Quote from: Lego on December 17, 2012, 13:54:19 PMProblemet er vel at det er langt i fra alle som ytrer sin mening og de som gjør det som oftest er negativt innstilt. (Når hørte du sist noen si; moralsk sett var det veldig bra?)
Kanskje ikke, men sitater som
Moralsk sett har ikke jeg noe problem med at en 17 åring ligger med en 37 åring er veldig vanlig
QuoteDet andre problemet er at moralpolitiet kun vil se en side av en sak og det igjen kan/vil føre til mindre åpenhet i samfunnet generelt.
(Jeg er heller ikke enig i din definisjon av moralpolitiet. Demokratiet og rettsstaten har feks lite med det moralske aspektet å gjøre. Jeg vil heller si at moralpolitiet består av (mer eller mindre trangsynte) enkeltindivider.)
Nå aner jeg ikke hva du legger i begrepet "moral" eller "moralpoliti". Da bør vi gå tilbake og definere hva moral er, før vi kan si noe om hvem som er moralpoliti
Jeg definere det som det verdisystem som legges til grunn for målsettinger og tabuer igjennom normer og sanksjoner. Moralpoliti vil da være de som utøver normer og sanksjoner og det er blant annet de institusjonene jeg nevnte, i tillegg til befolkningen som er med på å forme diskursen rundt temaet som diskuteres. De ulike institusjonene er ofte stridende, og mennesker har ulik moral og vil derfor konkurrere om å få sin definisjon gjeldende. I de fleste tilfeller, ihvertfall når det er snakk om sex, vil de motstridende partene "aldri" bli enige. De som klarer å få flest mulig, med mest mulig makt til å være enig i sin forståelse av sex mellom to personer vil være de som har moralsk hegemoni på området.
Opererer du med en annen definisjon på moral vil følgelig moralpoliti bli noe annet.
Jeg bestrider ikke at vi ikke trenger moral. Det er moralpolitiet jeg er kritisk til.
Hvorfor kan ikke det å ha et lovverk være nok? Hvorfor skal vi dømme hverandre for ting som vi SYNES er galt?
Fordi vi er selvstendige, tenkende og handlende mennesker som ikke bør stole blindt på systemet vi lever i!
QuoteHvor går så grensen? Når er det ok for en mann på 37 år å ha sex med en jente på 17 år? Hvor langt må et skjørt være for at det ikke skal være usømmelig?
Hva synes du? Hvor synes du grensen går? Hvor mye "riktig" må være på plass for at det er greit? Og hvor mye "feil" kan være der før det ikke lenger er greit?
Det er vanskelige spørsmål, men absolutt noe som bør opp til debatt i "tvilstilfeller". Det er mye som spiller inn. Juss f.eks. er en vitenskap med mye tolkning og skjønn og reglene er ikke alltid så gode og gjennomtenkte som de burde være. Og verden forandrer seg til stadighet. Skal man basere verden på sosiale normer og moral så må en godta forandringer og være reflektert til det som skjer, de alternativene jeg ser er anarki eller føydalsystem.