Ser det er mye diskusjon rundt trening, men som Måka er inne på er nok det viktigste for vektreduksjon å spise riktig. Driver for tiden å leser meg opp på hvordan ernæring fungerer, og slik jeg forstår det har vi "gode" og "dårlige" karbohydrater, henholdsvis karbohydrater fra frukt og grønnsaker (rett fra jorda vår) og prosesserte karbohydrater (bearbeidet).
De prosesserte karbohydratene finnes i alt som er bearbeidet slik som sukker og hvete; vi er evolusjonært laget for å klare oss uten. Når disse karbohydratene inntas i kroppen øker innholdet av insulin. Insulin har som funksjon i kroppen å lagre næringen vi inntar (fett, karbohydrater og proteiner) i fettceller til "senere forbruk". Dette er grunnen til at vi ønsker et forholdsvis lavt insulinnivå i kroppen.
Den raskeste (og sunneste) veien til vektreduksjon er å oppnå "ketose". Kroppen vår er i konstant aktivitet, og foretrekker å hente en god del energi fra fett og en betraktelig mindre del fra glukose. Det er enkelte celler i kroppen som kun opererer på glukose, blant annet enkelte hjerneceller, røde blodceller og nyreceller. Glukose hentes enten direkte fra karbohydratene eller i leveren der protein kan konverteres til glukose. Denne konverteringen settes kun igang dersom kroppen har liten tilgang på karbohydrater (mellom 0-50 gram per dag). Det er flere fordeler med å la leveren produsere glukose på denne måten. For det første krever prosessen energi som den henter fra fettcellene i kroppen. Og fettet som blir forbrent forsvinner ikke helt, men ender opp som et energirikt biprodukt vi kaller keton. Keton kan ikke lagres i fettcellene slik fett og overflødig glukose gjør.
Idag snakket jeg med en dame som gjorde dette i noen uker for å oppnå en drastisk lavere fettprosent til en photo-shoot. Maten hun valgte for dette var kun cottage cheese, avokado, tunfisk og egg. Ganske kjedelig kost, men rikt i protein og veldig lite karbohydrater. Man kan godt unne seg noe grønnsaker under ketose, og grunnen er at grønnsaker inneholder ganske mye vann og mindre karbohydrater. Protein er allikevel sterkt foretrukket.
På denne måten får kroppen det den trenger av protein til musklene, samtidig som overflødig protein brukes til å lage energirike biprodukter og brenner av fettlagrene på samme tid. Ketose er ikke sunt for kroppen i lengden, fordi man begrenser inntaket av viktige næringsstoffer i mye frukt og grønnsaker. Men det er ikke nødvendig å gå lenge i ketose, kun til man har oppnådd ønsket vekt, og er helt ufarlig.
Alt innhold er hentet fra "Primal Blueprint"-boka. Arrester meg gjerne hvis noe jeg skriver er feil.