Auto: Fettfordeling er i stor grad bestemt av genetikk og muskelmasse. Jeg har til nå ikke sett bevis på at man kan slanke vekk fett fra punkter av kroppen. Ikke øvre/nedre eller spesifikke muskelgrupper. Mange som tror dette og tar flere hundre situps for å "fjærne magefettet", men det er meg bekjent ikke mulig. Den eneste måten å slanke rumpe/lår området er å ha kaloriunderskudd. Du vil da gå ned i total fett %. Hvor du mister fett i størst grad er veldig individuelt. Ca. 500 kcal i underskudd og du vil ta av deg ca 0,5 kg i uka. Anbefaler deg å starte ny tråd for å få flere tips.
Til TS:
Min erfaring tilsier at du trenger en del karbohydrater for å ikke gå rett i kjelleren når du trener tung styrke. Ser at programmet ditt har en del sett med lavt antall reps, og vil dermed tro det gjelder for deg også. At 60 % av energien skal komme fra karbohydrater synes jeg var litt mye (men jeg tror det er ca. det som er myndighetenes anbefalinger), jeg vil heller si rundt 40-50%.
Mange (jeg også) foretrekker å ha enda lavere andel kalorier fra karbohydrater i forbindelse med vektnedgang, da proteiner og fett metter veldig godt.
Det viktigeste når man trener styrke er uansett å få i seg nok proteiner. Mener å huske at anbefalingen er 1g per kg ønsket kroppsvekt, men mange som løfter ligger på 1-2g per kg kroppsvekt. Jeg vil si at 97,5 gram protein per dag er et greit nivå for deg (1,5 x 65 kg)
Kalorioverskudd gjør styrketrening litt lettere. Dersom du er moderat aktiv, 65 kg og 170cm vil du ha ca 2500 kcal som total energibruk i løpet av en dag (bruker denne kalkulatoren
http://www.1percentedge.com/ifcalc/). Dersom du ligger på dette nivået vil du ikke gå opp eller ned i vekt. Om du vil litt opp i vekt bør du legge til 500 kcal per dag. Dvs. rundt 3000 kcal per dag. Om du har et fornuftig treningsprogram og et greit proteininntak vil dette føre til at du legger på deg muskelmasse
Cliff notes:
-rundt 3000 kcal
-rundt 97g protein per dag
-resten blir litt flisespikkeri, IMO
edit:
Ser at olympiatoppen anbefaler 5-8 g karbohydrat per kg kroppsvekt og 1,5-2g protein per kg kroppsvekt for personer som trener styrke.
link
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media