Noen venter fortsatt på boka, tenker jeg. Jeg fikk den i går, og tenkte å si mine tanker. Noen anmeldelse er det ikke, ettersom det må prøves ut og repeteres. Jeg kaller det heller et førsteinntrykk:
Boka var en god leseopplevelse. Først virker den tynn, men dette er konsentrert materiale. Oppbygningen er trinnvis: Grunnleggende teori først og så en del om praksis, særlig på byen. Pedagogisk.
Liker bokas muntlige språk, men upersonlige tone. Forfatteren har valgt å droppe eksempler og har minimalt fokus på egen person (lite nevnes annet enn at utviklingen startet i 2001 og da på omtrent bar bakke), og det understreker følgende: Din utvikling står i fokus; teorien skal være enkel, og din oppgave er å bruke den til å bygge egen erfaring. Du må ikke trekke prinsipper ut av forfatterens fiskehistorier ("The Game" anyone?).
Det var få "Aha"-opplevelser for en som har hørt podkasten, lest mye av bloggen og lest to andre gode bøker. Den var verd pengene uansett: Jeg fikk organisert det jeg har lært fra før og med noen nye tillegg. Ingen vil være skuffet.
Noen vil kanskje vrenge på visse av rådene når det kommer til å bygge status. Jeg vet av egen erfaring at man kan klare seg helt fint uten å ha et tonn allianser (venner, spesielt miljø/ subkultur osv.), for slikt kommer etter hvert, så lenge man er mottagelig for det, men slutter å fokusere på det. Bokas melding er akkurat den samme som min, men for de ferske, kreves det varsomhet når man tolker informasjonen - les dette to ganger, og ikke tro du må ha et entourage. Det er omtrent det eneste som burde vært gjort nøyere fra forfatterens side.
En siste ting: Bonuskapitlet om å bli mann. Dette ga meg et nytt syn på hva som definerer heltene mine og hva jeg ønsker skal definere meg. Når du får boka: Se for deg at det blir lest av Morgan Freeman, Kåre Willoch, Einar Gerhardsen eller noen andre badasser. Gjør det ekstra virkningsfullt
Konklusjon: Dette er et bra kjøp som nesten alle vil ha nytte av: Lite kostbart og lettlest. God både for nye og viderekomne – ærlig med en brutal, men vennlig tone. Lest på én dag; blir nok med hele livet.