Situasjonen er slik at vi har fått en ny kollega på jobben. Hun er inne i et ettårsvikariat og i mitt arbeid jobber vi nesten utelukkende i tomannsteam. Det vil si at å bare unngå denne personen ikke går.
Problemet jeg har med henne er at hun snakker så sinnsykt mye, hele tiden! Jeg har mine mistanker på at det er på grunn av hennes egen usikkerhet. Hun skal forklare selv de enkleste tingene i detalj og ofte planlegge hvordan vi skal gjøre jobben lenge før vi faktisk skal gjøre det. Når det blir stille blir det mye "jada, så neida, men joda"-type snakk for å fylle stillheten. Jeg er en person som ikke har noe i mot stillhet, snarere tvert i mot syns jeg det er herlig å være stille - være på bølgelengde med personen og bare nyte stillheten. Har man ikke noe å si kan man liksågodt holde kjeft.
Jeg har merket på meg selv at på grunn av at jeg ikke liker henne så godt, så svarer jeg henne med en negativ toneart og ofte med veldig korte korte svar. Dette er jeg ikke helt fornøyd med selv, ettersom jeg ser på meg selv som en positiv person. Men det å bare nikke å smile og late som ingenting går heller ikke i det lange løp.
Jeg skal tross alt jobbe med henne i minst et år og for at jeg skal trives like godt i jobben som jeg har gjort siden jeg begynte må jeg kunne komme overens med henne.
Jeg har allerede sagt i fra til henne om en ting som irriterer meg - nemlig at hun skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, så jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å endre hennes atferd.
Nå føler jeg at det er jeg som må gjøre noe med meg selv for å kunne takle dette. Så har noen av dere noen tips til å kunne takle denne personen bedre?