Jeg kaster meg inn i denne begynnende ildkrigen om John Gray
Synes videoen Dev postet var morsom. Gray var ikke særlig vant med kritiske spørsmål og brukte ganske mange logiske fallgruver. F.eks.: Når mennene i studio påpekte at de fint klarte å ta sin andel av husarbeidet, at de likte dialog etc., avfeide han dem med "Ja, men da er forholdet deres dårlig"/"Du er ikke en ordentlig mann."/"Det er akkurat dette jeg snakker om." Dette kalles
"No True Scotsman"-fallgruven, og kan illustreres slik:
- "Alle skotter er gjerrige!"
- "Nei, min onkel Billy var skotte, og han ga alltid mange dyre julepresanger til barnehjemmet."
- "Ja, men da er han ikke noen ordentlig skotte."
... og da Skavlan påpekte at husarbeid faktisk er arbeid, og at menn ifølge Gray er gode til å få arbeid gjort, byttet han bare tema. Ikke rart Skavlan mistet tålmodigheten med han etter hvert.
Hva angår Gray som person, bruker han tittelen Ph.D., doktorgrad. I Toshis video er han "John Gray, Ph.D.", men uten at det står i hva slags felt (?). Grunnen til at han er så tilbakeholden med utdanningssted, og felt er at utdannelsen hans er i brevkurs fra "non-accredited"-e universiteteter (ifølge
Wikipedia-siden hans). Det har ingen annen verdi enn at du kan sette en tulle-Ph.D bak navnet ditt. Du kan få en like god grad på et halvt minutt fra Thunderwood College (
http://thunderwoodcollege.com/ ) helt gratis.
Når typen ikke klarte å oppsummere sakene sine på ti minutter, orker jeg ikke å se mer enn en time med foredrag for å overbevises. Hvis man skulle måtte bruke en time på alle religioner, forfattere og selvhjelpsguruer som mener at de kan forandre livet ditt, hadde man snart ikke hatt noe igjen. Jeg går heller for dem som kan legge frem noe på kort tid som holder vann.
PS: Menn og kvinner er forskjellige, men det betyr ikke at 1950-tallsstereoptypien er det idéelle, selv om den ser bra ut i Technicolor.