FUCK IT!

Started by SpantaX, April 29, 2013, 08:19:31 AM

Previous topic - Next topic

SpantaX

Hei herlige mennesker!

Jeg skrev ett innlegg i et feltrapport-emne for litt siden hvor jeg tok opp mindsettet "Fuck it!"

Siden jeg syns dette er et såppas viktig mindset og et genialt verktøy og bruke så oppretter jeg en egen tråd, slik at flere skal få det med seg :)

Litt om teorien bak mindsettet:

Mange av oss er veldig flinke til å prokrastinere. Om det gjelder å begynne å trene, vaske leiligheten/huset, bli flinkere sosialt, lage mat osv, så er jeg sikker på at de fleste gjør dette.

"Fuck" er et handlingsord! Med det mener jeg at når man har utsatt ting helt til de MÅ gjøres, så ender man opp med å si til seg selv: "Faen heller (Fuck it) nå MÅ jeg gjøre det! Skulle ønske jeg gjorde dette for 4 dager siden :( "

Det er "Faen heller" som er nøkkelen her. Jeg velger å bruke Fuck it siden jeg syns det høres tøffere ut :)

Det hele handler om å tvinge deg selv til å gjøre tingen du helst ikke vil. Du tar en snarvei frem til det punktet hvor du finner ut at du MÅ gjøre en ting ved å si Fuck it til deg selv!

Et eksempel: "Åh, jeg må vaske klær.. Meh, Game of Thrones begynner jo om 10 minutter, kan ikke gå glipp av det..!" Så glemmer du hele greia.. Neste dag: "Crap.. jeg skulle jo vaske klær igår! Og nå har jeg ikke tid før i morra!" Dagen etter, helst 5 minutter før du skal legge deg: "Ånei, jeg er NØDT til å vaske klær! Faen heller, jeg får vel gjøre det da.."

Samme eksempel med Fuck it: "Åh, jeg må vaske klær.. Meh, Game of Thrones begynner jo om 10 minutter, kan ikke gå glipp av det.... Fuck it! Jeg setter på Theme-låta til Rocky og tar den kjappeste kles-sorteringa ever!" "Jøss.. det tok jo bare 5 min.."

Med EN gang du merker at du lager unnskyldninger for deg selv, si FUCK IT! UT HØYT til deg selv. Hvis du fortsatt ikke gjør det, si det en gang til med mer volum! Jeg lover deg at det funker :)

Det beste med dette er at motivasjonen stiger så til de grader, og produktiviteten din går til himmels :)

Flere eksempler:

"Nei, jeg orker ikke å jogge da det regner.. FUCK IT! If it ain't rainin'. We ain't trainin'!"

"Nei, jeg tør ikke gå bort til hu der, jeg har ikke fine nok klær på meg.. FUCK IT! Skal klærne mine hindre meg i å starte et nytt eventyr?"

"Nei, Jeg orker ikke ta oppvasken idag.. FUCK IT! Jeg tar den nå, og jeg vasker stekeovnen i samma slengen!"

"Nei, gidder ikke bytte sengeklær nå.. er for trøtt.. FUCK IT! Jeg bytter på senga, og tar meg en dusj! Finnes ikke bedre følelse enn å legge seg nyvaska i rent sengetøy! Kommer til å sove som et lam"

"Nei, orker ikke mer ansvar på jobb ass.. Verneombud hørtes dødskjedelig ut.. FUCK IT! Jeg elsker utfordringer, og det kommer til å se bra ut på CVen min!"

"Nei, hoppe i fallskjerm tør jeg ikke! Men det ser jo så gøy ut... FUCK IT! To conquer your fears you must face them!"

Poenget her er at du kan bruke dette mindsettet i ALLE sammenhenger. Og det blir mer motiverende og mer gøy for hver gang du bruker det :)

https://www.facebook.com/L.L.F.I.M?fref=ts

-SpantaX
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

VB

Quote from: SpantaX on April 29, 2013, 08:19:31 AMDet beste med dette er at motivasjonen stiger så til de grader, og produktiviteten din går til himmels :)

Er så enig med den der, det å komme inn i en vane av å faktisk gjøre ting gjør at det blir mye lettere å gjøre de samme tingene igjen i fremtiden. Spesielt når det kommer til trening og sjekking.

Er fan av fuck it selv også, +1 karma fra meg.

Sola

FAEN HELLER, dette skal jeg prøve!

Stanley

#3
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Habbi

Quote from: Selvtillit on April 29, 2013, 16:41:55 PM
Eller at man skal UNNGÅ å tenke negative tanker om en situasjon, og bare hive seg ut i det?

Jepp!
Altså fremfor å utsette ting(negativ tankevirksomhet) så hiver en seg uti det og gjør det med en gang.

For min del ble det å lese av strømmåleren i dag med en gang jeg fikk sms om det, pleier alltid å vente en ukes tid - misliker å lese av egentlig:P
Et annet eksempel var at jeg tenkte "fuck it, nå melder jeg meg på til BC til helgen" fremfor å gå lenge å tenke på det.

--WTF?--

Det fungerer fint så lenge årsaken til problemet ligger hos en selv - lar man seg overtale til å bruke denne teknikken i situasjoner som er utenfor ens egen kontroll risikerer man å gjøre ting verre. Så halvparten av kunsten ligger i å vite NÅR man skal gjøre det.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

SpantaX

Quote from: --WTF?-- on April 29, 2013, 22:43:39 PM
Det fungerer fint så lenge årsaken til problemet ligger hos en selv - lar man seg overtale til å bruke denne teknikken i situasjoner som er utenfor ens egen kontroll risikerer man å gjøre ting verre. Så halvparten av kunsten ligger i å vite NÅR man skal gjøre det.

Ja det er jo ment til å bli brukt når du lager unnskyldninger for ikke å gjøre en ting du vet at du bør gjøre.

Du bruker det for eksempel ikke i en slik situasjon: "hmm.. denne bilen kjørte veldig sakte! Jeg har lyst til å kjøre forbi, men det kommer jo en sving.. FUCK IT! Hva er det verste som kan skje?"
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Stanley

#7
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Toshi

Quote from: Selvtillit on April 30, 2013, 08:24:37 AM
Quote from: --WTF?-- on April 29, 2013, 22:43:39 PM
Det fungerer fint så lenge årsaken til problemet ligger hos en selv - lar man seg overtale til å bruke denne teknikken i situasjoner som er utenfor ens egen kontroll risikerer man å gjøre ting verre. Så halvparten av kunsten ligger i å vite NÅR man skal gjøre det.

Eksempler på eksterne situasjoner du (faktisk) kan bruke teknikken i? Trodde det bare gikk an å bruke den på interne situasjoner.

Quote
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
The courage to change the things I can,
And wisdom to know the difference.

Teknikken kan jo sikkert fungere med ting man ikke har kontroll over også. "Denne jenta er sikkert ikke interessert i typer som meg. FUCK IT! Jeg er interessert så jeg går og finner ut hvem hun er."

For eksterne situasjoner generelt kan man se for seg sjanseforhold. Hvis jeg skal skaffe meg en god jobb må jeg sikkert sende 27 søknader, for å få 9 førstegangsintervju, for å få 3 andregangsintervju, for å kanskje få 1 jobbtilbud. En enkel sannsynlighetsmodell mao. Hvis man plutselig ikke kommer til andregangsintervju må man kanskje ta en titt på hva grunnene kan være til det. MEN, det er viktig å huske at noe sånt bare er en modell og ikke virkeligheten. Når man får erfaringer så blir man også flinkere og det er større sjans for at ting går som man vil.

"Denne annonsen søker kandidater med veldige gode akademiske resultater.. Det er ikke meg for å si det sånn. FUCK IT! Da skriver jeg en rå søknad." - Ble innkalt til intervju :)

Jeg tror dette er en vanesak når man først får litt smaken på det.