Mulig det ligger noe i teorien din, sånn helt forenklet, Lilje. Men jeg tror nok også det er slik at sterke jenter kanskje ikke tar til takke med "hva som helst" på forholdsfronten. Selv vet jeg ikke om jeg er "svak" eller "sterk", vet bare at jeg kan kjenne meg som en svakere eller sterkere versjon av meg selv til tider.
Jeg har en kamerat som er i slutten av 30-åra som jeg har kjent en god stund. Han har alltid sagt at han liker yngre damer, men det har vist seg at han aldri (selv om man har blitt eldre) klarer å gå inn i forhold med damer over 25 år - som nå snart utgjør over 15 år aldersforskjell. Etter mye spørring og graving har jeg funnet ut av at han er litt "gammeldags" og rett og slett ikke liker selvstendige jenter, for da føler han seg mindre mann i sitt eget hjem. Det skal sies at denne fyren ikke er den høyeste og mest muskuløse typen og kanskje derfor føler han må finne jenter som gjør at han som mann føler seg som den sterke beskytter.
Stikkord kan muligens være selvstendighet, omsorg, kjønnsroller, maskuline vs feminine trekk, selvtillitt i forhold til andre, selvhevdelse. Også interessant å se på hvilke av Jungs typeindikatorer som man finner hos typiske "sterke" og "svake" individer og hvilke trekk som de ulike ønsker i en partner. (Dette er egentlig sjukt interessant å diskutere i det vide og breie merker jeg).