Quote from: Roark on July 10, 2012, 03:23:14 AM
For det første, så er jeg ikke motstander av proteinpulver
Kan legge til at jeg heller ikke er noen forkjemper for proteinpulver. Jeg er kritisk til "trenden" med at med en gang man begynner på treningssenter MÅ man kjøpe proteinpulver, gainer, kreatin og anabrolic-what-not-shake.
Men proteinpulver har sitt bruksområde, og kan passe godt inn i en diett, avhengig av hvordan resten av kostholdet ser ut.
QuoteDu kan ikke la være å se på kroppen som et helhetlig system som trenger mange ulike typer næring for å fungere. Jeg mener derfor at det er tullete å bruke proteinpulver på en måte slik at det gjør kostholdet dårligere på andre områder
Jeg ser absolutt på kroppen som et helhetlig system, skjønner ikke hvordan du tolker det jeg skriver til at jeg ikke gjør det?
Selvfølgelig skal ikke bruk av proteinpulver negativt påvirke kostholdet, da er jo hensikten borte. Et kosttilskudd skal forbedre kostholdet.
QuoteProteinet i proteinpulver går også gjennom en behandling som KAN gå ut over kvaliteten.
Vet ikke hvilket grunnlag du har for å si dette. Jeg sier ikke at det er feil, for jeg har ikke sett etter kilder som verken støtter opp eller motstrider denne påstanden, men bevisbyrden ligger på deg her. Er ikke helt sikker på hva du legger i ordet kvalitet, er det aminosyrene, biotilgjengelighet, andre stoffer i pulveret?
Så vidt jeg vet er myseprotein som alt annet protein. Aminosyrer tas opp i tarmen uansett form. Kvaliteten på de andre stoffene (fett og karbohydrater) i pulveret kan være en annen sak, her er det nok variasjon fra produsent til produsent.
QuoteDet er mange forskjellige matvarer som er rask å tilbrede, lett å innta, har de nødvendige aminosyrene og er billig. Da får du protein og alt annet en trenger av næring.
Det er ikke mange matvarer som er billigere per gram protein enn myseproteinpulver-konsentrat. Kanskje first-price tunfisk i boks og diverse gode deals på kjøtt.
Men jeg sier ikke at man skal erstatte kjøtt, fisk og egg med proteinpulver!
QuoteJeg ser heller ingen grunn til at en person som trener skal få i seg mer protein enn nødvendig. Olympiatoppen anbefaler f.eks litt under 2 gram protein pr kg kroppsvekt for de som driver med styrketrening. Da snakker vi om personer som driver med toppidrett. Det er ekstremt vanlig med et fokus på å få i seg nok protein, og mange spiser mer enn de trenger(selv uten tilskudd).
Det kan være flere grunner til å spise mer protein enn "nødvendig". Protein har f.eks. en veldig mettende effekt som som er heldig ifbm. vektnedgang.
Det er heller ikke skrevet i stein hva som er "nødvendig". Det vil variere veldig fra person til person, type og mengde på treningen, alder, vekt, øvrig kosthold osv.
2g protein per KG KV er en del mer enn du skrev tidligere, under 1g per KG KV.
Generelt i befolkningen er det ikke noen fare for å overspise protein akkurat, spesielt mtp. hvor utbredt overvekt er.
QuoteJeg vet at Olympiatoppen er uglesett i mange treningsmiljøer, men rundt dette med proteinmengde finnes det mange andre kilder på også.
Finnes mange studier som sier både mer og mindre enn Olympiatoppen anbefaler ja
De fleste anbefalingene for styrketrenende ligger vel mellom 1.2-2.5g per KG KV, så de lerde strides
QuoteDet har blitt forsket på hvor store mengder protein du må opp i for at det skal bli skadelig. Det er opp mot 4 gram pr kg.
Kilder på dette? Så vidt jeg vet har man ikke klart å dokumentere noen som helst skade på friske individer som følge av ekstremt høyt proteininntak. På personer med nedsatt nyrefunksjon er selvsagt saken en annen.
Det er uansett ingen her som anbefaler å spise over 4g per KG KV (selv om jeg kjenner flere som spiser så mye daglig og har gode nyrer).
QuoteNår det gjelder overskuddet av protein, vil aminosyrene som blir brutt ned under fordøyelsen enten bli lagret som karbohydrater eller fett. En del aminosyrer blir også omdannet til urea(urinstoff). Jeg vet likevel ikke "grensen" for dette. Mot slutten av fordøyelsen vil lagringen av fett, karbohydrater og proteiner opphøre.
Det som skjer med overflødig protein er:
- Glukogene aminosyrer omdannes til glukose, og brukes som energi eller lagres
- Ketogene aminosyrer omdannes til fett, og brukes som energi eller lagres
- Karbonskjelletet og aminogruppen (som aminosyrer består av) skilles fra hverandre
- Karbonskjelletet brukes til energi eller lagres
- Aminogruppen omdannes til urea og skilles ut i urinen
At man "pisser ut" overflødig protein er stemmer ikke.
QuoteFaktum er at kroppen bruker ikke mer protein enn den trenger, og har dermed liten nytte av et overdrevent inntak av protein. Det samme gjelder karbohydrater og fett.
Som nevnt over bruker den det den ikke treninger til energi eller lagring. Det stemmer at karbo og fett også brukes til lagring dersom man inntar mer enn man bruker, det er dette som kalles energioverskudd og vil føre til vektoppgang, noe f.eks. Lars vil oppnå
QuoteJeg kjenner personlig utøvere som driver med idretter som stiller store krav til styrke, og som løfter TUNGT uten å røre proteinpulver.
Med tungt mener jeg da knebøy opp mot 200kg, markløft på 240-250kg. Dette er utøvere som trener mye utholdenhet i tillegg(20-30 timer trening uken).
Det gjør jeg og
QuoteDu forstår sikkert da hvorfor jeg er i mot at en person som skal trene to ganger i uken skal bruke penger på noe hun ikke trenger
Dette handler også om markedsføring, og jeg velger heller å stole på dem som ikke har noen interesse i å selge et produkt.
For min del har denne diskusjonen gått litt bort fra QueenB's tilfelle og litt mer over til bruk av proteinpulver generelt. Vi er nok enige om 99%
Jeg er enig i at QueenB ikke TRENGER proteinpulver, men synes noen av argumentene du brukte for å begrunne det var litt tynne.