Tror alle som har gått gjennom en normal oppvekst har fått med seg ett eller fler av disse symptomene. Ta en titt inn i hjernen på en gjennomsnittlig ungdomsskoleelev, så er sikkert mer enn halvparten tilstede.
Det kan være vanskelig å forandre seg når "venner" ønsker at du skal stivne. Selv har jeg ikke hatt en eneste, fast venn siden oppveksten; min beste venn har jeg kjent siden 10. klasse på ungdomsskolen, og siden den gang har vi begge forandret oss mye. Det er noe av det jeg liker best ved vennskapet mitt til ham, at jeg vet det er en bra kjerne der, mens det ytre kan endres. Resten av vennene sine har han kjent siden barneskolen. I det siste har han uttrykt frustrasjon over at disse vennene gjennom livet har endret seg så lite som over hodet mulig. Når jeg er i denne gjengen, merker jeg at det er en veldig slitsom måte å samhandle på der. Som regel prøver folk å imponere hverandre hele tiden ved å snakke om opplevelser fra militæret og andre syke hendelser - alt i håp om å vinne større anerkjennelse fra de andre. Ikke at jeg har noe imot litt tøving, men problemet er at
ingen later til å ha en reell interesse av det andre sier - kun av å få frem det en selv driver med. I tillegg er de veldig fort på å arrestere andre hvis de trer ut av rollen sin. Blir det noen endringer i personlighet eller "status"? Nei.
Jeg er glad for at jeg slipper å ha denne formen for samspill med vennekretsen min. Det kan kanskje ha med at jeg ikke er med i én gjeng, men kjenner folk på mange forskjellige hold. Jeg har bare likeverdige vennskap, uten noen hakkeorden i gjengen. Derimot hadde jeg, til et stykke opp på ungdomsskolen, en vennekrets som lignet svært på den jeg tidligere omtalte - og da opplevde jeg frustrasjon over at jeg ikke kunne utvikle meg og bli et bedre menneske. Overgangen til et bedre miljø var brå, brutal og bedrøvelig, men i ettertid ser jeg at jeg har hatt godt av å være "fri" og ha venner fra mange kretser. Før led jeg av noen av disse punktene, men har gradvis kastet dem av meg og har bare noen par igjen på loftet.
Om du føler at vennene dine holder deg tilbake fra å forbedre deg, er de ikke dine venner. Du skylder dem ikke noen ting, og sats heller på å sakte men sikkert stifte nye bekjentskaper du kan ha livsvarig glede av. Men - og dette er et viktig men! - du bør være sikker på at du forsøker å utvikler deg i riktig retning. Hvis du prøver å kaste bort dine reelle interesser for at folk skal like deg bedre, er du på villspor.
Forbedringen min har tatt mange år med små tilfeldigheter; seks år, omtrent. Men samtidig har jeg gått fra ungdomsskoleelev til ung voksen, og hvem kan si om det vil ta kortere eller lengre tid for andre på andre punkter i livet? Det viktigste er å ta tiden til hjelp og være på utkikk etter de rette måtene å ta styringen i livet ditt.
Om du ønsker å få noen av de rette verktøyene for å kunne få kontroll, anbefaler jeg deg boken "Rip it Up" av psykologiprofessor Richard Wiseman; helt ny. Den gir deg enkle, raske måter å endre livet ditt ved hjelp av det psykologiske "som om"-prinsippet; dette er ikke "positiv tenking"-kvakksalveri, men "positiv handling"-medisin som virker
Søk den opp på en nettbokhandel og kjøp den med en gang.