Noen tips til senebetennelse legger?

Started by Lahoya, December 07, 2014, 16:15:31 pm

Previous topic - Next topic

Lahoya

Har  smerter og klare indikasjoner, i nedre del av bein, på senebetennelse.

Har lang ventetid på lege så jeg leser litt rundt på hvordan jeg kan utbedre løpsøktene mine.
Trapper ned på intensitet og gjennomgår nøye løps - teknikker.
Ønsker å være klar til sommeren for løp (800m) .

Noen som har slitt med senebetennelse? Noen gode råd? 

HAnS

December 22, 2014, 03:09:58 am #1 Last Edit: December 27, 2014, 04:16:08 am by HAnS
Kan du forklare lokasjonen til smertene litt mer spesifikt enn "nedre del av bein"?

Senebetennelse kommer som oftest som følge av overbelastning av en eller flere muskler. Dette kan komme av for mye trening, men vanligvis er det feil teknikk, sko, underlag, o.l. som i bunn og grunn skaper problemene.

Dersom du er idrettsutøver er det viktig at du ikke stopper å trene, men at du fortsetter med alternativ trening. Altså trening som ikke skaper smertene du er plaget med i utgangspunktet. Tøyning av den affiserte muskulaturen kan også hjelpe.

Lahoya

December 22, 2014, 18:12:11 pm #2 Last Edit: December 22, 2014, 19:29:11 pm by Lahoya
Lokasjon: Ca rett over ankel.

Har vært hos lege som sa jeg burde hvile ut en måned.  Det tror jeg ikke noe særlig på, siden jeg har hørt andre som driver idrett "trener" seg bort fra smerten med forsiktig trening. Har allerede latt beina hvile over en mnd.  Hjalp ikke ettersom det kom tilbake.

Siste tiden har jeg fokusert mye på styrketrening. Samtidig som jeg har kuttet ned drastisk på løpsøktene. Har hjulpet veldig faktisk.

Skal nevnes at jeg har gått opp i vekt , fra 73kg til 90kg pga muskler, så var nødvendig å oppgradere styrken i beina :D

Det du sier har faktisk blitt tipset om av flere utøvere med blogg. Spesielt det med å fortsette å trene.

SOTN

Jeg har en kompis som for ett par år siden trente på seg senebetennelse i akillesen når han forsøkte å venne seg til å løpe med 5-finger shoes.
Han prøvde en slags form for ultralyd terapi som han var fornøyd med..

HAnS

"Rett over ankel" er også en veldig diffus lokasjon. Er det på fremsiden/baksiden/innsiden/utsiden av foten/leggen/helen, over/under/på "ankelkulen"? Det er mange forskjellige muskler i foten/leggen man kan få senebetennelse i, så det er viktig å beskrive stedet smertene ligger nøyaktig når man søker hjelp på nettet og ikke kan bli undersøkt og spurt fysisk.

Hvis den treningen du gjør nå letter problemet ditt, så fortsetter du med det. Om problemene kommer tilbake ville jeg nok gått til noen som kan gjøre en løpsanalyse på deg og sjekke om det er noe ved teknikken din som gjør at du overbelaster en viss muskulatur mer enn normalt.

Koraboros

Det som funker for meg er å tøye ut leggene flere ganger om dagen, trene litt styrke, og ikke sitte for lenge stille om gangen. Når jeg merker at blodomløpet blir dårlig må jeg reise meg opp og røre litt på beina, massere leggene eller tøye ut litt.