Quote from: Koraboros on May 30, 2012, 14:44:23 PM
Quote from: phalle on May 30, 2012, 14:32:04 PM
Quote from: Zervs on May 30, 2012, 13:53:17 PM
Quote from: Femininist on May 30, 2012, 10:57:27 AM
Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?
Takk for tilbakemeldinger! Er en ganske sosial person som liker å jobbe blant folk og litt med folk. Derav Politihøgskolen..
Jeg vil begynne med noe nytt på grunn av at jeg vil videre i livet. Ikke noe galt å jobbe innen yrkesfag, men jeg vil være med å gjøre en forskjell i jobben jeg gjør. Har også et ønske å kjenne på studentlivet på godt og vondt.
Har heldigvis spart opp litt penger, har ikke noe lån og står dermed fritt til å flytte på meg med tanke på en studenttilværelse.
I linken ble det nevnt behov for arbeidskraft innen språk og kulturkompetanse, vil det si tolk?
På skolen var jeg helt klart best i språk og samfunnsfag, spesielt språk hadde jeg lett for å lære.
Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?
Språk og kulturkompetanse er veldig, veldig vagt. Humanistiske fag generelt er vanskelig å få jobb med, så sant man ikke gjør en kick-ass innsats selv med å vinkle utdannelsen i rett retning. Derimot, språk- og kulturkompetanse innenfor feks kinesisk, japansk, arabisk, russisk, brasil osv kan være gode ideer.
Humanistiske utdannelser er ekstremt allsidige, og kan være utrolig spennende, men du må skape din egen kompetanse og verdi ovenfor arbeidsgivere og i din egen karriere. Det er ingen som helt vet hva en humanistisk utdannelse kan brukes til, så sant du ikke forklarer nøyaktig hva som gjør DIN kompetanse så spesiell!
Man kan jo kombinere det med noe forretningsorientert. Søk f.eks. på finn.no/jobb etter annonser som inneholder ordene "tysk" eller "fremmedspråk" for ideer til kombinasjoner.
Enig. Jeg har en kompis som kan persisk, arabisk, russisk, engelsk og norsk flytende. Han er på sitt siste år i sin bachelor i statsvitenskap. Til tross for språkkunnskapen, vurderer han å bli tannlege, siden jobbmarkedet er ganske hardt for samfunnsvitere og de som kun kan fremmedspråk.
Om du derimot kan kombinere portugisisk med petroleumsteknologi, eller kinesisk med en internasjonal business grad fra f.eks BI, da snakker vi jobb og reising.
For tiden har jeg en kompis som har fullført en bachelor i "internasjonal business/marketing" og han kan snakke kinesisk.
På det siste året tok han utveksling i Shanghai i Kina, og han fikk jobb hos en MASSIV aktør innenfor kosmetikk.
Han bor fortsatt i Shanghai.
Et annet eksempel er en i familien min. Han tok en bachelor+master i asiatiske og afrikanske studier(tror jeg), med fordypning i arabisk. Han bodde mesteparten av tiden sin i Israel/Gaza, og nå tar han oppdrag fra div. aktører og jobber som en form for observatør. Men ut fra det jeg har skjønt, så er det en helvetes konkurranse her også, siden det er et ekstremt populært studie, og ikke hvem som helst får jobb som observatør.
Faktorene for å få slike jobber føler jeg avhenger av både flaks/og vilje.
Men en fellesnevner hos mine suksess historier, er at de studerte noe som de hadde en lidenskap for.
Om man er villig til å jobbe gratis for å få erfaring, i tillegg til at man er en sosial "networker",
så tror jeg at du vil nå langt i livet, og dører vil åpnes slik at du kan få en fot innenfor markedet du sikter etter.
Denne egenskapen tror jeg de fleste av oss nordmenn mangler.
Vi er mer opptatt av å tjene mest mulig etter endt utdannelse,
eller så er vi ikke villige til å legge inn den innsatsen og egentid som trengs.