Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

Stemning

Quote from: deepArne on August 29, 2012, 02:10:36 AM
Quote from: Stemning on August 29, 2012, 01:24:58 AM
Men vi kunne like gjerne vært 50 cm eller 3-4 meter, om du går lengre tilbake i tid. Sett at primatene hadde utviklet seg til å bli større enn de er idag for eksempel. Eller "vi" kunne hatt 6 lemmer, eller vært skalldyr og ikke virveldyr. Eller kanskje ikke siste delen, for det kreves vel en ryggrad for å kunne utvikle et nervesenter som hjernen. Men egentlig ikke, om utviklingen gikk en annen vei og virveldyr aldri oppstod, kunne planetens mest intelligente skapninger vært et bløtdyr?
Hitchikers guide to the galaxy? Trur ingen har svaret på spørsmålet ditt, men eg veit ihvertfall om to teoriar: Den eine er gripetommel og den andre er at vi går på to bein. For å utvikle intelligens, måtte det vere enkelt å lage verktøy og å kommunisere. Mykje enklare å kommunisere i bevegelse dersom ikkje "armane" måtte vere med å gjere jobben. Storleiken måtte også vere slik at intelligens er ein fordel. F.eks. vil ein elefant vere så stor at han ikkje har nokon naturlege fiendar, og dermed ingen seleksjon på intelligens. Det er også vanskeleg å tenke seg dyr på størrelse med mus som tar i bruk redskapar på ein effektiv måte. Kanskje kan det at vi er altetande også hatt noko å seie? At vi er ca 160 cm kjem vel frå utgangsstørrelsen til primatar pluss evolusjon etter det. Og så har vi fått ca 10 cm på godt kosthold i vekstfasen. Forøvrig tok eg eit kurs i biologi/filosofi ifjor, der eine førelesaren meinte at ein stor del av intelligensen vår kom ifrå seksuell seleksjon. Det er eit argument som isåfall ville vege tungt i debatten eg refererte til!

Godt reflektert svar Arne. :) Har vært innom mye av de samme tankene selv, men aldri søkt etter artikler på emnet. Må kanskje gjøre det. :D

deepArne

Følg med på http://www.uib.no/svt. (Alle kursene dei har kan forøvrig anbefalast. Fredag er siste frist for påmelding dette semesteret. Men du bør ha ex.phil. frå før.)

deepArne

I desse kursa er seminarene vel så viktig for læringsutbyttet, og då må ein vere påmeldt. Men det er uansett interessante førelesingar også!

Supernova

Hva har skjedd med Herr Autowin siden alle hans poster er skiftet navn til "." ?

Zervs

Driver å snakker litt med en jente jeg møtte på nettet. Hun er ganske pen, har mange venner, studerer, reiser mye og gjør generelt mye kult.

Men hun har et sykt forbruk av  :P :D ;) :) når hun prater, etter nesten hver setning. Hun skriver for eks: "haha ikke sant :D :D Blir hyggelig med kaffe, eller kanskje vi skal ta en øl isteden?;) :D Ser for meg det blir spennende å møte deg første gangen, kanskje du får noia og løper? :D Og ang den putekrigen, siden du er gutt må jeg nesten ha noen fordeler! :) Større pute med hardt innhold for eksempel, husk hjelm :D ;) "

Først tenkte jeg at hun var litt usikker på seg selv, men det har jeg vanskelig for å tro basert på det hun skriver. Hva er greia med dette, er hun bare en veldig happy person?

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stemning

Stanley

.

Stemning

Quote from: Autowin on September 06, 2012, 18:43:41 PM
Det handlet ikke om å åpnå noe. Men samtalen ble ikke klein, og hun slettet meg ikke.

Kan ikke funke bedre enn det!

Stanley

.

Stanley

.

Stanley

.

Jeagle

trives du med det skal du beholde det, trives du ikke med det så tar du og har det vekk. vi er ikke her for of diktere livet ditt
å være eller ikke være

Stanley

.

Jeagle

å være eller ikke være