Quote from: QueenB on June 12, 2013, 21:04:20 PM
I mange tilfeller tiltrekkes jenter like mye av statusen og pengene like mye som selve fyren. Dette betyr IKKE at alle jenter foretrekker menn med status og penger, men de aller fleste av de som er sammen med rike/kjente menn er opptatt av status. derfor blir det veldig merkelig å bruke kjendiser som eksempler på at helt vanlige gutter kan få supermodell-damer.
Takk, QueenB! Jeg burde ha presisert at det jeg kommenterte var eksempelet med Gene Simmons og Rune Rudberg.
Quote from: Roark on June 12, 2013, 21:47:59 PM
Det er kanskje ikke hans status i seg selv som er tiltrekkende, men selvtilliten, karismaen osv som han har som et resultat av en vellykket karrière, som gjør han attraktiv.
At selvtillit og karisma (uavhengig av hvordan man personlig har oppnådd den) er tiltrekkende, stemmer nok for "lyst"-delen, men er ingen selvfølgelighet for "lov"-delen. Ulike miljøer og subkulturer har sine egne regler og statushierarkier , og "kjendisverdenen" er ihvertfall ikke noe unntak. Mainstream-kjendisers samfunnsoppgave (sammen med reklamebransjen) er å til enhver tid påvirke massene i den retning makthaverne ønsker, ikke å oppfordre til selvstendig tenkning og kritisk refleksjon. (For det er det ingen penger å tjene på!) Ved å være en del av mainstream-kjendismiljøet, har man altså gjort et
verdivalg. Og det sier seg selv at man da ikke vil passe sammen med noen som står for det motsatte verdisyn.
Quote from: Andreas GV on June 12, 2013, 21:19:04 PM
Vi instruktørene har også god erfaring med å sjekke opp "kjendisjenter", og det er forbausende likt med å sjekke opp vanlige heite jenter.
Det har jeg aldri tvilt på!
Å sjekke opp jenter er egentlig ikke så vanskelig, det som er vanskelig er å finne noen man passer sammen med, spesielt hvis man har en ikke-mainstream holdning til tilværelsen. Da ryker man ut på "lov"-delen, om man har aldri så mye selvtillit og karisma på plass.
Jeg studerer til et "statusyrke" (ifølge GV ihvertfall
), og ser disse mekanismene på skolen. Hadde alder, livserfaring og selvtillit vært utslagsgivende, ville jeg hatt et helt harem av unge studiner rundt meg. Når dette likevel ikke er tilfelle, er det fordi jeg er omtrent den eneste som har en totalt annen innfallsvinkel til faget og utdanningen enn det som er sosialt akseptert i studentmiljøet. (Men jeg får ihvertfall faglig anerkjennelse.)