Om det å jobbe for å få jenta

Started by Northwind, August 30, 2013, 23:35:27 PM

Previous topic - Next topic

Northwind

Vanlig GV 'standard' er jo som regel at hvis jenta ikke er interessert i å treffes mer, og heller ikke en uke eller to senere.. så er det bare å glemme henne og move on to next og evnt vente til hun kontakter deg igjen siden.

Det bare det at flere i min vennekrets har fått seg dame ved å aldri gi seg og ikke gi opp på den ene jenta de liker og det får meg til å tenke.
Husker blant annet ei veninne fortalte at når gutten som var interessert i henne fikk beskjed om at de ikke kunne bli sammen, fordi hun ikke hadde noen følelser for han, så begynte han å grine. Han sluttet derimot aldri å prøve seg. Idag så er de gift.
En annen veninne har fortalt meg at hun ikke var interessert i han som hun nå er sammen med, han var totalt uinteressesant i starten og hun forteller at forholdet dems er noe 'han maste seg til'. De er også gift og har en unge.

Ola Rapace kommer også med en slik uttalelse i VG.
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10119412
"Jeg måtte jobbe hardt for å få henne. Men vi har det veldig fint sammen nå, sier en hemmelighetsfull Rapace."

Jeg tenker litt på innstillingen menn har ved at vi må føle at vi må jobbe litt for å få ei jente på kroken som dere forteller om på Fantastiske Forhold. Prøve flere ganger og ikke alltid ta et nei for et nei, vente litt og prøve seg igjen litt senere hvis man virkelig er interessert i jenta.

Dette går vel litt hardt imot overflod-tankegang, men vil ikke dette vise ovenfor jenta at man er seriøst interessert?
Hvordan vil dere jenter tolke dette om en gutt ikke gir seg og viser at han virkelig har lyst til å bli sammen?

(Da tenker jeg en fyr som er 'normal' i utseende osv og ikke en creepy stalker, men følelsene var bare ikke på plass da dere treffes. )

Dwerg

Problemet jeg ser med å "mase" seg til forhold er at det blir fryktelig mye bortkastet tid og smerte hvis det ikke går veien. Det kan sammenlignes med å investere alt du eier på bare en aksje, og det er dumt hvis du taper på det.

De må gjøre seg fortjent til å få deg, de er ikke verdt mer enn deg. Dessuten liker jenter også utfordringer, og ved å vise at du er seriøst interessert for tidlig så vet de at de kan få deg. Dermed blir man ikke så utfordrende og interessant lenger. Alle vil ha det de tror de ikke kan få, men gi nok til å holde interessen oppe.

Fra nylig erfaring så mistet jeg ei fordi jeg ble for fort og for mye interessert, og interessen hennes forsvant som dugg for solen. Hun visste hvor hun hadde meg og spenningen ble borte.

Det som de har klart høres ut som unntak, det er ikke veien å gå hvis du vil øke sjansene. Og slik du beskriver det så høres det desperat ut.

Anders GV

Kvinner har veldig lov til å være i et forhold.
Å være singel i mange år kan være ganske krevende for en kvinne.
Familie og ikke minst andre venninner er flinke til understreke at du burde ha kjæreste.
Om kvinnen har bestemt seg for å være singel, blir det enda mer mas.
Det er omtrent umulig for opptatte kvinner og akseptere at ikke alle andre ønsker seg forhold (uavhengig hvor bra deres eget er).

Dette er mye av grunnen til at kvinner kan finne på å bli sammen med han snille karen som maser(masse lov, minimal lyst).

Er det en bra start på et forhold?

Hele tiden vite at du er han "hun tok til takke med".

sitronsaft

Quote from: Anders GV on August 31, 2013, 11:34:51 AM
Det er omtrent umulig for opptatte kvinner og akseptere at ikke alle andre ønsker seg forhold (uavhengig hvor bra deres eget er).

Både og. Synes det er fascinerende at du kan uttale deg om ca alle kvinner i forhold.
Noen kvinner er mest opptatt av at deres venninner skal være single og "alene", for å få validering på hvor godt deres eget forhold er. Mangle single jenter (hvor mesteparten av deres venninner er i et forhold/gift) møter sosialt press når de møter en fyr. Får tilbakemelding på at han ikke er god nok, er feil type, at de har noen bedre i tankene o.l.
Og det handler ikke om dårlige venner. Det handler om kategorier vi setter alle menneskene i livet vårt inn i. Når de ikke lenger passer inn i kategoriene vi har laget, ødelegger det litt av vår egen livssituasjon (og -illusjon). Ei tidligere singel og festglad jente er gjerne venninne nettopp på grunn av det, og litt av vennskapet blir ødelagt dersom hun plutselig finner en fantastisk mann og bygger et fantastisk forhold.

Så mitt svar til deg, Northwind, blir da dette: Jeg avviste en gutt som jeg likte. Fordi det passet ikke akkurat da, på grunn av at det var mye som skjedde ellers i livet mitt, og noe forhold var det siste jeg tenkte på. Hadde han derimot prøvd seg nå hadde jeg vært åpen som bare det. Hadde han nå tatt kontakt på samme måte en god stund senere, hadde han for meg vist at han var "seriøst interessert". Eller i alle fall i noe mer enn en tilfeldig hook-up.

Lisa

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i Anders beskrivelser. Da jeg hadde kjæreste, som forøvrig falt inn i mer enn godkjent kategorien (høy, veltrent, kjekk, utdannet, hjelpsom og reflektert) møtte jeg følgende kommentarer fra venninner; "nå er det på tide å bli singel igjen". Det var nok mest spøkefullt i form av at jeg brukte mye tid med ham, men jeg følte likevel presset.

Andreas GV

Quote from: sitronsaft on August 31, 2013, 12:52:16 PM
Quote from: Anders GV on August 31, 2013, 11:34:51 AM

Både og. Synes det er fascinerende at du kan uttale deg om ca alle kvinner i forhold.

Han skriver jo ikke "alle kvinner i forhold". Han setter det på spissen for å få frem poenget og skriver "omtrent umulig".

QuoteNoen kvinner er mest opptatt av at deres venninner skal være single og "alene", for å få validering på hvor godt deres eget forhold er.
Dette understreker jo bare det Anders sier, at det blant jenter er mer "status" å ha kjæreste.

QuoteJeg avviste en gutt som jeg likte. Fordi det passet ikke akkurat da, på grunn av at det var mye som skjedde ellers i livet mitt, og noe forhold var det siste jeg tenkte på. Hadde han derimot prøvd seg nå hadde jeg vært åpen som bare det. Hadde han nå tatt kontakt på samme måte en god stund senere, hadde han for meg vist at han var "seriøst interessert". Eller i alle fall i noe mer enn en tilfeldig hook-up.
Dette er egentlig en litt annen case. Vi anbefaler gutter som er ulykkelig forelska å heller fokusere på andre jenter en stund og heller komme tilbake til jenta senere. Akkurat som i din anekdote.

Mens vi er inne på anekdoter; vi kan ikke basere teorien vi lærer bort på enkelteksempler. At den og den klarte å få til et forhold ved å kjøpe roser og skrive kjærlighetsdikt er ikke det samme som at det er den mest effektive måten å gjøre det på eller at det funker i flest tilfeller.

Når det er sagt, så KAN det å ikke gi seg (å ha det vi kaller "hard intensjon") øke tiltrekning, fordi det både viser at du tror du kan få jenta (metaramme) og derfor øker Verdi, samtidig som det øker Tillit. Det kan også trigge noen romantiske forestillinger (Personlige Forventninger) jenta har.

Risikoen er, som Anders er inne på, at du ender opp i forhold fordi jenta føler at det er forventet og romantisk, og ikke fordi hun faktisk tenner på deg og synes at du er attraktiv. Det er en grunn til at myten om at jenter mister sexlyst i forhold eksisterer.

Lars GV

Quote from: Northwind on August 30, 2013, 23:35:27 PM
Dette går vel litt hardt imot overflod-tankegang, men vil ikke dette vise ovenfor jenta at man er seriøst interessert?

Overflod-tankegang: Hun ene jenta er ikke viktig, det finnes flere muligheter. Det er flott om det skjer noe, jeg vil gjerne at vi skal hooke opp, men det er ikke VIKTIG for meg. Det er kuren mot å virke desperat.
Intensjon: Retningen man vil i og å holde seg til den. Det er kuren mot å bli passiv og handlingssvak; det gir resultater.

For de gutter som holder på å lære seg å bli flinkere med jenter, som ikke har mye erfaring med å sjekke jenter, og da spesielt ikke mye GOD erfaring på å sjekke jenter, så er det generelt sett lurt å holde seg til "glem henne og møt heller nye jenter". Det kreves en god del erfaring for å finne den perfekte balansen mellom intensjon/ståpå-vilje og overflod.

PS: Hvis det er noen her som følger med på serien Suits nå så er flørten mellom Donna og Stephen et godt eksempel på "pågående og gir seg ikke", samtidig som han "har overflod og ikke er desperat".

EDIT: Det er flere av kvinnene som Hank Moody i Californication møter som også først avviser han, men som senere blir keen fordi han har denne balansen, blant annet hun eksen til Lew Ashby i sesong 2 eller 3.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Northwind

Her var det mye bra kvalitetssvar! For det første så er jeg igrunn litt enige med alle her.
Tror nok faktisk ikke at det å være veldig frempå for noen gutter helt til man får napp er så veldig sjeldent. Om det er den beste starten på et forhold? Kanskje ikke. Men her går det jo over i forhold og kjærlighets-kategorien igjen, og jenta blir jo 'glad' i gutten etterhvert.
Vet ikke om dette kan være et bygde-fenomen, at man er nødt til å prøve seg på de få damene som er tilgjengelige, og at damene igjen er nødt til å ta takke med det beste de kan få, selvom det egentlig ikke er så bra som de hadde håpet på.

Det er jo en grunn til at vi har 50% skillsmisser..

Syns du setter veldig bra ord på det Lars og med eksempler. At det hadde vært fint om det faktisk kunne skjedd noe med den ene jenta, men at man likevell har fokus på å treffe andre samtidig. Sannheten er vel at man glemmer jenter lettere en man tror, når man møter nye.

Northwind

Quote from: sitronsaft on August 31, 2013, 12:52:16 PM
Så mitt svar til deg, Northwind, blir da dette: Jeg avviste en gutt som jeg likte. Fordi det passet ikke akkurat da, på grunn av at det var mye som skjedde ellers i livet mitt, og noe forhold var det siste jeg tenkte på. Hadde han derimot prøvd seg nå hadde jeg vært åpen som bare det. Hadde han nå tatt kontakt på samme måte en god stund senere, hadde han for meg vist at han var "seriøst interessert". Eller i alle fall i noe mer enn en tilfeldig hook-up.

Av nysgjerrighet. Om det er en du kunne vært seriøst interessert i, hvorfor tar ikke du kontakt med han istede for å vente på at han evnt tar kontakt igjen?

tore

Quote from: Northwind on September 01, 2013, 18:16:37 PM
Av nysgjerrighet. Om det er en du kunne vært seriøst interessert i, hvorfor tar ikke du kontakt med han istede for å vente på at han evnt tar kontakt igjen?

Dette lurer jeg også på.

Av erfaring så vil jenta enten ta kontakt eller i hvert fall gi et eller annet hint om hun er interessert nok.