"Full pott" i realfagspoeng

Started by Roman, June 28, 2012, 09:13:51 AM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei!
Jeg skal ta et par fag i høst i henholdsvis realfag, for å oppnå 4 realfagspoeng.

Hvilke fag er det som anbefales for å oppnå "full pott" på 4 poeng?

Jeg tenker å ta Matematikk R1(0,5)+R2(1,0), Fysikk 1(0,5), Kjemi 1(0,5) og Bio 1(0,5)+2(0,5).
=3,5 poeng.

Jeg er ikke verdens beste akademiker, men jeg går inn for å lese 100%.
Er det noen som har noen forslag om hvilket fag jeg kan ta for å fylle på den siste fraværende 0,5?

Jeg tenkte å ta fagene på folkeuniversitetet, bjørknes eller sonans i Oslo.
Har dere noen anbefalinger til hvilken institusjon som er best i forhold til kvalitet og pris?

PS: Har noen tatt Kjemi, Fysikk og Biologi som privatist? Jeg tenker å låne bøkene fra biblioteket i sommer, for å få et inntrykk av hva som venter meg. Problemet er at de kanskje ikke har bøkene inne, så jeg må oppgi tittelen/e til bøkene de skal få tak i.
Det jeg trenger er da "privatist" vennlige skolebøker i Kjemi og fysikk og biologi :)
Be like water my friend.

Tingles

Jeg skal gjøre nesten det samme,

Skal ha søken koden som heter MEROD
Dvs. Kjemi 1 og 2, Fysikk 1 og Matte R1 og R2
Siden disse fagene er lagt opp til å forstå hva som skjer så tenker jeg at jeg må ha undervisning så jeg kan spørre spørsmål.
Privatist begrenser deg til bøkene og youtube. Vil tro at man tjener godt på å ha undervisning i realfagene, så kan du ta de normale andre fagene som privatist.. Er ihvertfall min plan

kjemi matte og fysikk på 1 1/2 år og samfunnsfag, engelsk og historie som privatist.

Nå kjenner jeg ikke til de skolene du nevnte utover navnene, men jeg vet at bjørknes og sonans koster latterlig mye, og har ikke hørt at lærerene er revolusjonerende flinke. Ihvertfall ikke til å forsvare en sånn pris.
my 2 cents

Hvis du tar kjemi 1 nå så kan vi ha skype kollokvie gruppe :D
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

woop

Quote from: Vibingray on June 28, 2012, 09:13:51 AM

Er det noen som har noen forslag om hvilket fag jeg kan ta for å fylle på den siste fraværende 0,5?


IT1  ;)

Roark

#3
...........

Lars GV

Quote from: Ananas on June 28, 2012, 14:10:06 PM
Nei, det vet jeg. Allikevel føler jeg at de jeg har snakket med tror at man får to karakterer når man kun har hatt privatisteksamen.

Jeg har gått ett år på Bjørknes, og fikk bare eksamenskarakter i de fagene jeg tok. Privatskoler har ingenting med selve systemet å gjøre, de bare forbereder deg til privatisteksamen, altså du får bare en karakter og det er den du får på privatisteksamen(som er ditt eget ansvar å melde deg opp til da skolene og privatistkontoret ikke er koblet opp sammen). Privatskoler er uavhengige av skole-og utdanningssystemet selv om de har skoleundervisning for nettopp det systemet.

Etter min erfaring kan Bjørknes hvertfall anbefales.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Rebound

Jeg har planer om å gjøre noe av det samme, bare at jeg skal ta 1T til høsten, og R1, R2 og FY2 i forsvaret fra januar. Det greit å få delt det opp litt :) Men jeg kjøper bøker, melder meg opp som privatist og leser på egenhånd. Har ingen planer om å betale 5K+ for å ta opp fag når jeg kan jobbe litt ekstra selv og få det gratis :) Angående eksamenskarakter, så vil man bare få en eksamenskarakter. Har man karakterer i faget fra før så vil man få erstattet ordinær karakter og eksamenskarakter med den nye eksamenskarakteren :)


Gnier-rebound out  8)

Rebound

Quote from: Ananas on June 28, 2012, 18:52:39 PM
Men hvorfor tar dere ikke heller forkurs til ingeniør gratis på Høgskolen der dere får undervisning i matte og fysikk, også ta privatisteksamen ved siden av? Blir ikke så dyrt da:)

http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning?gclid=CKbI0b6x8bACFSEjcgodGRwVxA

Nå kan jeg bare svare for meg selv, men den siv.ing. linja jeg vil gå har for høyt snitt til at jeg kommer inn med karakterene jeg har nå. Med realfag så får jeg tilleggspoeng, i tillegg til at jeg kan erstatte gamle firer fag med seksere i matte og fysikk :)

tore

Quote from: Vibingray on June 28, 2012, 09:13:51 AM
Hei!
Jeg skal ta et par fag i høst i henholdsvis realfag, for å oppnå 4 realfagspoeng.

Hvilke fag er det som anbefales for å oppnå "full pott" på 4 poeng?

Jeg tenker å ta Matematikk R1(0,5)+R2(1,0), Fysikk 1(0,5), Kjemi 1(0,5) og Bio 1(0,5)+2(0,5).
=3,5 poeng.

Blir ikke dette jævli mye jobb på et semester?

Jeg skal ta R1, R2 og FYS1 på et helt år. Selv om det er bare 3 fag, så forbreder jeg meg på et hardt år med mye jobbing.

Kanskje du er typen som tar ting fort..

Voltaire

#8
Hei! Selv har jeg fått full pott i realfagspoeng, uten at det egentlig var med i beregningen. Jeg hadde:

  • Matte R1 (0,5) + R2 (1,0)
  • Fysikk 1 (0,5) + 2 (1,0)
  • IT 1 (0,5) + 2 (0,5)
Har aldri tvilt på at dette var kombinasjonen for meg. Dette gikk over to skoleår på videregående (og hadde da alle standardfagene pluss "Historie og filosofi"), og i tillegg drev jeg med skolerevy og levde et givende liv sosialt. Jeg fikk gode karakterer i alle fagene - og jeg er ikke noen Einstein eller Da Vinci. Bare gjør øvingsoppgavene i boka jevnt og trutt - og bestem deg for å jobbe i et antall timer, ikke et antall oppgaver (dette er det største plusset ved å gå på skole og bare skulle jobbe flere timer i strekk). Mye lettere å få tiden til å gå og la være å utsette ting om du vet at du skal fylle den med arbeid.

Det kan jo hende at det tar tid å få grep om ting, men ta heller en sjanse - de tre byggesteinene det første semestret og resten det neste. Og om det ikke funker, går det garantert det neste året. Det som er veldig bra med realfag er at det er så konkret at det er veldig lett å vite hva du må kunne til eksamen. Hadde aldri prøveangst :)

Roman

#9
Quote from: Ananas on June 28, 2012, 18:52:39 PM
Men hvorfor tar dere ikke heller forkurs til ingeniør gratis på Høgskolen der dere får undervisning i matte og fysikk, også ta privatisteksamen ved siden av? Blir ikke så dyrt da:)

http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning?gclid=CKbI0b6x8bACFSEjcgodGRwVxA

Fagene du tar på "forkurs som ingeniør" teller ikke inn på karaktersnittet, og gir heller ikke utslag i realfagspoeng dessverre.
Fra Samordna opptak:
Quote
Poengene gis bare for programfag / studieretningsfag / linjefag i videregående skole, ikke for fag tatt i høyere utdanning, fagskoler, forkurs e.a.
http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/

Jeg har valgt å ta Bjørknes i år, ettersom de kom med den beste anbefalingen slik at jeg kan få oppnådd et karaktersnitt på 5.7 til neste høst.
Jeg må punge ut 31->33.000 kr ca.

Grunnen til at jeg velger å betale disse pengene, er at jeg VET at jeg kommer til å oppnå 5eren eller 6eren ved å gjøre dette gjennom en foreleser + muligheter for kollokvier med likesinnede som vil oppnå gode karakterer.
Kollokvier og foreleser som kan gi deg råd er noe du IKKE får når du leser på egenhånd dessverre.
En foreleser er gull verdt for min del i mattefaget.

Jeg skal kun ta Geofag 1, Biologi 1 og Matematikk S1.
Geofag 1 og Biologi 1 har muntlige eksamener, og er derfor lettere å oppnå gode karakter i om du er flink til å snakke for deg.
I studiepoeng gir disse:
Geofag 1: 0,5
Biologi 1: 0,5
Matematikk S1: 0,5

Sonans foreslo at jeg skulle ta flere fag, og bruke 50 000,- ca. Jeg da velger jeg heller Bjørknes, siden de kom med en mer økonomisk gunstig vei for meg.
I tillegg så anbefalte Bjørknes meg IKKE å ta R1, om jeg ville oppnå god karakter på et halvt semester.
Ergo så tar jeg S1, som gir meg samme poengsummen som om jeg skulle tatt R1 (0,5 studiepoeng).
Denne beslutningen kom de fram til ettersom jeg kun har bakgrunn i Praktisk matte fra videregående (P-Matte).

Det som skjer in the end om du får dritt karakter i realfagene, er at du ikke vil få høyere snitt, selv om du får realfagspoeng i tillegg.

Quote
Blir ikke dette jævli mye jobb på et semester?

Jeg skal ta R1, R2 og FYS1 på et helt år. Selv om det er bare 3 fag, så forbreder jeg meg på et hardt år med mye jobbing.

Kanskje du er typen som tar ting fort..

Haha ja, det var det de sa på Bjørknes ;)
Og jeg valgte den lettere formen for realfagsmatte (S1), slik at jeg kan oppnå best mulig karakter mtp. bakgrunnen min i matte.
Be like water my friend.

tore

Jeg tror det er smart å ta S1 i stedet. Hvis du ikke trenger realfagskompetansen senere da..

Quote from: Vibingray on July 23, 2012, 19:18:52 PM
Det som skjer in the end om du får dritt karakter i realfagene, er at du ikke vil få høyere snitt, selv om du får realfagspoeng i tillegg.

Jepp. Får du en 2'er i R1 vil poengsummen din mest sannsynlig gå ned. Selv med 0,5 poeng i realfagstillegg.