Min fremgangsmåte som har fungert for meg når jeg har vært ute alene. Ha små intensjoner som dette hver gang du drar ut og beveg deg videre oppover etterhvert som du føler deg komfortabel nok. Dette er nok en veldig steg for steg måte å gjøre det på, det kan være greitt hvis det skulle vise seg å være veldig vanskelig å komme igang.
1. Dra ut alene med intensjon om å utvide den sosiale bobla og bli komfortabel med å sitte på ett utested alene uten å prate med noen eller kikke på telefonen, bare sitt der å vær så komfortabel som du bare klarer (helst der du føler det sosiale presset sterkest).
Det som etter en stund vil skje når du sitter der på en stol alene er at du vil bli mer selvbevist jo lenger du sitter der, og det vil dukke opp tanker som gjør at du aller mest har lyst til å reise deg opp å forlate stedet eller dra opp telefonen og kikke på klokka. Istedenfor å gjøre dette så motkjemper du de negative tankene. På den måten lærer du deg å bli mer komfortabel i omgivelsene og blir bevisst på hvor de ubehagelige følelsene kommer ifra.
Eksempler:
-Bartenderen kaster meg snart ut fordi han ser at jeg sitter her alene og bare drikker vann = Det kan godt stemme at bartenderen har lagt merke til meg, allikevel er ikke han en person som betyr noe for hva jeg syns om meg selv, jeg kjenner ikke han, og hvis han kaster meg ut så er det helt greit. Det har ingenting med meg å gjøre. Utestedet skal tjene penger å det gjør de ikke på en som sitter her og bare drikker vann. Det er bare en del av jobbinstruksen deres i verste fall.
-Alle rundt meg ser på meg og tenker at jeg er en taper fordi jeg sitter her alene og drikker vann = Fuck det!, hvor mange her inne hadde i det hele tatt turt å dra ut på byen edru OG alene? Svært få! Det kan godt være at noen få tenker at jeg er en taper, men det er ikke min type mennesker allikevel!
2. Bli komfortabel med å være ute på dansegulvet alene og edru.
Prosessen på denne er lik nr 1. Negative tanker dukker opp, og du nedkjemper dem med mer fornuftige måter å tenke på.
Den er litt forskjellig i og med at du bør forsøke å danse. Du må plukke opp bevegelser fra andre og teste dem ut for deg selv slik at du til slutt har nok moves til å føle en viss mestring, noe som vil gjøre at du passer inn og føler deg mer komfortabel (selvsagt er det best om du kan danse litt fra før).
3. Prat med minst 3 mennesker på utestedet.
Her er GV-teorien ekstra mye gjeldende. Varm opp på gata, ha en sterk intensjon om at du SKAL fullføre. Legg egoet igjen hjemme, for her skal du ikke prestere, bare fullføre.
osvosv...
Dette er bare eksempler på noen intensjoner jeg har brukt. De fungerte bra for meg når jeg holdt på å dra ut alene og kanskje fungerer de for deg også