Facebook, bra eller dårlig?

Started by Oeei, August 05, 2013, 22:28:56 PM

Previous topic - Next topic

Oeei

Hva mener folk om å kontakte noen man liker gjennom facebook?

For feigt? eller en gode måte å starte samtaler og samtidig skjule nervøsitet?

Hovedsaklig tenkt på personer som er sjenerte (som meg selv)

Stanley

Facebook er en kanal for venner, hovedsakelig.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

piken

Det kommer helt an på hvilke andre måter man har mulighet for å kontakte personen.

Hvis personen allerede ligger i vennelista di så ser jeg ingen grunn til å ikke starte med litt chatting når du ser personen er pålogget.

Men hvis du pleier å møte personen ofte via skole eller jobb så er det nok greit å forsøke å flørte/eskalere litt der også, men samtidig også ta litt kontakt på FBchat.

Spaniard

Mener å huske at GV gutta snakket om dette på en av podcastene om at det å bruke facebook til sjekking var gull.  :)

Dwerg

Det er ikke greit å skjule nervøsitet, du burde jobbe med å bli kvitt nervøsiteten først. Ikke si noe på chat som du hadde vært for nervøs til å si hvis personen sto rett foran deg. Du kan skape en forventning du ikke klarer å leve opp til når/hvis dere møtes.

Ble fortalt av ei jeg datet (møtt fra nettdating) at hun hadde snakket med en fyr som virket helt grei på tekst og telefon, men som ikke klarte å si stort når de møttes. Han levde rett og slett ikke opp til forventningen, og hun gikk fra daten relativt kjapt.

Ellers er det greit å kontakte noen man liker igjennom facebook. Målet burde da være å få til en date etterhvert, og ikke bare en lang samtale som ender i ingenting. Dette går under litt samme kategori som vanlig nettdating, så det kan være lurt å lære seg litt om det.

Hvis du stadig møter personen i virkeligheten så er det best å holde seg mest der. Er greit å holde litt kontakt på chat også. Du må ikke gjemme deg bak skjermen, bruk det som et verktøy til litt ekstra flørting når dere ikke ser hverandre.

babyface

Må si meg helt enig med Dwerg. Facebook er ingen god måte å skjule nervøsiteten på. Skal du komme noen vei med jenta, så må du uansett skape tiltrekningen i det virkelige liv. For hver gang du prøver å skjule den eller komme deg unna, vil den bare bli sterkere fordi hjernen bygger opp en oppfatning om at dette er farlig og må unngås. Dette er en ond sirkel. Vil kanskje tro at det helst er selve komme-i-kontakt-biten du syntes er skummel. Men anbefaler deg sterkt å bli vant til det, da du vil få mange flere valgmuligheter på sikt. Litt nervøsitet er helt normalt, og noe de færrest andre i det hele tatt merker eller bryr seg særlig om. Ikke skjul det  :)

vinnersmilet

jeg finner at det er noen typer jenter man absolutt MÅ være fysisk sammen med / snakke i telefonen med for å vite sikkert hva som egentlig skjer mellom dere. mens andre kan man faktisk ha samme spenning med på melding/facebook.

Oeei

Hovedtanken min var igrunnen å bruke det til å komme i kontakt med jenter. Jeg har noen venner på facebook og flere jeg kunne lagt til uten at det hadde vært noe merkelig med det. (gått på samme klassetrinn på skolen osv.)

Men jeg føler det blir litt rart å plutselig snakke til noen jeg bare har "sett" på skolen, og aldri snakket noe til tidligere. (Jeg er nå begynt i lære, så muligheten for å ta kontakt på skolen er igrunenn gått forbi)

Jeg er enig i at det må være bedre å kontakte noen person til person, men nærvøsiteten min går somregel bort så bort jeg kommer igang med en samtale, og da ser jeg for meg at det er lette å komme igang å snakke med noen person til person om man har pratet (chattet) litt med dem på forhånd, så man ikke er en totalt fremmed.

Oslomann77

I og med at du ikke ser de til daglig er det da ikke noe i veien med å ta kontakt med de på fb. Men prøv å sett deg et mål med sjenertheten din. At du f. eks skal be ut en jente pr uke, om du chatter med. Eller no sånt. Vil ihvertfall ikke anbefale å chatte i ukesvis før dere møtes, hvis du ikke er usedvanlig glad i det da, og ikke så interessert i det fysiske med jentene...:P

Oeei

ehemm...  kunne gjerne unngått facebook om jeg kunne, men det er jo nesten en nødvendighet idag for å få med seg noe som helst...
Og 1 jente i uka...   ganske optimistisk mht. byen jeg bor i... 

Problemet mitt er i hovedsak at jeg sliter sånn med å kontakte (starte en samtale, enten facebook eller fysisk) er at jeg alltid tenker på hva de tenker. "hvorfor kom han bort for å snakke?"

Kan ikke helt forklare hvorfor jeg sliter sånn med det, men jeg sliter HARDT med å snakke til noen uten at jeg har en spesiell grunn. Men jeg kan klare meg hvis jeg kan begynne samtalen med en spesiell ting og så ta samtalen videre etter hvert.

BTW: Hvordan tror dere at jenter (generelt) ville reagert på å spørre om de er med å kjøre en tur? I og med at jeg og min vennekrets er veldig bilinteresserte og kjører veldig mye føler jeg det er noe av det mest naturlige for min del.
En kompis av meg som er ganske god med jenter igrunnen har ofte bare snakket litt med dem på facebook før han så bare spør om de er med ut en tur å kjøre en tur. Funker visst for han, men så har han selvtilliten i orden, og vet hva han skal si og når...

Claw

Quote from: Oeei on August 08, 2013, 23:03:58 PMKan ikke helt forklare hvorfor jeg sliter sånn med det, men jeg sliter HARDT med å snakke til noen uten at jeg har en spesiell grunn. Men jeg kan klare meg hvis jeg kan begynne samtalen med en spesiell ting og så ta samtalen videre etter hvert.

Du har jo alltid en grunn? F.eks. at du vil bli kjent med henne, du syns hu var søt, du kjeder deg på bussen/i kassakøen etc..
Mer grunn enn det trenger du ikke. Det er ikke en big deal å prate med folk (jenter er også folk), og du trenger ikke noe større grunn til å prate med dem enn du trenger for å klø deg i øret eller gjespe.

Dwerg

Hadde selv massive problemer med å starte samtaler, selv på nettet. Eneste måten å komme ut av det på er å gjøre det. Ikke tenk over det, bare gjør det!

Du vil være veldig nervøs, og sannsynligvis vil det ikke gå som du vil. Men i etterkant vil du bli ekstremt fornøyd med at du prøvde, og du vil gjøre det bedre neste gang.

Oeei

Ok, Tenker nå at jeg vil gjøre et forsøk. Er ei jente jeg som er helt sinnsykt fin, og i følge fb er hun singel :)

Jeg har hun ikke som venn på fb, men tenkte å legge henne til.
Hvordan i h******* skal jeg gå frem? hva sier jeg? (skriver)

Hei :)
og så? 

Håper på gode råd, eller bare råd i det hele tatt :S

Husk igjen at jeg trenger ikke noe manus, jeg har bare ingen ide i det hele tatt om hvordan jeg skal begynne samtalen....

piken

Har du kjennskap til jenta IRL eller snublet du bare over en profil med en digg jente?

Hun kommer nok antakeligvis til å skjønne at du liker henne litt når du legger henne til, så hvis hun aksepterer venneforespørselen er det vel egentlig bare å si hei og flørte litt før du drar i land med en date-avtale :) (ikke havne i chatte-venn-fella!)

Oeei

Vel, det er ei jeg har gått på skole med, men igrunnen aldri snakka noe med.
Hun var innom en liten stund på en fest jeg var på i helga og... :)

Jeg vet godt hvem hun er, og jeg regner med hun vet litt hvem jeg er og, men som sagt har jeg aldri snakka med henne før...

Men "flørte litt", hva legger du i det? Aner ikke i det hele tatt hva jeg skal si...  :S