonen. men jeg personelig snur aldri ryggen til slike folk. er bedre og bli angrepet forfra enn bakfra. men om du er forbi og de roper etter så er det bare og gå. men følg med!
rasistiske utsagne da eller? vel og rope tilbake kan gjøre det værre.
vel grunnen til at du legger merke til de er for at du asosierte de med fare. + at du har kroppen full av adrenalin, noe som gjør at kroppen er litt på kanten og venter påat noe farlig skal sje.
- de oppførere seg sånn for at noen synes det er gøy og bråke. andre for at de har opplevd noe kjipt tidligere på kvelden og lar det gå utover andre. og så har du de som alti vil hevde seg ved og dytte andre ned. så du har da 3 typer, 1)dum. 2)sint. 3)usikker.
- alle blir på virket av det, men noen av oss tar kontrol over sitvasjonen og dytter den følelsen man har til side og ikke lar den på virke oss. mens andre går og analyserer og tenker mer på hva som kunne ha skjed, istede for hva som skjer, elelr skjedde.
- regel en for og komme ut av slike typer bråk hvor det er uprovosert som dette eller at man er uheldig på dansegulvet. altid beklag deg og gå. F.eks beklager gikk i mine egne tanker, var ikke meningen og fornerme deg. for og så gå videre. men det er og viktig og se ut om at det du sier er oppriktig men at om det blir bråk så dreper jeg deg. har en kompis osm fortalte dette til meg, han lærte dette som dørvakt. når de ber folk gå og holde opp med ting, så skal de gjøre det høfelig men vise at de har autoritet. de bestemer og kommer ikke til og trekke seg. vet dette blir litt mot sigene i og med at du skal gå, men dette funker.
- for og takle dette bedre. godt spm egentlig, beste alternativet er vel og gjøre noe som gjør at du føler deg trygg. men aldri gå med våpen, som stanly kniver og køller det er bare og synke ned til deres nivå. vi trente en den for og føle oss tryggere. men der er vel folk individiele.
vil avslutte med en liten historie.
jeg og en kompis var på vei hjemm i bergen, gikk mot danmarksplass i bergen. å fant ut at vi rakk akurat en øl på bien før sjenke bevilgningen stenger hele byens tappe tårn. på vei over bruen til selve danmarksplass(fra mølenpris) så kom det to personer bort og små yppet til bråk pga at vi gikk fra byen og mot de. disse var seff fra et østeuropeisk land. vi sa som sant var at vi var på vei hjemm siden byen stengte om 20 min. å at vi derfor skulle ta en øl på bien, han ene sa at de måtte til byen og få seg en øl før alt stengte. vi sa at bien var åpen for alle og at de var velkomen med. de takket faktisk gansek høfelig nei(på dette tidspunktet var de helt rolige og meget høfelige) så vi gikk over veien og opp mot bien ved bybanen pasarsen, men da vi var over veien sier kompisen min til meg, vel fuck them then. problemet var at han sa det akurat høyt nok til at de hørte det. så da kom han enne springene og slo han i hodet. men kompisen min falt aldri han bare svaiet litt og ble ståendes, så begynte dne høy lytte diskusjonen om hva faen som feilte han. min kompis sto der bare og kjeftet mens hans kompis og jeg sto egentlig bare og så dumt på værandre, han sa til meg at det var meget uhøfelig og si og at vi var dume som sa det. jeg bare beklaget det og var helt enig, han andre gikk rundt og prøvde og komme for bi oss to. når han ikke klartet det pga at vi hele tiden bevegde oss så slo han til meg. jeg gikk heller ikke i bakken, men heller ingen stor reaktsjon fra noen av oss. så tar han spring fart og hopper et flying kick greier mot meg. men han bommet med ca 2 meter. noe som gjorde at han begynte og blø fra hodet. det som da skjer er at en bil stopper og ut kommer det en liten jente på ca 150 høy som spretter bort til han karen og kjeffter på han for hvor dum han er og for at han bør gjøre div ting med seg selv. noe som resulterte i at han karet seg opp og gikk. mens kompisen sto igjen med oss og lo. før han sprang etter.
hele hendelsen gikk vel unda på 30 sec, men føltes som timer.
historien er på ingen måte tøff, men sier litt om sinstilstannen til folk og hva som forårsaker bråk.
for og da si hva som skjedde galt her var det jo komentaren. han ene ville ha bråk men vi klarte og komme unna det. men komentarer var uhøfelig så derfor reagerte de. det som gjorde at det bare ble de to slagene som han delte ut, var at vi var rolig og to det man mot man og fikk undskylt oss men ikke vekk av veien. hjelper jo på at han dummer seg ut på denne måte. det jeg lærte av hele historien er at man altid kan snakke seg ut av det. kansje man må ta et slag, men så lenge man viser at man kontrolerer sitvasjonen. selv om han ikke hadde bommet med sparket så kunne vi bare ha flyttet oss fra det. vi hadde kontrollen ikke de. vold er og blir en uting. kan du ungå det så gjør det. kjenner du området og ikke får kontroll. løp så fort du klarer til neste bar med stor dør vakt.