Nå er jeg sent ute til dette emnet, men la gå.
Jeg var med sjefen og ansatte kollegaer i fjor høst, og dette var noen av mine inntrykk:
- Få frem hvem du er fremst i søknaden.
> Når vi hadde 120 søknader til en helgejobb, må man sortere litt. Første avsnittet var ofte avgjørende.
Stikkord: alder, kjønn, utdannelse, interesser, om du har lappen (i noen jobber er dette svært relevant).
- Skriv en oversiktlig CV
> Noen arbeidsplasser bruker egne maler (som du bare fyller inn), andre steder må du lage din egen mal. Ved egen mal, ville jeg ha tenkt på hvordan du klarest kan få frem dine kvalifikasjoner og styrker. Fete overskrifter og tynnere undertekster. Ved arbeidsplassens/rekrutteringsselskapets mal: fyll ut der du kan, oversiktlig er det allerede.
- En søknad bør aldri være mer enn én side
> Mer enn det blir for mye. Se gjennom søknaden din med noen dagers mellomrom, les den høyt, og se for deg hvem som skal lese den. Tenk også over hvordan du formulerer deg (det vil selvsagt ha noe med hvilken type jobb du søker på). Sjekk rettskrivingen.
- Utelat anekdoter
> Ikke ta med anekdoter, fortellinger og historier. Det kan virke som gode eksempler, men kan virke rart for den som leser, da de ikke kjenner deg.
Stikkord: bruk stikkord! Si "I min nåværende stilling bruker jeg mange av de kvalifikasjonene jeg lærte under utdanningen, for eksempel ditt og datt". Ikke si "Jeg pleier og være snill med mine kollegaer, som den gangen da jeg tok med en hjemmelaga bursdagskake til Rita som ble 50 år! Alle sa da at jeg var så snill."
- Vær ydmyk, men bestemt
> Du er ikke verdensmester. Du er kvalifisert til jobben, ja, men du kan ikke alt. Men vær bestemt på hvorfor du ønsker jobben, men ikke bruk eksempler/anekdoter som går på dine inntrykk av hva andre mener om deg. Er dette sant, vil det uansett komme frem under referanseintervjuer.
- På intervjuet
> Vær så vær så snill og men det du sier. Å si at du er en mester i rettskriving og norsk bokmål, holder ikke vann når søknaden din er full av skrivefeil. Det hjelper heller ikke å si hva du tror arbeidsgiver vil høre ("jeg er veldig utadvendt og liker å snakke med nye mennesker") når du sitter sjenert på tuppen av stolen. Arbeidsgiver merker din personlighet relativt fort.
- Ekstratips til intervjuet
> Ikke, og da mener jeg IKKE - avbryt eller snakk for mye rundt hvert spørsmål. Arbeidsgiver kan da få inntrykket av at du ikke klarer å begrense deg.
Hadde kunne komt på flere ting, men nå må jeg stikke.. Håper det var til hjelp for noen!