Jeg synes det bare er konge med jenter som har konkurranseinstinkt. De færreste jenter har det. Faktisk vil jeg se på det som skikkelig turn on hvis jeg har med jenta på noen aktiviteter med andre venner og hun viser at det er litt tæl i henne/har bein i nesa. Irriterende ofte er det mange jenter som virker som de kjeder seg litt for de gir så liten effort i aktivitetene de er med på. At man ikke er flink bryr jeg meg ikke stort om, men om man ikke prøver eller gir opp tidlig synes jeg det blir litt veikt. Det blir fort litt prinsessetakter, altsa at man er en som ikke er vant med at man må jobbe litt for å få de resultatene man ønsker seg, og forventer at alt her i livet skal komme på gullfat uten utfordringer. That is turn offff.
Så klart, det finns grenser for hvor mye konkurranseinstinkt jeg foretrekker at jenta har. Konkurranseinstinkt er tross alt en mer maskulin egenskap (korrelerrer vistnok med nivåene av testo i kroppen), og hvis hun blir veldig hissig og det virker som at hun har et overdrevent stort behov for å markere seg (type jeg må som jente kompensere ved å vise at jeg kan ta i minst like hardt som alle gutta) er det turn off.
Jepp, noen av oss er dårlige tapere, meg inkludert, så en dårlig vinner er provoserende. Det samme synes jeg faktisk også det er med en som ikke bryr seg i det hele tatt, for da føles det ikke som en liten seier når man vinner. Det verste er de som kun bryr seg når de vinner og er likegyldige ellers. At du i utgangspunktet erter meg litt om du vinner bryr jeg meg ikke, men jeg skal innrømme at jeg blir litt gretten (eller kanskje til og meg verre om du er fæl til å provosere) om du etter flaks/juks vinner i noe jeg føler meg god i/jeg følte jeg helt klart fortjente å vinne. Det har nok også mye med at jeg er en ydmyk vinner (særlig hvis jeg innser at det var en heldig seier eller at det var close), og at jeg dermed blir provosert hvis en som vinner framstiller det som at den personen vant fortjent og er mye bedre. Folk som vet du er en mindre god taper ved også å provosere deg litt ekstra når de vinner, og påpeker fort at alt du sier er unnskyldninger for at du tapte. Altså: Hvis du vinner kan du gjerne juble og vise at du er fornøyd, men ikke nedvurder prestasjonen hans (så lenge han ikke gir opp eller var totalt ubrukelig, i så fall kan du heller foreslå at dere prøver andre aktiviteter hvis han ikke likte det)
Kort fortalt: Om vi gjør en aktivitet sammen er det viktigste for meg at du er litt engasjert (i.e. ser ut som du prøver og at du har det gøy). Enten det er tv-spill eller idrett, på lag eller mot hverandre, synes jeg det er langt morsommere når den andre parten også er engasjert. Om du viser litt selvtillit i konkurransesammenheng er det supert, og om du viser at du koser deg, er det enda bedre.
En jente som liker fotball OG gaming får to ekstra stjerner i min bok
EDIT: Ett siste moment. Ikke konkurrer om ALT. Det blir slitsomt om man alltid skal hevde seg og sjekke hvem som er best. Hvis det derimot er en naturlig konkurransesituasjon (spill, idrett, quiz eller lignende) er det bra.