QuoteIkke akkurat. Det er i utgangspunktet ikke forskjell på 100kcal fra karbs og 100kcal fra fett. Forskjellen ligger i hva som metter mest.
Ligger man i energioverskudd går man opp i vekt, ligger man i underskudd går man ned.
Hvorfor spiller ikke dette noen rolle? Ville jo tro at det var antall kcal som faktisk utgjorde forskjellen, og egenskapen til næringen.
QuoteEr dette %energi eller vekt? Hvor mye kcal ligger du på om dagen?
Jeg ligger på ca 2000kcal på trenedager, og 16-1700kcal på hviledager.
Akkurat i den sammenhengen kan jo energi og vekt være litt tvetydig, men vil tro at det nærmeste blir vekt.
Ang. mettet og umettet, antyder at det er dette dere sikter til? Jeg er ikke veldig belest på sciencen, men jeg er mer en praktiker, enn teoretiker når det gjelder kosthold. Jeg gjør det som funker for meg. Spiser blant annet 150g ost om dagen, så om ikke det er en shitload med mettet fett vet ikke jeg, og jeg går fortsatt ned i vekt.
Men det er her det er viktig å vite ens egen forbrenning, og inntak av antall kalorier. Jeg følger blant annet et PF-ish kosthold, med 3 massive måltider om dagen, og det er ikke mye sultfølelse her i gården.