Sårbare VS sterke jenter!

Started by Lilja, February 09, 2014, 22:41:06 PM

Previous topic - Next topic

Lilja

Bare undrer meg over en ting.... Er gutter slik skrudd sammen at dem ofte faller mer for damer som viser sine sårbare sider, gråter, lager drama og konflikter? Får dem frem noe omsorgsgener hos gutta, og får dem gutta til å føle seg mer som menn?

På meg virker det som om disse jentene oftere har kjæreste og seriøse greier på gang.. mens dem jentene som er litt tøffere i trynet og som tilsynelatende virker sterkere ikke kommer helt dit..

Er det 'skummelt' med damer som har et godt selvbilde og fremtrer som sterke?
Fake it 'till you make it...

Vandreren

Kan bare prate for meg selv, men jeg synes det virkelig ikke er sjarmerende med dramaqueens og har heller ikke lagt merke til at det er disse jentene som får seg kjæreste heller. Det eneste jeg kan komme på er at sårbare jenter kanskje går raskere inn i forhold enn jenter med mye selvtillit... Hvis man selv har mange valgmuligheter så vil man automatisk bruke litt lenger tid på å velge.

Hva er det som har gitt deg dette inntrykket egentlig?

Potet

Kan vel så mye være at jenter som er sårbare nettopp har et større behov for å få den trygghetsfølelsen et forhold gjerne gir og dermed oftere er i forhold. At man ikke er redd for å vise sårbarhet ser jeg på som et sunt tegn (føler seg trygg nok til å åpne seg), men stadig gråting og det at jeg stadig må fungere som personlig psykolog er noe jeg ikke ønsker. Det er lettere for andre å elske deg hvis du først elsker deg selv.

Jenter meg godt selvbilde er turn on. Å se en jente som klarer å slippe seg løs i senga og bare nyte sexen gjør sexen så utrolig mye bedre for begge parter. Ikke noe galt i å være stolt av seg selv, men jenter som stadig legger ut bilder for å fiske etter komplimenter synes jeg vitner mer om at man har et behov for validering enn at man er stolt av seg selv. En selvsikker jente er i utgangspunktet turn on. Hva legger du i sterke kvinner? Hvis sterk er slik at man takler motstand og tåler mer før hun gråter er det bare positvt. Hissige jenter er noe av det som er mest turn off for min del. Bra at en jente ikke er nikkedukke, men jenter som stadig må hevde seg og lager mye drama ser jeg mer på som et tegn på usikkerhet enn at man er sterk. Aggresjon er nesten alltid er tegn på en eller annen form for usikkerhet. Hvis du tenker på sterk i at jenta er ambisiøs og kanskje er mer suksessfull kan det skremme noen menn (noen menn har et behov for å føle at de er provider). Likestillingen har kommet såpass langt at de fleste menn respekterer kvinner såpass mye at de ikke trenger å kompensere for at menn skal høre på dem.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Lilja

Ja, jeg tenker også det at sårbare mennesker ofte søker seg inn i forhold, nettopp pga tryggheten.. Men jeg baserer inntrykket i forhold til hva jeg ser hos venninner (og meg selv), at mulig sterke damer kanskje kan skremme gutta litt. Og da tenker jeg ikke på hissige damer! Jeg tenker på damer som er trygge i seg selv, som er munnrappe og smarte.. og som ser mer tøffe ut enn søte og sårbare.. :)

Men mulig det handler mer om å møte sin likemann.. ser jo ikke for meg en sjenert og usikker gutt med en tøff dame.. blir fort litt missmatch. Og kanskje folk jevnt over egentlig ikke er så innmari trygge på seg selv.. ???

Potet

En selvsikker mann vil bare sette pris på en smart og munnrapp jente. Noe av det viktigste for meg i en jente er at hun er smart samtidig som at hun er en jeg kan kødde mye med. Og da impliserer det at hun også kommer ved vittige kommentarer tilbake når jeg erter henne. Det er nok en del menn som er redde for å være litt frekke mot jenter i frykt for å fornærme/miste dem.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Lilja

Nå har jeg tenkt litt.. hehe.. og jeg vil bare tilføye et par ting.. Ja, det er mulig gutta med steingodt selvbilde ønsker seg tøffe damer, men tror ikke dem er i majoriteten menn.. Kom over et forum hvor det var nevnt hvorfor Therese Johaug var så poppis blandt gutta, hvorpå gutta svarte slike ting som; ukomplisert og søt bondetuppe..

Så Megan Fox og Angelina Jolie er sterke og hotte damer som gutta tenker dem kan ha det gøy sammen med, som gir dem spenning og digg sex? Mens dem til syvende og sist ender opp i Johaug-forhold.. for det er jo ikke så dumt med nystekte rundstykker og kaffe på senga en søndag morgen.. (selv om JEG tror både Fox og Jolie fikser den 'biffen' også.. ;))

piken

Mulig det ligger noe i teorien din, sånn helt forenklet, Lilje. Men jeg tror nok også det er slik at sterke jenter kanskje ikke tar til takke med "hva som helst" på forholdsfronten. Selv vet jeg ikke om jeg er "svak" eller "sterk", vet bare at jeg kan kjenne meg som en svakere eller sterkere versjon av meg selv til tider.

Jeg har en kamerat som er i slutten av 30-åra som jeg har kjent en god stund. Han har alltid sagt at han liker yngre damer, men det har vist seg at han aldri (selv om man har blitt eldre) klarer å gå inn i forhold med damer over 25 år - som nå snart utgjør over 15 år aldersforskjell. Etter mye spørring og graving har jeg funnet ut av at han er litt "gammeldags" og rett og slett ikke liker selvstendige jenter, for da føler han seg mindre mann i sitt eget hjem. Det skal sies at denne fyren ikke er den høyeste og mest muskuløse typen og kanskje derfor føler han må finne jenter som gjør at han som mann føler seg som den sterke beskytter.

Stikkord kan muligens være selvstendighet, omsorg, kjønnsroller, maskuline vs feminine trekk, selvtillitt i forhold til andre, selvhevdelse. Også interessant å se på hvilke av Jungs typeindikatorer som man finner hos typiske "sterke" og "svake" individer og hvilke trekk som de ulike ønsker i en partner. (Dette er egentlig sjukt interessant å diskutere i det vide og breie merker jeg).

--WTF?--

Quote from: Lilja on February 09, 2014, 22:41:06 PM
Bare undrer meg over en ting.... Er gutter slik skrudd sammen at dem ofte faller mer for damer som viser sine sårbare sider, gråter, lager drama og konflikter?
Quote from: Lilja on February 09, 2014, 22:41:06 PM
Er det 'skummelt' med damer som har et godt selvbilde og fremtrer som sterke?

Selvstendige og "sterke" mennesker er i mindretall. (Se HER) Dette medfører bl.a.

- det er ikke så mange man er kompatible med i utgangspunktet.
- de sosiale kodene i sjekkemarkedet er definert av flertallet, som tar drama og ubalanse for gitt.

Ei jente sa til meg en gang: "du er altfor heftig for meg", etter at jeg ikke ga etter for dramaet hennes, så det går nok begge veier.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

dagligvare

Min erfaring er at det er de såkalt "sterke" damene som er de største dramaqueens'ene av dem alle. 

Takke meg til en rolig, beskjeden dame fremfor en høylytt IN YOUR FACE superbitch.

Potet

Quote from: dagligvare on February 13, 2014, 17:29:16 PM
Min erfaring er at det er de såkalt "sterke" damene som er de største dramaqueens'ene av dem alle. 

Takke meg til en rolig, beskjeden dame fremfor en høylytt IN YOUR FACE superbitch.
Ja, enig i at slike jenter er forferdelige. De "sterke" er gjerne ikke redde for å vise at de kan lage drama, og de er ikke redde for at de er høylytte og lager en scene. Faktisk tror jeg noen av disse har et behov for å hevde seg og vise sin dominans som alfahun overfor andre. Skikkelig turn off for min del. Er du virkelig sterk kan du si ifra og formidle budskapet ditt uten å lage en scene eller stor konflikt. Det er et pluss at man ikke backer ned, men hvis det blir for mye av det (noe det fort blir), rister jeg bare på hodet og går. Personer som har et så stort behov for å hevde seg egentlig usikre dramaqueens som har behov for oppmerksomhet og status.

På den andre siden vil jeg heller ikke ha en svakt aspaløv av en jente som gråter hele tiden, men begge disse ytterpunktene er heldigvis ikke så vanlige.

Lilja

Ja, men da er vel disse usikre dramaqueensa egentlig ikke så 'sterke' allikevel?? Jeg snakker ikke om de damene som må kompensere for dårlig selvbilde i å oppføre seg som om dem eier verden!

Man kan være rolig selv om man er 'sterk'.. og her var det i tillegg noen andre aspekter; som trygge i seg selv, smarte, humor og med snakketøyet på stell.. og der trenger man ikke lage noe drama eller skrike noen i trynet.. :)

Potet

Tror ikke de fleste menn forbinder sterke kvinner med det å være rolig, smart, humor og snakketøyet på stell, men heller at de ikke lar seg trykke ned eller knekker sammen ved motstand og at de gjerne har ambisjoner.

De personlige egenskapende du nevner i andre avsnitt vil være beskrivelsen på en personlighet de aller fleste menn synes er veldig attraktiv (selv om noen menn, eller gutter som man heller kan kalle dem, kan føle seg truet av en slik kvinne). Uttrykket selvsikker kvinne (både selvsikker sosial og med tanke på status) vil være en mer riktig beskrivelse enn en sterk kvinne, og hvis du bruker det uttrykket istedenfor sterk kvinne er nok de fleste i denne tråden temmelig enige vil jeg tro :).