Begynn å tren - Det gjør underverker!

Started by Rebound, May 14, 2012, 19:26:22 PM

Previous topic - Next topic

Rebound

Jeg har alltid vært dårlig trent, men aldri direkte feit. Jeg har derimot gått de tre siste somrene med noe som kan ligne på en ølmage. Rundt påsketider bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Det er en måned og to uker siden, på den tiden har jeg gått fra 18 til 13% fett og beholdt vekta på 80kg, jeg har gått fra 50 til 60 i benken, jeg har gått fra 0 til 4 pullups, jeg har gått fra 1 til 12 dips(har nå begynt med ekstravekter), jeg har begynt å se konturene til hvordan sixpacken min kommer til å bli osv. Jeg har med andre ord fått fantastiske resultater på ekstremt kort tid, skal jeg si dere noe gøy? Fra 27 april så har jeg vært russ, det betyr at jeg har drukket meg stup dritings fredag og lørdag + en rulledag i uken. Allikevel har jeg fått så fantastiske resultater.

Hvordan jeg gjorde det:
- Jeg begynte med dette programmet: http://treningsfysiolog.com/2011/02/19/bygg-muskler-med-x-size/ fire timer i uken på trening.
- Jeg kuttet ut cola og sjokolade utenom lørdager, og byttet ut cola med zero
- De dagene jeg drakk så kuttet jeg ut karbs til alle måltider, det vil si at jeg spiste kyllingfilet, laks, tunfisk eller shake til alle måltider(med grønnsaker)
- Jeg regnet ut underskuddet jeg måtte ligge på for å gå ned 5 kg, (7000 kcal i 1 kg), jeg tok meg en løpetur eller to i uken for å klare å gjøre det litt lettere å holde underskuddet.
- Jeg droppet ikke måltidene mine, jeg spiste det jeg skulle ha, ingenting mer og ingenting mindre.
- Jeg skaffet meg en loggbok der jeg førte alle måltider, treninger, søvnvaner og vekt.
- Jeg skaffet meg to fantastiske treningspartnere, som er i bedre form og kan mer om trening enn meg.

Greia er ikke at dette er en plan som funker for alle, men forhåpentligvis en inspirasjon. Jeg er ingen treningsekspert jeg har bare tatt litt råd fra forskjellige steder, som tydeligvis har fungert. Hovedreglene jeg har fulgt er, vil du ned i vekt må du ha underskudd i kcal, vil du ned i fettprosent må du ha underskudd i kcal, men beholde mest mulig av proteininntaket.


Kanskje det er noe som er litt uklart, men jeg liker å skryte, så da skriver jeg skrytehistorier :) Spør hvis dere har noen spørsmål.


VB

Har selv vært helt oppe i 110 kg, er ca 177 cm høy så det er en del. Selv om det ikke synes så bra siden jeg er rimelig kraftig bygget. Uansett startet å svømme veldig mye for et par år siden og droppet ned til 96-98kg, men gikk litt opp igjen. Har klarte å ligge rundt 100-105kg siden da.

Startet på en lav karbo diett for ca en mnd siden og en del styrke trening ved siden av (med unntak av de siste ukene pga rygg problemer), det har gjort underverker. Er nå nede på 94-95kg og vekta dropper fra uke til uke. Målet er å ende på rundt 85 kg med mer muskelmasse enn jeg har hatt før. Håper å være i mål om 3-4 måneder, tar noen pauser av og til så går ikke super kjapt.

Uansett, skifte av diett har gjort underverker. Er aldri sulten, men når jeg spiser så er det som regel grønnsaker og rent kjøtt + litt yoghurt eller salsa.

Best av alt er at jeg har allerede merket en markant økning i interesse fra damer, tydelig at bedre trent + mindre fett hjelper en god del. Hovedsaklig har antallet avvisninger gått ned og mange flere damer virker interessert i å prate.

QueenB

I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Stemning

Så bra Rebound! :D Det er definitivt noe magisk over følelsen av kroppslig progresjon. Kult at du får det til mens du har russetid, hadde litt hard russetid selv og ble betydelig mer skinny. På den tiden var jeg temmelig ectomorph og mangel på trening og spisevilje gjorde at musklene rant bort minst like fort som de ble lagt på.

Nå har jeg kjørt et hardt spiseregime fra litt før jul til ca. starten av mai. 6 mnd som har resultert i en økning i kroppsmasse fra 66 til 86 kg (182 cm). En del fett såklart, men ikke noe særlig mer mage eller "handles" av den grunn, mest bare generelt litt tykkere hud/underhudsfett over det hele. Målet har vært å øke bredden over skuldre, bryst og overarmer, og jeg er temmelig fornøyd med fremgangen hittil, tskjorter og skjorter ellers sitter mye bedre enn før.. men de to nederste magerutene har smeltet sammen til en. Så jeg bestemte meg sist uke for å forsøke meg på et planlagt kaloriunderskudd, noe jeg aldri før har gjort men merker allerede at det også fungerer og at jeg nok vil få tilbake de nederste magerutene uten å tape for mye av den opparbeidede skulderbredden :)

Det er gøy når man merker at ting skjer med kroppen sånn som man vil/har planlagt. :)

Potet

Bra å se at folk her prøver å utvikle seg på andre områder enn bare å bli bedre med det motsatte kjønn ;). Styrketrening er noe jeg elsker og jeg synes direkte synd på de som hater det, for en bedre måte å få ut frustrasjon og sinna på vet jeg ikke om :). Hvis man ikke har trent noe særlig styrke før er det vanlig at man får veldig gode framskritt i starten (mye også grunnet forbedret teknikk). Det er viktig å fortsette treninga selv om resultatene etter hvert ikke blir like fort synlige!
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

SpantaX

Fikk litt lyst til å skryte litt selv jeg :)

Det er ufattelig herlig å trene! jeg begynte med kickboxing 2 ganger i uka for ca 1 1/2 år siden. (96kg - 174cm)

Siden da har treningsmengen økt til:

  • Styrke: (fullkroppsprogram med fokus på eksplosivitet og støttemusklatur) 2 ganger i uka.
  • Kondisjonstrening: Jogging 2-3 ganger i uka (blanding av langtur på ca 9 km og intervaller)
  • Kickboxing: 2 treninger i uka og en dag ren sparring

Nå ligger jeg rundt 78 kilo, og skal ned i 74 :)

La også om kostholdet mitt, så jeg kjører lavkarbo med fokus på riktig type fett og masse proteiner, samt null søtsaker o.l. (med mindre det er på kino eller noe)
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Remi

En dag uten trening, er en dag uten mening  8)

Lars GV

#7
Var det ikke Sokrates som sa "Det utrente liv er ikke verdt å leve?"... :D

Vi kan eventuelt trolle litt og late som for å gi trening litt filosofisk vekt 8)
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Eh

Eneste jeg angrer på mtp trening er at jeg ikke begynte før!

Begynte for et par år siden, men det er det siste 1,5 året jeg virkelig har stått på. Har nå 4-5 økter i uka (kjører 5x5 for øyeblikket, så blir 3 dager med det + 1-2 "koseøkter"). Både ser og føler meg bedre enn aldri før! :) Fettprosenten er stadig på vei ned, og nå begynner six-packen å titte frem uten at jeg strammer  8)

La oss nå bare håpe at sommeren ikke regner bort  :p

Egil GV

Gjør en ting du er redd for hver dag!

Claw

Denne tråden liker jeg :)
Rebound: Historien din er gledelig å lese. Du har gjort det riktig! Keep it up.

Og apropos sokrates, jeg liker dette sitatet:

"No citizen has a right to be an amateur
in the matter of physical training...
what a disgrace it is for a man to grow old
without ever seeing the beauty and
strength of which his body is capable
."
- Socrates

Chuck Baz

Trener for lite, er høy og tynn og relativt markert da, men pushups, pullups annenhver dag og jogging så og si hver dag gjør meg ikke akkurat til Arnold(Men det gir meg mye energi)

Toshi

Jeg har veldig tro på selvforsterkende sirkler og jeg tror den positive sirkelen som oppstår ved trening, mer energi og bedre selvfølelse er en større årsak til økende interesse enn direkte at en ser slankere ut.

Det siste året har jeg prøvd å komme meg ut og føle meg bra selv om jeg syns jeg har noen kilo ekstra. Jeg tror ikke folk legger merke til det sånn i store trekk, men jeg har jo vært nede i 80kg og har denne vinteren ligget på 110kg. Så det er helt klart en del reaksjoner fra folk som har sett meg "tynn". Jeg er en bondegutt på 183cm, så jeg er ikke feit på 110kg heller. Men grunnen til at jeg har gjort det bevisst er at jeg ikke vil trene for annen grunn enn at det føles godt. Ekstra oppmerksomhet er jo fint det, men det blir så fort borte når andre ting ikke går helt 100%, som jobb og forhold. Da kan det fort bli til at en mister fokus, syns litt synd på seg selv og faller tilbake til gamle synder.


Så mitt tips er å ta tida til å finne ut hva som føles bra med å trene og komme seg i bedre form, og ta vare på det til en dag det kanskje blir vanskeligere å holde seg i trøya. Jeg mener det går ann å ha det bra og få interesse fra damer selv om en har litt polstring. Men helt klart, fungerer kroppen og hodet bedre når en er i skikkelig form. Jeg er bare litt motstander mot trenings- og slankehysteri, må være rom for glede og nytelse selv om ting ikke er helt a4 ;)

Stemning

#13
Quote from: Toshi on May 15, 2012, 16:48:20 PM
Jeg har veldig tro på selvforsterkende sirkler og jeg tror den positive sirkelen som oppstår ved trening, mer energi og bedre selvfølelse er en større årsak til økende interesse enn direkte at en ser slankere ut.

Det siste året har jeg prøvd å komme meg ut og føle meg bra selv om jeg syns jeg har noen kilo ekstra. Jeg tror ikke folk legger merke til det sånn i store trekk, men jeg har jo vært nede i 80kg og har denne vinteren ligget på 110kg. Så det er helt klart en del reaksjoner fra folk som har sett meg "tynn". Jeg er en bondegutt på 183cm, så jeg er ikke feit på 110kg heller. Men grunnen til at jeg har gjort det bevisst er at jeg ikke vil trene for annen grunn enn at det føles godt. Ekstra oppmerksomhet er jo fint det, men det blir så fort borte når andre ting ikke går helt 100%, som jobb og forhold. Da kan det fort bli til at en mister fokus, syns litt synd på seg selv og faller tilbake til gamle synder.


Så mitt tips er å ta tida til å finne ut hva som føles bra med å trene og komme seg i bedre form, og ta vare på det til en dag det kanskje blir vanskeligere å holde seg i trøya. Jeg mener det går ann å ha det bra og få interesse fra damer selv om en har litt polstring. Men helt klart, fungerer kroppen og hodet bedre når en er i skikkelig form. Jeg er bare litt motstander mot trenings- og slankehysteri, må være rom for glede og nytelse selv om ting ikke er helt a4 ;)

Veeel, mens jeg skjønner poenget ditt... så har jeg et ekstra moment å komme med som du ikke nevner. Det vil ikke gjelde i alle tilfeller, men ta meg selv for eksempel, jeg liker jenter med veltrent (veldreid om du vil ;) ) kropp. Og jeg vil ikke på noen som helst måte forvente å få jenter med drømmekroppen uten selv å kunne tilby det samme tilbake. Jeg tror nesten jeg kan gå så langt som å si at jeg heller vil ha en jente som setter pris på at jeg legger ned arbeidet og holder meg fin, enn en som "tar meg som jeg er".

Men selvsagt, av og til ser en superfitte jenter med dvaske karer. Men hvis de jentene tenker noen lunde likt som meg er de nok ikke helt happy. Eeeegentlig. Men igjen, det hender vel at dem er det uansett.

Og et motpoeng til mot meg selv her, eller heller mot min tankegang, er jo hvis man som dvask liker at jentene sine er dvaske.

Nå bruker jeg betegnelsen dvask i forstanden utrent, som i for mye på feile steder, for mye mykt hengende under overarmene (det skal ikke mye til før jenter (og noen gutter) får dette), utrent rumpe, og flate skuldre (skuldre skal syns med en liten "bul", ikke bare gli direkte over i armen (også på jenter))... jeg liker ikke sånn dvaskhet. Sliter med å tenne på det.  :-\ :)  ;)

Eh

Quote from: Stemning on May 15, 2012, 17:10:27 PM
Quote from: Toshi on May 15, 2012, 16:48:20 PM
Jeg har veldig tro på selvforsterkende sirkler og jeg tror den positive sirkelen som oppstår ved trening, mer energi og bedre selvfølelse er en større årsak til økende interesse enn direkte at en ser slankere ut.

Det siste året har jeg prøvd å komme meg ut og føle meg bra selv om jeg syns jeg har noen kilo ekstra. Jeg tror ikke folk legger merke til det sånn i store trekk, men jeg har jo vært nede i 80kg og har denne vinteren ligget på 110kg. Så det er helt klart en del reaksjoner fra folk som har sett meg "tynn". Jeg er en bondegutt på 183cm, så jeg er ikke feit på 110kg heller. Men grunnen til at jeg har gjort det bevisst er at jeg ikke vil trene for annen grunn enn at det føles godt. Ekstra oppmerksomhet er jo fint det, men det blir så fort borte når andre ting ikke går helt 100%, som jobb og forhold. Da kan det fort bli til at en mister fokus, syns litt synd på seg selv og faller tilbake til gamle synder.


Så mitt tips er å ta tida til å finne ut hva som føles bra med å trene og komme seg i bedre form, og ta vare på det til en dag det kanskje blir vanskeligere å holde seg i trøya. Jeg mener det går ann å ha det bra og få interesse fra damer selv om en har litt polstring. Men helt klart, fungerer kroppen og hodet bedre når en er i skikkelig form. Jeg er bare litt motstander mot trenings- og slankehysteri, må være rom for glede og nytelse selv om ting ikke er helt a4 ;)

Veeel, mens jeg skjønner poenget ditt... så har jeg et ekstra moment å komme med som du ikke nevner. Det vil ikke gjelde i alle tilfeller, men ta meg selv for eksempel, jeg liker jenter med veltrent (veldreid om du vil ;) ) kropp. Og jeg vil ikke på noen som helst måte forvente å få jenter med drømmekroppen uten selv å kunne tilby det samme tilbake. Jeg tror nesten jeg kan gå så langt som å si at jeg heller vil ha en jente som setter pris på at jeg legger ned arbeidet og holder meg fin, enn en som "tar meg som jeg er".

Men selvsagt, av og til ser en superfitte jenter med dvaske karer. Men hvis de jentene tenker noen lunde likt som meg er de nok ikke helt happy. Eeeegentlig. Men igjen, det hender vel at dem er det uansett.

Og et motpoeng til mot meg selv her, eller heller mot min tankegang, er jo hvis man som dvask liker at jentene sine er dvaske.

Nå bruker jeg betegnelsen dvask i forstanden utrent, som i for mye på feile steder, for mye mykt hengende under overarmene (det skal ikke mye til før jenter (og noen gutter) får dette), utrent rumpe, og flate skuldre (skuldre skal syns med en liten "bul", ikke bare gli direkte over i armen (også på jenter))... jeg liker ikke sånn dvaskhet. Sliter med å tenne på det.  :-\ :)  ;)

Samme her. Jo mer fit jeg selv blir, jo mer har jeg lyst på ei dame som gjør det samme, men det kan selvsagt bli for mye av det gode. Lite er så attraktivt som en jente som tar vare på kroppen sin!

Dana Linn Bailey f.eks blir i det største laget, men hadde ikke lagt meg på magen og grått! ;p