Jeg trodde sympati var å gjøre noe utifra inntrykket man får gjennom enten 1, eller 2.
Grunnen til at jeg spør er at det virker som en del folk, spesielt mange kvinner, er utrolig flinke til å plukke opp mye gjennom følelser, ting som rett og slett er for mye til å skjønne eller gjøre seg klok på i tankene. Så jeg syns det blir rart å sammenligne denne evnen med et tankeøvelse der en surrer noen tanker i hodet en liten stund og finnner en konklusjon.
Et eksempel kan være om er nervøs når man snakker med en kvinne, hun kommer til å plukke det opp og det kommer nok ikke til å være mye sympati å få. Det er ikke tankene hun gjør valgene sine fra, men følelsene.
Et annet eksempel er fra dansekurs, jeg har gått noen de siste årene. Det som har slått meg er hvor viktig det er å slappe av for at jenta skal kunne slappe av. Når man bytter partner hvert halvminutt, så merker man hvor mye dette har å si. Tror ikke dette er noe bevisst hos jentene akkurat. Jeg har inntrykk av at det er en form for empati, eller sympati da om du mener Nr 2 er sympati.
Generelt, siden jeg mener jeg har gått fra å holde veldig mye negativitet, til å bli mer avslappet og klare å holde et mer positivt fokus, så føler jeg dette har veldig mye å si på de jeg møter. Og jeg syns folk sin evne til å plukke opp dette er mye mer enn bare noe forståsegpå gjennom tanker.
Den
engelske wikipedia-artikkelen for empati nevner ikke tanker eller perspektiv, bare følelser.