Går du åpent inn for å sjekke?

Started by kastanje, August 29, 2011, 16:47:24 PM

Previous topic - Next topic

Ambrosia

Det er ikke så lenge siden jeg ble obs på hvor effektiv denne blikkontakten faktisk kan være, men den er ikke alltid like enkel å få gjennomført i praksis. Når jeg en sjelden gang er ute på byen og f.eks havner på et utested med overvekt av gutter synes jeg stemningen fort kan bli litt for "på" fra deres side, dvs at du knapt får scannet rommet i fred uten at en eller annen nistirrer og skal ha øyekontakt på en litt aggressiv måte.
Da pleier det å bli til at jeg lynkjapt trekker meg tilbake i skallet og blir sittende og snakke med dem jeg kom med og ikke ser meg så mye rundt i rommet.
Var også på en konsert for litt siden og så en søt gutt der som stod med to kamerater, og hver gang jeg prøvde å titte på den søte gutten møtte jeg i stedet det stirrende blikket til den (i mine øyne) utiltrekkende kompisen hans. Da hjalp det lite at søt gutt også kikket litt, når hovedfokuset plutselig havnet på at jeg hadde lyst til å rope "nei ikke DU" til kameraten.

Men, jeg registrerer likevel at det har fungert bra i noen tilfeller og lover herved å bruke øynene mer for å signalisere hvem jeg liker! Dersom dette blir en suksess skal jeg rapportere om min fremgang  ;)

Johan

Quote from: Ambrosia on October 31, 2011, 20:41:51 PM
Det er ikke så lenge siden jeg ble obs på hvor effektiv denne blikkontakten faktisk kan være, men den er ikke alltid like enkel å få gjennomført i praksis. Når jeg en sjelden gang er ute på byen og f.eks havner på et utested med overvekt av gutter synes jeg stemningen fort kan bli litt for "på" fra deres side, dvs at du knapt får scannet rommet i fred uten at en eller annen nistirrer og skal ha øyekontakt på en litt aggressiv måte.
Da pleier det å bli til at jeg lynkjapt trekker meg tilbake i skallet og blir sittende og snakke med dem jeg kom med og ikke ser meg så mye rundt i rommet.
Var også på en konsert for litt siden og så en søt gutt der som stod med to kamerater, og hver gang jeg prøvde å titte på den søte gutten møtte jeg i stedet det stirrende blikket til den (i mine øyne) utiltrekkende kompisen hans. Da hjalp det lite at søt gutt også kikket litt, når hovedfokuset plutselig havnet på at jeg hadde lyst til å rope "nei ikke DU" til kameraten.

Men, jeg registrerer likevel at det har fungert bra i noen tilfeller og lover herved å bruke øynene mer for å signalisere hvem jeg liker! Dersom dette blir en suksess skal jeg rapportere om min fremgang  ;)

Det er morsomt å lese, fordi jeg har selv aldri tenkt over hvordan det oppleves for jenter når det er guttene som har initiativet... Jeg tror det finnes en del gutter som sliter med å forstå signalene til jenta, sånn som i eksempelet ditt, der du prøvde å signalisere at du likte en annen gutt. Selv har jeg slitt veldig med å forstå hvordan jenter kommuniserer, og det var vel etter BC at det gikk opp for meg hvor viktig det egentlig er.

En annen ting jeg synes var veldig interessant å lese i innlegget ditt er hvordan du føler at flere av guttene "stirrer", og hvordan dette demper lysten din til å skjekke. Nå er ikke jeg jente, så det vil være vanskelig å si, men som gutt har jeg ganske ofte lagt merke til hvordan gutter har en tendens til å stirrer veldig "stivt" på jenter de har lyst på. Altså at de får et stein-aktig uttrykk hvor de bare stirrer på jenta og venter på at hun skal gjøre noe. Jeg kjenner meg igjen i denne måten å se på jenter, og i mitt tilfelle var det et uttrykk for usikkerhet. Nå bruker jeg heller å stirre mer blygt og dra frem et lite lurt smil når jeg føler at spenningen mellom oss er tilstrekkelig. Det jeg gjerne vil spørre deg om, er om du kjenner igjen noe av det jeg beskriver i eksempelet ditt?
INFJ

Sola

Jeg går som regel ikke åpent inn for å sjekke, da må det være noe eksepsjonelt med gutten (kan telle på én hånd de gangene det har skjedd, og da har det faktisk aldri hatt noe med utseendet å gjøre), men jeg flørter desto mer. Så man kan vel egentlig si at jeg går åpent inn for at gutten kan sjekke meg. Liker nok følelsen av at han har tatt seg bryet med å prøve å sjekke meg opp...

Ambrosia

Quote from: Pearson on October 31, 2011, 23:27:12 PM
Det er morsomt å lese, fordi jeg har selv aldri tenkt over hvordan det oppleves for jenter når det er guttene som har initiativet... Jeg tror det finnes en del gutter som sliter med å forstå signalene til jenta, sånn som i eksempelet ditt, der du prøvde å signalisere at du likte en annen gutt. Selv har jeg slitt veldig med å forstå hvordan jenter kommuniserer, og det var vel etter BC at det gikk opp for meg hvor viktig det egentlig er.

En annen ting jeg synes var veldig interessant å lese i innlegget ditt er hvordan du føler at flere av guttene "stirrer", og hvordan dette demper lysten din til å skjekke. Nå er ikke jeg jente, så det vil være vanskelig å si, men som gutt har jeg ganske ofte lagt merke til hvordan gutter har en tendens til å stirrer veldig "stivt" på jenter de har lyst på. Altså at de får et stein-aktig uttrykk hvor de bare stirrer på jenta og venter på at hun skal gjøre noe. Jeg kjenner meg igjen i denne måten å se på jenter, og i mitt tilfelle var det et uttrykk for usikkerhet. Nå bruker jeg heller å stirre mer blygt og dra frem et lite lurt smil når jeg føler at spenningen mellom oss er tilstrekkelig. Det jeg gjerne vil spørre deg om, er om du kjenner igjen noe av det jeg beskriver i eksempelet ditt?

Det steinaktige blikket du beskriver er akkurat hva jeg mener når jeg snakker om stirring.
Problemet med det stive uttrykket er jo at man ikke egentlig tar noe skikkelig initiativ på noen som helst måte, det er jo smigrende å bli sett og likt, men det blir veldig fort kleint, og når du er ute på byen får det den ekstra dimensjonen av at man føler at de gutta som gjør det er litt ekstra...eh, ensomme.
Du finner sikkert noen damer som liker det, for all del, men det blir litt too much for meg fra starten av.

Sånn til hverdagseksempel har jeg en veldig søt gutt jeg har tatt noen fag med på skolen, han har stirret endel og virkelig ikke lagt skjul på det, men alltid med et litt uttrykksløst ansikt.
Jeg er fortsatt av den oppfatning at jeg gladelig hadde hooka opp med ham om det skulle vise seg at han ER interessert, men jeg skulle likevel ønske at han f.eks i starten av skoleåret bare hadde gjort slik du beskriver, tittet på meg noen ganger, smilt forsiktig. Dette er nok måten jeg hadde gått frem på selv for å vise interesse (om jeg hadde turt  :) ).

soprano

Quote
Det steinaktige blikket du beskriver er akkurat hva jeg mener når jeg snakker om stirring.
Problemet med det stive uttrykket er jo at man ikke egentlig tar noe skikkelig initiativ på noen som helst måte, det er jo smigrende å bli sett og likt, men det blir veldig fort kleint, og når du er ute på byen får det den ekstra dimensjonen av at man føler at de gutta som gjør det er litt ekstra...eh, ensomme.
Du finner sikkert noen damer som liker det, for all del, men det blir litt too much for meg fra starten av.

Sånn til hverdagseksempel har jeg en veldig søt gutt jeg har tatt noen fag med på skolen, han har stirret endel og virkelig ikke lagt skjul på det, men alltid med et litt uttrykksløst ansikt.
Jeg er fortsatt av den oppfatning at jeg gladelig hadde hooka opp med ham om det skulle vise seg at han ER interessert, men jeg skulle likevel ønske at han f.eks i starten av skoleåret bare hadde gjort slik du beskriver, tittet på meg noen ganger, smilt forsiktig. Dette er nok måten jeg hadde gått frem på selv for å vise interesse (om jeg hadde turt  :) ).

Haha, jeg ler litt av meg selv når jeg leser dette.

Det hender jeg tar meg selv i å stirre med steinansiktet. Jeg skjønner at det ser rart ut. Akkurat som om jeg venter på at jenta skal ta initiativ.

Noen ganger sitter smilet langt inne. Hvor mye koster et smil liksom. Jeg tror norske gutter og menn er relativt dårlige til å ta initiativ. I hvert fall i edru tilstand.

Andre ganger føler jeg meg på topp. Da jeg føler meg ressurssterk og smilene sitter løst. Ressurssterke menn har råd til risikere litt mer. Risikere å tape ansikt. Gi bort flere smil. Tørre å drite seg ut :)

Johan

#20
Quote from: Ambrosia on November 01, 2011, 23:29:18 PM
Det steinaktige blikket du beskriver er akkurat hva jeg mener når jeg snakker om stirring.
Problemet med det stive uttrykket er jo at man ikke egentlig tar noe skikkelig initiativ på noen som helst måte, det er jo smigrende å bli sett og likt, men det blir veldig fort kleint, og når du er ute på byen får det den ekstra dimensjonen av at man føler at de gutta som gjør det er litt ekstra...eh, ensomme.
Du finner sikkert noen damer som liker det, for all del, men det blir litt too much for meg fra starten av.

Sånn til hverdagseksempel har jeg en veldig søt gutt jeg har tatt noen fag med på skolen, han har stirret endel og virkelig ikke lagt skjul på det, men alltid med et litt uttrykksløst ansikt.
Jeg er fortsatt av den oppfatning at jeg gladelig hadde hooka opp med ham om det skulle vise seg at han ER interessert, men jeg skulle likevel ønske at han f.eks i starten av skoleåret bare hadde gjort slik du beskriver, tittet på meg noen ganger, smilt forsiktig. Dette er nok måten jeg hadde gått frem på selv for å vise interesse (om jeg hadde turt  :) ).

Det er som sier viktig å vise tilgjengelighet, spesielt for guttens del! Dette har jeg slitt mye med selv, det var en periode hvor jeg trodde jeg hadde forstått hvordan skjekking fungerer, det var om å gjøre å være mest mulig kul. Jeg ble så opphengt i å være kul og uttrykksløs at jeg glemte å tenke på de rundt meg. Og selv så jeg bare ut som en idiot som prøvde hardt å være kul. Etterhvert har jeg forstått viktigheten av å vise tilgjengelighet. For tilgjengelighet kommuniserer at man er trygg. En klok instruktør sa til meg en gang at den personen som tør å smile først, er den som føler seg tryggest og mest komfortabel. Å gjøre seg tilgjengelig viser at man har forståelse for sosiale koder.

Men siden det ser ut som vi begge har en glødende interesse for hva blikkontakt angår vil jeg gjerne at du kommenterer disse bildene (i rekkefølge!). Forestill deg at du er i en bokhandel for å lete etter den boken du ble anbefalt av en venninne, og gjennom hyllene får du blikkontakt med denne mannen:



Etter noen sekunder med spenning gjør han dette:



Fredag kveld har du med deg hele venninnegjengen på Dattera til Hagen, hvor dere setter dere ned rundt et stort bord med noen øl. Borte ved baren får du øye på en gutt som står sammen med to kamerater, og du ser at han har oppdaget deg:



Idet spenningen blir nesten for intens gjør han dette:



Hva føler du?

Jeg tar selvkritikk på overdrevent kompliserte eksempler, det var meningen å gjøre situasjonen mer levende... ;)
INFJ

Ambrosia

Haha, herlig post Pearson  ;D
Tilgjengelighet er ikke bare viktig for gutter, det er viktig for jenter også. Har observert endel blant de jentene jeg kjenner at det ikke nødvendigvis er dem som er penest som har det mest aktive kjærlighetslivet med gutter som tydelig viser interesse for dem (selv om det såklart hjelper), det er ofte dem som er mest imøtekommende og utadvendte.

Ang bildene så ville nok dette funket bra for meg, forutsatt at personen som gjorde det fikk det til å virke avslappet og naturlig. En ting som slår meg er også at en fyr som er virkelig klassisk pen antakelig måtte ha gått inn for å virke mer tilgjengelig enn en fyr med middels utseende.
Dersom f.eks en skikkelig tiltrekkende fyr hadde gitt meg det tidligere omtalte stive blikket hadde jeg nesten automatisk lurt på om jeg kanskje så rar ut på en eller annen måte, eller om det var noen andre i nærheten han så på, etc etc.
Men uansett skaper disse små blikkene og smilene spenning i forkant, og det er klar turnon for meg.

vinnersmilet

Pen, selvsikker fyr ser på deg = Har jeg noe på nesen
Normal fyr = Ok han liker meg

I begge tilfeller = inaktivitet?

Ambrosia

Er iallfall mer tilbøyelig til å tenke at en normal fyr kan tenkes å like meg.
Uansett forbinder jeg det ovennevnte stive blikket med noe negativt, uansett om det springer ut fra dårlig selvtillit, tafatthet eller whatever. Dersom det er snakk om en fyr i et engangstilfelle, f.eks om jeg sitter og tar noen pils med venner og en fyr gjør noe sånt så blir det definitivt inaktivitet som resultat fra min side.
Dersom det er en jeg ser jevnlig som stirrer endel (forhåpentlig ikke med like uttrykksløst ansikt) kan det tenkes at jeg bestemmer meg for å snakke med ham om jeg synes han er søt/ser kul ut. Men uansett situasjon ville jo fyren bedret sjansene for at noe skulle skje betraktelig ved å bruke ansiktsmimikken sin litt, typ ikke stirre sammenhengende men kaste noen blikk på meg innimellom, og forhåpentlig dra frem et lite smil. Litt sjenerte guttesmil er noe av det beste jeg vet  8)

piken


Gatsby

Quote from: kastanje on August 29, 2011, 20:15:26 PM
Gutter kan forresten også få svare, hva tenker dere om jentene som fanger interessen deres? Blir dere sjekket opp eller er det fullstendig turn off?

Jeg synes det er konge når jenter sjekker meg opp.

Hvis jeg liker hun(utseendemessig), så er er helt umulig for henne å ødelegge hvis hun har kommet bort og sagt hei.

Som mann vet ofte ikke helt hvor man har jenta når man sjekker selv. Spesielt hvis man ikke har fått noe interesse fra hennes side (verken før eller i samtalen). Dette er i tillegg til hennes totalt ukjente livssituasjon (sivilstatus, dagsform, bosituasjon, ex i nærheten osv osv), gjør at man hele tiden er nødt til å være super-obs på alle signaler hun sender ut, slik at man kan tilpasse hvordan man sjekker henne opp.

Hvis jenta kommer bort, så går ALLE disse problemen rett ut vinduet. Man kan bare lene seg tilbake i stolen og sjekke på autopilot. Kan telle på en hånd av jenter jeg likt som ikke har fått valutta får pengene av å komme bort. Når det er sagt, gjelder nok dette langt på vei alle gutter. Noen blir usikre på seg selv, føler seg truet, eller har ikke verktøyene til å håndtere situasjonen. Derfor tror jeg som jente, at jeg ville satsa høyt hvis jeg først skulle sjekke.

Cava

Personlig liker jeg å ha kontroll når det kommer til sjekking, så jeg står for den delen på byen. Uansett hvor kjekk eller sjarmerende en gutt kan være - kommer han først er det sjeldent jeg hopper på kroken. Men så er jeg også litt småflørtende av natur da, så i vanlige situasjoner kan jeg oppleve å få et par beundrere jeg ikke mente å kapre i utgangspunktet. Er ikke kontrollfreak eller noe slik, men på akkurat det punktet så synes jeg det er greit å ha litt oversikt.

veroni2011

Quote from: Ambrosia on November 02, 2011, 16:58:11 PM
Ang bildene så ville nok dette funket bra for meg, forutsatt at personen som gjorde det fikk det til å virke avslappet og naturlig. En ting som slår meg er også at en fyr som er virkelig klassisk pen antakelig måtte ha gått inn for å virke mer tilgjengelig enn en fyr med middels utseende.
Dersom f.eks en skikkelig tiltrekkende fyr hadde gitt meg det tidligere omtalte stive blikket hadde jeg nesten automatisk lurt på om jeg kanskje så rar ut på en eller annen måte, eller om det var noen andre i nærheten han så på, etc etc.
Men uansett skaper disse små blikkene og smilene spenning i forkant, og det er klar turnon for meg.

Interessante observasjoner. Jeg har tenkt på dette ved et par anledninger selv da dette også gjelder gutter. Artig å høre at jenter tenker ganske likt. Det er vel fort gjort å rangere seg selv og alle andre på en type skala. Og jo større sprik jo mer overbevisning trengs.