Quote from: Frk sky on November 29, 2014, 00:56:25 AM
Er det forresten sånn at noen bare naturlig har mer fett/ lagrer lettere fett enn andre? For noen ganger synes jeg han jobber hardt og spiser supermat uten at det gir særlig merkbare resultater. Kanskje det er dette som er demotiverende for han?
Det er fullt mulig at noen lagrer fett bedre enn andre. Akkurat som andre egenskaper hos mennesker vil variere så vil også evnen til å lagre energi fra maten i form av fett variere. I dagens samfunn med mat med så rikt energinivå er det lett å legge på seg.
Men hvis vi ser på termodynamikkens første lov, så sier den:
Energi kan aldri oppstå eller tilintetgjøres, men kun kan gå over i andre former.Det vil si den energien som blir puttet inn i kroppen. Feks 200 kalorier kan aldri bli til fler kalorier, ei heller forsvinne, bare gå over til andre former, som feks fett. Så det betyr at om kroppen bruker 300 kalorier, men får puttet inn 200 så bruker den mer enn den får, og må da ta 100 kalorier fra kroppens energilagre. Om dette gjøres over tid, tømmes energilagrene, og fettet forsvinner.
Det er altså rein pluss og minus.
Så dersom noen hele tiden bruker fler kalorier enn man putter i seg, og alikvel legger på seg, så har vi et mirakel.
Da har vi i praksis celler som produserer energi ut av ingenting og lager fett av det. Da brytes termodynamikkens første lov, og de cellene burde klones og gjøres om til det første cellekraftverket som forsyner menneskeheten med evig energi.
OK, det var satt på spissen og ikke meninga å være frekk. Men det handler kun om input og output...Så regnestykket er enkelt: Enten spiser man for mye, eller bruker for lite dersom man ikke går ned i
vekt fett
Har selv trent masse, men det var ikke før jeg begynte å passe på kostholdet at jeg gikk ned i kroppsfett.
Som jeg leste her på forumet et sted så er effekten av trening=gram og kosthold=kilo noe jeg tror er veldig nær sannheten.