Sosiologisk forskning og teori om sjekking/dating etc?

Started by Greeneyed, April 10, 2014, 10:04:31 AM

Previous topic - Next topic

Greeneyed

Jeg vet ikke om noen andre enn dere som er her på forumet som har lest så mye om sjekking/dating etc, så jeg prøver meg på et studierelatert spørsmål.

Har dere tips til vitenskapelig (helst sosiologisk eller sosialpsykologisk) forskning om sjekking? Lei av litteratursøking, så hadde blitt utrolig takknemlig! :)

ClawLife

Oesch, N. & Miklousic, I. (2012). The dating mind: Evolutionary psychology and the emerging science of human courtship. Evolutionary Psychology, 10(5), 899-909.


Ellers tror jeg det er ganske lite, den overnevnte er vel mer en litteraturreview enn noe annet. Men det er vanskelig å forske på, fordi det er subjektiv og altfor komplekst. Man kan selvfølgelig gjøre research med veldig spesifikke variabler, men som vi alle vet så er folk forskjellig og alle jenter vil ikke respondere på visse ting på samme måte som forskjellige typer "game" vil funke. Fra det jeg husker fra en foreleser jeg hadde som gjorde studier på dette (psykologi) så fant han en del linker til dominant oppførsel i korrelasjon med attraksjon. Hvor mye kredibilitet det har vet jeg ikke, men det nærmeste man kommer "science" innen sjekking er jo casestudier som da blir de som driver med mye sjekking. Det vil nok aldri bli publisert, av flere grunner, men det er vel det som er mest relevant sånn rent scientifically.  8)

Greeneyed


Greeneyed

Tusen takk, så snilt av deg! Masteroppgaver er gull, alltid interessant å se i kildelista :D

Skriver forresten ikke om pick-up, men fant mye jeg kan bruke likevel :)