Jeg stusser over at du spør "På hvilken måte kan jeg vise han at det går fint at de er venner?" når hele resten av posten ser ut til å si at du nettopp IKKE syns det er greit at de er venner.
Og du skriver "det gjør meg bare noe usikker. Hvordan unngå å vise han dette?"
Jeg tenker at det er noe galt med spørsmålene i seg selv på en måte, de baserer seg på en slags frykt for å framstå som sjalu og evt miste ham, antar jeg.
Det er mulig å være venner med eksene sine uten at det er noe mer, man kan sette pris på personen selvom man ikke er intime lenger. Mange har "regel" om å kutte eksen helt for å hindre seg selv å havne i en situasjon der det blusser opp følelser eller man hopper til køys (ofte i mangel på selvkontroll, eller at man ikke har bearbeidet følelsene og kommet over vedkommende), eller man tror at det er opplest og vedtatt at man må kutte ut eksen av hensyn til nye partnere (sine usikkerheter might I add), mens noen (som da har et visst modenhetsnivå vil jeg si) er i stand til å være helt klare på at det ikke skal skje, man liker den andre men man gidder ikke å gå tilbake til å være intime for man er ferdige med det (man prøvde men det funka ikke, det er ingens feil), men man trives i hverandres selskap, og det vil være et tap å ikke ha vedkommende i livet sitt. Jeg antar at man bare må velge å stole på vedkommende (eller ikke). Det kan være litt vanskelig å stole på noen når man selv ikke har slike forhold med sine ekser og dermed "ikke forstår at folk kan ha det slik", særlig om du føler at eksen hans er en "slange i gresset" som bare venter på en anledning (det kan være vondt å kjenne den følelsen).
På en måte har han en fribillett ved å si "jeg liker ikke sjalu jenter", noe som får deg til å spørre her inne om hvordan du kan unngå å virke sjalu ovenfor han mens du kanskje egentlig er det. Og du vil unngå å vise usikkerhet selvom du kanskje egentlig blir det.
Jeg tror det er sunnere for deg (og dere) om du kan uttrykke det du faktisk føler, istedet for å late som det ikke er sånn mens det fortsetter å plage deg. Om du tar det opp kan du få betryggelse på at det IKKE er som du frykter og dere kan få det ut av verden. Vær deg, og om han ikke tåler det så var´e fææn ikkeno´ å schpare på uansett.
Peace&Love
FB