Moral

Started by Toshi, August 03, 2012, 11:13:36 AM

Previous topic - Next topic

Toshi

Det ble en avsporing i en feltrapport. Så isteden for å føre den videre offtopic så skriver jeg her. Det er forsåvidt ikke noe svar til noen, jeg er bare interessert i emnet og andre vil kanskje diskutere det.

Selv sitter jeg med følelsen at oppveksten min ga meg en tilnærming til moral og etikk som var diffus og artet seg stort sett som en hel haug med grenser som jeg satte for meg selv og andre. Det var ikke noe rom for egen sjelesøking og mitt eget preg over ting, bare min forståelse om hvordan det ble forventet at jeg skulle handle og oppføre meg.

Det er masse som er skrevet rundt moral i filosofien, men veldig mye av dette er på engelsk og det tar kanskje mye tid å finne perlene og det som virkelig ender opp å bety noe for en. Men jeg tror det er viktig med mange perspektiver. Og perspektivene får man ikke bare ved å lese bøker, man får dem også gjennom å sette seg inn i andres perspektiver, se forskjellige situasjoner gjennom reiser og opplevelser, og alt annet som er med å danne verdensbildene våre.

Så hvor skal folk få en ansvarsfølelse fra? Hvem skal holde styr på rettferdighet og respekten folk fortjener? Svaret jeg har funnet er egoisme; hver enkelt person for seg selv. Hver enkelt har muligheten til ta sine egne valg og forvente respekt og rettferdighet. Men man må ta ansvaret for seg selv først, og det virker for meg som at det er noe man må gjøre aktivt. Samtidig som man utvikler denne ansvarsfølelsen for seg selv, så utvikler man også en evne til å gi andre dette ansvaret også og respektere deres valg og handlinger. Og som man oppdager at man ikke er perfekt selv, så slutter en å forvente det av andre også. Det er lov å feile!

Til jeg fant Ayn Rand sin Objektivisme, så så jeg på egoisme som en uting. Men i ettertid så ser jeg jo at egoisme er den mest naturlige selvfølge. Jeg skulle gjerne kalt det jeg ser på som egoisme som noe annet, siden jeg antar de fleste er blitt lært opp til det samme også, egoisme som en uting. Så for å åpne problemstillingen litt: På samme tid som egoisme er det som får alle til å gjøre selviske ting, så er det også det samme som får alle til å gjøre uselviske ting. Om jeg går til gymmen å trener, så er det en totalt egoistisk ting, jeg bruker bare tid på meg selv. Men i ettertid får jeg mer energi til jobb, venner og hverdagen min osv.

Det var reaksjonene i tråden som fikk meg på disse tankene. Jeg syns ikke det er noe særlig å dømme folk for valgene sine om å leve litt. Spesielt ikke når man ikke har peiling på hvordan ting egentlig forholder seg. Men jeg skal ikke holde meg for god til å si at jeg aldri gjør sånne ting selv, men jeg jobber bevisst med det selv for finne mine egne grenser og lære å kommunisere dem. Noe jeg selv virkelig misliker er hersketeknikker. All den dårlige samvittigheten vi har rundt oss syns jeg er helt forferdelig, noe jeg tror vi har religionsutspringet vårt å takke.

Så kommenter gjerne på en generell basis, eller om dere har noen tanker rundt spesielle dillemma. Jeg regner med at diskusjonen rundt ansvar ved å uvitende bli 3. part i et utroskap er ferdigdiskutert.

Det er kanskje noen som har forslag til ting man kan lese rundt moral og etikk?

Supernova

Dette blir spennende.
Tenkte å starte samme tråden etter å ha lest samme feltrapporten i går. men var redd for at det fort skulle bli kjedelig for massen om det ikke ble holdt på et enkelt og overfladisk nivå... Så i god stil lot jeg være. :P

Det varmer dog mitt filosofiske hjerte å se at det finnes interesse for dette! :)
Kanskje finnes det likesinnede der ute likevel!

Det med egoisme er superintressant. Hvis vi skal konsentrere oss om moral, er forståelsen rundt hva som legges i dette viktig. Så fint om folk peiser ut sine tanke rundt dette... Artig å se hva folk tenker:)
Når det kommer til moral overordnet så anbefaler jeg å lese seg opp på dydsetikk, pliktetikk og konsekvensetikk ( kanskje også fler om man gidder)
Da får man et mye bedre perspektiv. Man kan også pløye seg gjennom alle filosofene fra aristoteles til kant, spørs helt hvor mye man gidder, anbefales på det sterkest uansett.
Føler jeg kommer til å skrive en del galskap på denne tråden her, men burde kanskje la andre få komme med sitt først:)

--WTF?--

Moralen vår påvirkes nok mye av det verdigrunnlaget vi vokser opp med, både på godt og vondt. For å bryte løs fra disse mønstrene har jeg hentet mye inspirasjon fra bl.a. Alan Watts og Eckhart Tolle.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Toshi

Quote from: --WTF?-- on August 03, 2012, 12:13:47 PM
Moralen vår påvirkes nok mye av det verdigrunnlaget vi vokser opp med, både på godt og vondt. For å bryte løs fra disse mønstrene har jeg hentet mye inspirasjon fra bl.a. Alan Watts og Eckhart Tolle.
Samme her. Utrolig digg at så mye er så enkelt tilgjengelig på youtube. Jeg liker også Sam Harris.

Voltaire

Richard Dawkins sa en gang at den grunnleggende moralske regelen er "Vet jeg/burde jeg vite at denne handlingen nødvendigvis påfører andre større lidelse enn den vil skape glede?". Jeg synes dette legger opp til et ganske harmonisk samfunn.

Jeg tror "egoisme" i den forstand Toshi beskriver kan forstås som et bra virkemiddel; vi har jo snakket litt om Ayn Rand, og at man gir seg selv den beste behandlingen man kan uten at det skader andre, er ikke noe ondt. Men hva angår Ayn Rands ekstreme individualisme og tro på "overmennesker", er jeg ganske uenig. Jeg tror at mennesker, om de slår seg sammen og jobber på lag, kan gjøre mye mer enn summen av sine enkelthandlinger - og at dette dessverre delvis må basere seg på tvang (som at du for eksempel automatisk må forholde deg til samfunnet uten å egentlig ha valgt det, betale skatt og så videre). Man kan jo tenke seg (eller ikke tenke seg) hvordan et frivillig brannvesen hadde vært. Bare se på oss; mange av oss sitter her og utveksler nyttige hemmeligheter og erfaringer, uten noen garanti for å få noe verdifullt tilbake ;)

Som regel er jo den gylne middelvei best: Er du enten fullstendig altruist eller egoist, mister du deg selv. Vi er som biter i et puslespill: Likeverdige, men forskjellige. Jeg vet ikke om jeg har funnet balansen ennå, men jo mer jeg handler som en del av en større masse samarbeidsvillige, vennlige mennesker, jo mer føler jeg at jeg får tilbake. :)

Stemning

Quote from: Voltaire on August 04, 2012, 19:19:53 PM
Richard Dawkins sa en gang at den grunnleggende moralske regelen er "Vet jeg/burde jeg vite at denne handlingen nødvendigvis påfører andre større lidelse enn den vil skape glede?". Jeg synes dette legger opp til et ganske harmonisk samfunn.

<3 Dawkins.

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Roman

Egoisme ftw.

En bok jeg kan anbefale, MEN som er på engelsk er "Plato & And A Platypus walk into a bar".
Her blir de forskjellige filosofene og deres ideer fortalt gjennom vitser, noe som i seg selv er fantastisk :)

I boka finner man f.eks et lite kapittel som handler om moral og etikk.

Ta et eksempel fra boka om de forskjellige dydene, som å være god. (godhjertet, snill, flink):
En mann skyter sin mor fra 800meters hold. Dette gjør mannen til en god skytter, men ikke nødvendigvis en god mann ;)

Jeg er forresten enig med deg Voltaire, om at summen av flere kan utgjøre noe større enn det den enkelte kan utrette.
Men dette kan igjen gi en helvetes backfire, om gruppedynamikken slår seg vrang.
I en gruppe blir den enkeltes mening overkjørt, til fordel for majoriteten.
Be like water my friend.

Stanley

.

Roman

Den er fortsatt til salgs ja, men du må nok dessverre lese den på engelsk om du er interessert.

Se på det slik, du forbedrer engelsk kunnskapene dine ved å lese boka :)
Når jeg leser den, så har jeg en notisblokk ved siden av, som jeg noterer ord jeg ikke forstår. Jeg har også en smarttelefon med ordbok, slik at jeg kan slå opp ordene, og forstå meninga med "vitsen", om det brukes vanskelige ord.
Be like water my friend.

Stanley

.

Toshi

Amazon er helt greit etter min erfaring.

Stanley

.

Lofuz

Stanley

.