Isolert sett er handlingen med å dytte jenters hode ned i skrittet uakseptabelt. Men man må først se på konteksten (f.eks. har de snakket sammen før? Er energien høy på utestedet? Er viben veldig tullete?) han gjør det i, og kalibrering som skjer før og etter handlingen. Mye av poenget med det drøye han gjør er nettopp for å bevise at man kommer unna med veldig mye så lenge man følger godt med på reaksjoner og holder hodet kaldt, og at drama er en metode hvor man kan skape tiltrekning. Om det er en effektiv metode (funker nok bare på en viss type jenter), eller noe jeg ville gjort selv er en helt annen sak. Og, som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, tror jeg det er veldig få som kommer unna med å gjøre noe så drøyt (krever et visst nivå). Og å gjøre det særlig på dagtid er idioti, og lære det til folk som ikke virkelig vet hva de driver med er heller ikke det mest hensiktsmessige. Jeg tolker veldig mye av det han gjør og sier på bootcamp med mye humor for å få frem poenger, men det er klart av veldig mange ikke gjør det og at folk selvsagt med full rett reagerer på det når man ser handlingene ute av kontekst. Han hadde derimot ikke lært bort noe hvis det overhode ikke fungerte, så man må også ta det i betraktning. Hvorfor ikke også hate på de kvinnene som biter på agnet, og som sørger for at slik oppførsel fortsetter? Man må også se på hele interaksjoner før man kan dømme. Det er mange variabler som f.eks. hvor godt man kjenner personen, hvor pågågende man er, hvor man tar/hva man gjør, hvor full/gira/energisk hun virker, tidspunktet på dagen, hvor fysisk truende personen virker og masse mer som påvirker situasjonen.
Poenget mitt er at han blir framstilt som et forferdelig kvinnehatende monster på et ganske tynt grunnlag. Ja, noen av metodene hans er tidvis litt for drøye og er sikkert de beste metodene å lære bort, men inntrykket mitt av han er at han fortsatt er glad i kvinner og respekterer dem. Ser man lange seminarer av han kommer han gjerne med advarsler som setter metodene og ideologien hans mer i kontekst. Videre gjør slike kampanjer som dette at folk fordømmer hele delen av selvutviklingsbransjen som går ut på å bli bedre med det motsatte kjønn. The Game blir stadig trukket fram når denne typen selvutvikling kritiseres, men dette er noe som heldigvis de aller fleste har gått vekk fra. Empati, kalibrering og lignende er med rette ofte et stort fokus,særlig i starten, men generelt sett er det å slippe seg løs det største problemet for de aller fleste og er derfor noe som oftere blir framehevet.
Kvinner vil alltid bli gjort til et seksuelt objekt, og jeg ser ikke noe problem med det. Hvis kjæreste min ikke ser på meg som et seksuelt objekt, er ikke det et forhold jeg ønsker å være i. Det som derimot er kjernen, er at det er viktig man OGSÅ se på kvinner som en person med egne meninger, følelser, tanker, rettigheter og mer. Mitt inntrykk er at de aller fleste selskaper som hjelper andre med å bli bedre med det motsatte kjønn påpeker dette, og mitt inntrykk er også at de fleste som går inn for å bli bedre med det motsatte kjønn gjør det for å få en kjæreste de føler de kan få. Ja, det finnes noen outlier som bare er i gamet for å knulle mest mulig, men der ligger det gjerne noe annet underliggende bak.
At det er fæle voldtekter i India betyr selvsagt ikke at det er greit med mindre fæle overgrep. Det jeg påpekte var at det er for mye fokus på saker som i mine øyne ikke er så ille, eller rett og slett usanne (slik som at kvinne tjener mindre enn menn fordi de er kvinner). Og så snakkes det fort om hvor fælt kvinner har det i en visse situasjon (f.eks. kvinner i videospill), når menn kan ha det minst like ille i samme situasjon. Betyr det at man ikke kan prøve å gjøre noe med situasjonen til kvinner? Nei, men det blir helt feil når kritikken er ensidig og ubalansert. Det som er tullete med den youtube-videoen fra New York er at flertallet bare kommer med hyggelige kommentar som "hei" og "ha en god dag" eller lignende. Det er IKKE sexual harassement. Folk skal få lov til å si "hei" eller lignende uten at man skal fordømme hensiktene dems. At noen tar kontakt med en fremmed de synes er attraktiv skal ikke bli sett på som et problem. Jeg er derimot helt enig i at et par av de folkene var skikkelige creepy som fulgte etter henne, men man vet ikke hvor pågående de hadde vært hvis faktisk hadde avvist dem (hun bare gikk videre uten å si noe). Husk også at når man går gjennom strøk hvor folk nettopp henger rundt på gaten er, får man fort kommentarer etter seg. Det er slik kulturen er i noen land/strøk, og vil være veldig vanskelig å endre på. Ikke døm mange på grunnlag av det noen få gjør. Ser man også video av menn som har gjort lignende eksprimenter, skjer mye det samme. Det skal derimot sies at det aldri helt vil være balanse, siden menn generelt sett har et fysisk overtak på kvinner og dermed ikke har like stor grunn til å føle seg truet/ubehag når en ukjent kommer opp til deg. Blir jeg forsøkt sjekket opp av en homofil, noe jeg har blitt et tosifret antall ganger, tar jeg det som et kompliment (og eventuelt litt selvkritikk på at jeg kan ha litt homofile håndbevegelser, hehe). Alt for mange debatter er unyanserte og ser bare ett perspektiv, når virkeligheten er langt mer kompleks.
Kort fortalt: Jeg tror vi egentlig ikke er så uenige, bare at jeg mener Julien blir feil framstilt - og det sier jeg selv når jeg ikke er så fan av alle metodene hans.