Bare ett tall?!

Started by Femininist, April 24, 2012, 20:36:15 PM

Previous topic - Next topic

Femininist

Hva er greia med å tallfeste jenters utseende?! Rett som det er ser jeg, eller hører, kommentarer som "hun er en 9'er" og lignende. Hvorfor tallfestes jenta på den måten? Ofte er det bare ett tall på jentas utseende som blir nevnt og ikke noe mer blir sagt om det.

Personlig vil jeg ikke bli kvalifisert på en utseendeskala i fra 1-10., og jeg vil ihvertfall ikke at det skal legges til grunn for "alt jeg er verdt". Det er flott om noen synes jeg er pen, men jeg har ikke lyst til å bli kalt for en 8'er eller 10'er for det. Jeg har forstått at utseendet er viktig for mange gutter, men det er så mye bedre å høre fraser som "ei kul (eller et annet ord som beskriver personligheten) jente som ser bra ut i tillegg"!

[Dagens klagemur]
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Jeagle

har aldri hørt om noen som faktisk bruker dette systemet seriøst da.

hva bruker jenter da?
å være eller ikke være

VB

Jenter gjør jo lignende hele tida, selv om de ikke nødvendigvis bruker tall.

Uansett, noe av grunnen til at tall ble så populært i sjekkemiljøet er fordi det kan lett beskrive hvilke følelser en gutt får. Vi føler og oppfører oss forskjellig mot en 5 og en 9. Tallene er veldig subjektive (noe som bloggen har bevist med deres lille test), men følelsene som en gutt får vil være veldig like avhengig av hvor attraktiv han finner jenta. Det er ikke en myte at gutter fort kan blir dummere når de snakker med en jente de synes er virkelig attraktiv.

Man kunne selvfølgelig også brukt uttrykk for å beskrive en jente, men da blir det fort veldig diffust. Hva er penere av snerten, sexy, heit, etc... 1-10 er veldig lett å forstå, selv for gutter som er fra forskjellige land og ikke nødvendigvis snakker språket veldig bra.

Du vil alltid være en 9 for noen gutter og en 5 for andre gutter. Akkurat som du synes noen gutter er sexy og andre ikke.

Koraboros

Det er en kjapp og enkel måte å kommunisere på. Du som tydeligvis blir rangert høyt ville nok hatt bedre av å bli beskrevet med ord, men tenk på de stakkars jentene som rangerer lavt? Det er bedre å være "en ener" enn "en halvråtten strandet hval".

vinteRR

Bruker sjeldent til aldri tall-betegnelse på jenter... Folk som er veldig opptatt av det blir jeg på generell basis sliten av å prate med.

Anders GV

De fleste som benytter skalaen gjør det etter å ha lest boken The Game.
Mystery method som hovedkarakterene i boken bruker, er en sjekkemåte hvor fokuset er å imponere/underholde jentene, isteden for å bli genuint kjent.
Derfor er karakterisere jenter kun etter utseende (nesten)tilstrekkelig.
Hvilken ende av skalaen jenta er på gir en indikasjon på hvilke rutiner som bør brukes.

Jeg kjenner ingen som benytter seg av skalaen og det er ekstremt sjeldent jeg overhører noen bruke den.

Husk at utseendet er ekstremt objektivt, om en gutt sier du er en 8er betyr ikke det at du er 8er for alle.

QuoteDet er flott om noen synes jeg er pen, men jeg har ikke lyst til å bli kalt for en 8'er eller 10'er for det. Jeg har forstått at utseendet er viktig for mange gutter, men det er så mye bedre å høre fraser som "ei kul (eller et annet ord som beskriver personligheten) jente som ser bra ut i tillegg"!
Skalaen er noe gutter bruker når de snakker med andre gutter om jenter... ikke til jentene.
Blir du fortalt av en gutt at du er en "8er", burde du droppe han.

Ole GV

Det er jo som det blir sagt, en slags  "skryteskala" mellom gutter hvorav det er utseendet som blir "telt"
Ingen personlighet, verdier, mennesketype etc.. Dette som gjør en jente SØT. Det er dette som spiller en rolle til sist uansett.

Selvfølgelig ser jeg mer på en veldig attraktiv jente på gaten i forhold til en mindre attraktiv, men det sier jo fortsatt ingenting om hvordan hun er, hvordan hun kan sjarmere meg, hvor "søt" hun er i oppførselen.
Vi ulike mennesker ser jo etter forskjellige verdier i andre mennesker som potensielle partnere/venner (relasjoner)
Drømmejenta mi, er ikke den samme som mine venners drømmejente..
Den jenta som jeg har opplevd har sjarmert meg mest hittil i livet, er heller ikke den peneste jenta som jeg hadde "snudd meg etter på gata etter". Men hun varmer meg innvendig lett som bare det ;)

Ellers skal det ikke legges skjul på at det er riktig moro og ha sjekket opp en svært attraktiv jente, og fått henne tiltrukket av seg selv..  (bekreftelsen)

Poengskalaen blir mer for og fortelle alle kompisene sine at "Heihei! Jeg greide faktisk og sjekke opp hun der. Se nøye på henne da gutter"

Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]

QueenB

Feminist: high five for ukas beste spm!
Jeg har lenge vært oppgitt over denne ultrateite skalaen, og synes de som bruker den, er noen enorme tapere.

Det finnes t.o.m en versjon (sikkert flere også) som florer på nettet, med eksempler på jenter som befinner seg på skalaen fra 1-10. Det er ganske trist at noen har satt seg ned og lagd denne skalaen, og at det er flere som er enige med den.

Dessuten er det rimeig meningsløst å ha en spesifikk skala for jenters utseende, når alle har forskjellig smak.  Å tallfeste jenters utseende, er et sikkert tegn på at dette med sosiale ferdigheter har du ikke skjønt, og trenger derfor en autistisk måte å forholde deg til verden på. På samme måte som PUA-er har utviklet et eget språk for å forstå og snakke om sjekking: "jeg approacha en HB7, og åpne med en neg". Kvalmt, jeg vet. Men de trenger tydeligvis dette systemet for å forstå jenter.....
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

George

Selvfølgelig brukes dette. Dere jenter gjlør det jo selv. Den siste kjæresten deres, den siste dere hadde sex med, nabogutten. Visst ei vennine hadde spurt hvilken terningkast dere ville gitt på disse hadde dere klart å komme frem til et svar. Dette er en skala dere selv setter og den er ikke veldig objektiv, men alikevel en skala. Samme måte er systmet fra 1-10. Hva som er en 7'er for noen er en 5'er for andre. Personlig vet jeg kanskje om 2-3 10'ere. Da snakker vi ikke om jenter jeg henger med daglig, men de absolutte få som fortjener den karakteren. En utseendemessig 8'er kan med flott personlighet og sjarm bli en 9'er, men på gata er hun bare en 8'er. ALLE kategoriserer folk. Dere jenter er ofte mer opptatt av det enn oss gutta, men dere har andre sjargonger på det.

fuglen

Det er jo bare en skala som beskriver hvor fin en person synes en annen person er. It is what it is.

Jeg tror det er veldig få som bruker den serriøst, tror heller folk bruker den for å forenkle måten å fortelle hvor pen noen oppfattes som. :)

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Potet

Det er bare en skala for å beskrive hvor pen man synes en jente er. Hva er forskjellen fra jenter som beskriver han dritkjekke bartenderen med ord? Eneste er at vi setter et konkret tall på hvor attraktiv utseendemessig vi synes hun er. Det er en fin måte for å lære seg hvilken smak andre guttevenner har når det kommer til jenter, og hvis det viser seg at det er en jente jeg synes er en 6-er og vennen min synes er en 9-er, lar jeg han få veto på å bli kjent med henne siden jeg vet at det protensielt (hvis hun har en fin personlighet+++) er større muligheter for at han finner drømmejenta. Før man snakker med noen er det kun det ytre man virkelig kan si noe om, og derfor ser jeg ikke problemet med å kategorisere jenter slik. Når man har blitt kjent med jenta kategoriserer man henne gjerne på nytt igjen (ubevisst eller ubevisst), denne gangen etter utseende OG personlighet++.

Når jeg vurderer en jentes utseende bruker jeg mer "pen nok (kan deles inn i noen få underkategorier)" vs. "uaktuell som sexuell partner uansett hvor bra personligheten er". Noen jenter kan være i grenseland, men det er sjeldent. Andre ganger kan det derimot være greit å få tallfestet hvor pen en jente er, selv om definisjonen på skalaen kan være forskjellig fra person til person. Noen mener at 10-ere ikke finnes, men andre har en temmelig lav terskel for 10-ere.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Femininist

Det er bedre å være "en ener" enn "en halvråtten strandet hval".

Ser innlegget kunne missforstås litt; jeg har ikke blitt rangert av noen som jeg vet om. Rangeringen skjer vel (heldigvis) bare bak ryggen på folk? Uansett hvor noen vil rangere meg på en tallskala så vil jeg heller bli beskrevet med ord, også negative ord. Jeg vil mye heller at folk snakker om meg som "Hun dumme, kjedelige jenta, uten selvinnsikt og stygg som f." enn å få et tall på hvordan personen ser på meg, uansett hvor på skalaen det er. Ord kan en tolke, og stille spørsmål rundt. Tall er "objektivt" og gir ingen rom for tolkning. Personen som blir rangert blir "tingliggjort", forenklet til ett tomt skall uten mulighet for å stille spørsmål rundt det.

Eksempel; Om noen sier "jenta jeg møtte er en 6'er", spør ingen "hva mener du med det", om noen derimot sier "jenta jeg møtte var søt", er det ganske naturlig å spørre "søt, hvordan da?", "bare søt?" eller "personligheta eller utseendet?".

Quote from: Jeagle
hva bruker jenter da?
Ord vel ;) Terningkast, som noen mener jenter bruker om gutter, har jeg aldri vært borti, men om det blir brukt, så vil jeg ikke si det er noen forskjell på om det er en skala fra en til seks eller en til ti, eller om det er gutter eller jenter som gjør det.

Quote from: Adriwen on April 25, 2012, 14:01:07 PM
Gutter MÅ karakterisere jenter slik

Det er ingen som må nedverdige andre til å bare bli tall, uansett hvor kåt en er. Synes du, og din metode, er mye mer respektfull og moden enn kompisen din som bruker tall =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Ole GV

Godt poeng

Det er en tallskala som blir rangert noen "gutter imellom". Men absolutt langt fra alle gutter bruker dette.
Men det skjer altså som du sier: Bak ryggen til folk
Skulle en gutt nevne for deg at du er feks en åtter, er det nok ikke ment som noe negativt eller ment på en måte om at du skal vekke negative følelser omkring det han sier til deg.
Det gjerne usikkerheten av og ha noe og snakke om, måtte imponere, komme igang etc..
Jeg har aldri brukt skalaen, men kan delvis kjenne meg igjen fra tidligere. Jeg kunne finne på og snakke om mye rart med jenter, bare for og få noe intressant for HENNE og snakke om med meg. Jeg følte tidligere en slags barriere mellom den attraktive jente og meg.

Det er nok uansett sjelden en jente får høre at hun er ett tall uansett :)

Man får ikke endret på de guttene som bruker skalaen på direkten, selv om mange selvfølgelig skulle ønske det

Gutter og jenter er jo som kjent forskjellige, og har ulike måter og diskutere oss imellom på.
Selvfølgelig tenker mange.
Men jeg tror det er mye og hente hos mange, bare dette med og forstå den andre parten, og hvorfor vi reagerer som vi gjør. Ihvertfall akseptere

Har du opplevd og bli diskutert rundt ett tallsystem Feminist?
Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]

piken

For min del så har jeg sjeldent høre gutter prate om dette. Men jeg har ved flere anledninger blitt spurt av venninner om å gi terningkast på gutter jeg har hatt sex med .. why...?

Jeg tror at grunnen til at mange jenter ikke liker å bli satt et terningkast på er at skalaen 1-10 har et topp- og et bunnpunkt, når man da får et tall midt på skalaen vil man ikke være glad for at det er et tall som er høyere enn mange andre, snarer skuffet over at man ikke når helt opp - det er jo ganske åpenbart at 7 ikke er 10. Men blir man kalt søt vil jeg tro at de færreste jenter henger seg opp i det og lurer på hvorfor ikke de ble kalt pen eller sexy - det er et kompliment uansett. Så dét kan være en grunn til at man reagerer på skalaen, men årsaken til at den brukes tror jeg rett og slett er på grunn av praktiske hensyn. som Kastanje sier så kan det være enkelt å bruke denne tallskalaen for å enkelt og greit si hvor attraktiv en person er istedenfor å bruke ord som andre aldri ville brukt for å beskrive en attraktiv person.