Quote from: EM on May 28, 2012, 12:21:01 PM
Tror grunnen er det som er skrevet ovenfor, lav selvfølelse gjør at de føler seg truet. Jeg digger også å møte smarte jenter med høy utdanning, og hadde syntes det var skikkelig kult om jeg møtte en legestudent.
Jeg sier meg enig med EM (og alle andre som sier det samme), det som teller mest er gutten sin selvfølelse, en gutt som gir faen vil ikke føle seg truet. Det vil heller ikke gutter som føler de har like bra eller bedre utdannelse (eller studerer noe lignende). Det hadde vært interessant om dere sjekket dette i praksis ved å først sjekke hva gutten driver med før dere forteller hva dere driver med.
Personlig er den høyeste utdannede jenta jeg har møtt en jente som studerte for å bli hjernekirurg og jeg følte meg ikke nevneverdig truet av det. Men nå har jeg selv studert IT og føler det er et rimelig respektabelt fagfelt å være i også.
Men jeg skjønner godt at en gutt kan føle at han ikke er god nok for en jente hvis han synes hun er attraktiv og han føler at hun er bedre enn han. Hvis du ofte ender opp med å snakke mye om deg selv og han føler at du har masse ting gående i livet ditt + bra jobb/utdannelse, etc... så er det ikke så merkelig hvis han trekker seg unna. Tenk selv hvordan du ville følt deg hvis du hadde en morsom historie å fortelle, kanskje om en ferie tur du var på forrige uke eller lignende. Så begynner karen du snakker med å fortelle om hvordan han reiste til månen (litt ekstremt) eller hang med masse hollywood kjendiser i forrige uke og alt det han opplevde, da er plutselig ikke din historie eller det du driver med så relevant lenger siden du vil ikke føle at den personen kan ha noe interesse i det når han har opplevd så mye kulere ting.
På den andre siden hvis den personen bare nevner det kjapt for så å spørre å grave om det du driver med og faktisk viser litt genuin interesse i deg vil du føle deg mye bedre. Du vil også like personen mye mer siden du oppfatter at han viser interesse i deg (jf. innlegg om tilgjengelighet på 0330).
Så jeg tror (og ut i fra egen erfaring) måten å håndtere dette på vil være ved å vise interesse i det gutten driver med, eventuelt hvis han driver med en skikkelig dritt jobb (burger flipper, etc...) prøve å finne ut hva han drømmer om å gjøre eller en hobby han har og så dra fokuset over på det. Vis masse interesse i det han driver med i stede for å snakke om dine egne studier / jobb.