En ting jeg har lagt merke til med meg selv, er at jeg forhøyer visse egenskaper hos jenter jeg liker, mens de samme egenskapene ikke får samme verdi hos jenter jeg ikke er tiltrukket av. Som feks sammenlikne det å være gjerrig med det å ha god økonomisk sans. Det er et positivt og et negativt uttrykk for omtrent nøyaktig samme konsept/egenskap.
Det har jo også mye med om hun matcher på mange punkter i sjekklisten, men merker at det er en fare for at jeg gjør den personen ekstra spesiell i mitt eget hode uten at den personen egentlig er så fantastisk i virkeligheten.
Også tror jeg at konseptet "The One" er veldig romantisert. At det bare finnes en person som virkelig er den rette er jo veldig begrensende tankegang. Dersom man tror at man allerede har "the one" som Ex eller at vedkommende ikke var interessert så ødelegger jo det troen på å noensinne kunne treffe noen andre som er bra nok. Det vil også helt sikkert gjøre at man ikke ser kandidater som er mer enn innenfor kravene fordi man dagdrømmer om "the one", eller kanskje ikke prøver å finne en ny "the one"
engang.
Noe av dette springer ut i fra mangelen på valg, men å ha mangel på valg springer jo igjen ut i fra hvor tilgjengelig man gjør seg for å møte den rette, og hvor aktivt man leter etter kandidater. Og spesifikt ikke nødvendigvis bare mangelen på valg, men mangelen på GODE NOK valg.
Det å tro at ting er "meant to be" er jo å tro på skjebnen. Dersom skjebnen styrer livet ditt så er jo allerede alt bestemt, og du står maktesløs til å forandre på ting selv. Igjen en fryktelig begrensende tankegang.
Heldigvis kan vi forandre våre egne liv, og ta "skjebnen" i våre egne hender.
Selvfølgelig finnes det mange personer der ute som passer perfekt for akkurat deg. Utfordringen er å finne vedkommende, eller la vedkommende finne deg.
Det er nok bedre å tenke på the one som "Den ENE JEG tilslutt velger blant alle de som passer bra for meg" enn som om "det finnes bare EN i verden".
Så da er det bedre å komme seg ut på de riktige arenaene for å treffe nye mennesker, og gjøre seg tilgjengelig og ta kontakt.
På et rent følelsesmessig plan, så er kanskje dette en biologisk mekanisme som setter i gang når vi treffer noen vi matcher veldig bra med, hvor kroppen pumper på med de rette hormonene og kjemikaliene slik at vi opphøyer den ene personen både på det logiske og det følelsesmessige plan, og gjør at vi blir villige til å investere i vedkommende, og ønsker forbli i et monogamt forhold med vedkommende.