Quote from: Lars GV on October 25, 2012, 21:14:40 PM
1) Kan man gradvis miste muskelmasse(fysisk størrelse), men fortsatt bli sterkere i samme prosessen?
I utgangspunktet, da det finnes faktorer som bidrar til styrke men som ikke har direkte sammenheng med muskeltversnitt. Da tenker jeg først og fremst på nevrale faktorer. I komplekse øvelser vil teknikk, koordinasjon etc. spille en stor rolle, så hvis teknikken bedres fra elendig til veldig bra samtidig som muskeltversnitt går ned, vil det absolutt være mulig. Ser man på muskelstyrken på hver muskel isolert derimot vil dette være vanskelig i praksis.
Quote2) Kan man gradvis bli sterkere, uten å øke i volum/muskelmasse(fysisk størrelse), og fortsatt øke i vekt? Eller vil sterkere muskler alene ikke gi utslag på vekten?
Når du sier "fortsatt øke i vekt", mener du kroppsvekt eller at du øker vekten du trener med? Forsto ikke helt spørsmålet i sin helhet, så jeg prøver å dele det opp.
2a) Kan man gradvis bli sterkere uten å øke i volum/muskelmasse?
Svar: Ja, av samme grunner som jeg skrev som svar til 1). (Nevrale faktorer, teknikk etc.)
2b) Vil sterkere muskler alene ikke gi utslag på vekten?
Svar: Hvis du har to identiske muskler som veier 1KG, men den ene er 20% sterkere enn den andre, veier begge to fortsatt 1KG.
Håper det hjalp.