Quote from: GENERAL PLAYA on April 01, 2015, 17:24:28 PM
Takk for svar Måka
Null stress
Jeg lærer selv, så er ikke noen ekspert på dette, bare kommer med de tipsene jeg kjenner till.
Men lurer på noe. Jeg har en venn av meg som er god sosialt. Har høy verdi og er den mest populære på skolen min. Alle vet om han. Men han er ikke det man kan kalle en kjekkas ;-) og han kler seg som en dass. Men for det synes de fleste jenter at han er kjekk og alle henger og snakler med han gutter og jenter. Og ingen har baller til åutforde han sosialt eller physisk.Jeg har kjent han i to- tre år så jeg har har sett masse fra han. Men hva er det jeg skal gjøre her for å modellere til meg de gode tingene hans. F.eks han er dritt sleip. By the way han er dritt bra for å snakke for seg selv og sånne comeback. F.eks en jente spurte han en gang foran hele klassen høyt.......Are you virgien? Og han svarete med et lurt smil og på en rolig stemme was I ever virigen. og hun jenta lo..hva er det jeg kan modellere fra han her være rolig når noen prøver å angripe meg sosialt???
prøver du og si gjør det han gjør også blir du som han over tid???
han er veldig leken tullete men det går ikke over til en måte at han oppfører seg som en needy fyr
Han er veldig ureaktiv, noe som automatisk gir høy verdi. Samtidig har han overflod. Han trenger ikke oppmerksomhet fra andre.
Boka hvordan vinne venner og påvirke folk er bra . har lest den på Norsk. men blir man ikek for mister nice guy hvis man gjør det. han venner min gjør som står i boka men samtidig han oppfører seg som om han eier personer han tuller leken. foreksempel kan han si whats uo styggen på en leken måte og gi deg tulle slag.
sammtidig er han en person som ikke er en som prøver å bli likt av folk. siden den boka sier unngå diskusjiner
men vennen min diskuter som bare det
Og jeg har brukt boka praksis funket i starten men jeg ble for mye nice guy. folk ble lei av meg forr følte jeg så det jeg gjirde var å endre strategi ikke bruke det i boka hele tiden men ofte sammtidig som jeg snakket med mange folk skaffet meg sosial versi. fordi en alle snakker med vil folk snakke med. og jeg ble mer useeiøs leken tullete . funket det her
Det er viktig å tenke helhet. Verktøyene fra boka kan brukes i gitte situasjoner. Fortsatt så er det viktig at du ikke trenger noe fra andre folk. Ikke er for reaktiv. Det er nok lett å bli oppfattet som en som smisker og er ute etter noe. Tror du har gjort lurt i å bli mer leken og tullete. Dersom du er enig i alt alle sier og syntes alt alle gjør er kult vil du bli oppfattet som om du juger. Så å stå for sin egen mening og diskutere er positivt for å vise andre at du selv mener du har verdi. Samtidig så risikerer du litt å bli mislikt, noe som faktisk gjør at du bygger tillit fordi man blir oppfattet som mer ærlig.
Når han tuller med folk og gir tulleslag så er det en form for dominering. En som ser seg selv med like høy verdi ville tullet tilbake og gitt et lekeslag tilbake.
p.s jeg vil modllere han for å bli bedre sosial men jeg vill ikke modellere han når det gjelder pick up med jenter . fordi jeg følger gv metoden. men tar litt fra han der å ;-)
hva burde jeg tenke på når jeg modeller han og har noen vært i lignende situasjinen o hva gjorde de her. la meg oppummere hva skal jeg tenke på når jeg modeller
GV teorien snakker om sosialt press, og at evnen til å takle den spenningen det gir.
Se for deg at når hun jenta sa det virgin greiene at alle kikket på ham. Han var under et stort sosialt press.
Hvordan taklet han det? Han var rolig, smilte til og med lurt (som er sexy) og sa noe morsomt uten å forklare seg. Hadde han sagt Ja eller Nei så hadde han kvalifisert seg, men han ungikk på en måte å svare på, og viste at han gav faen.
Se for deg hvordan ansiktsmimikken hans så ut når alle så på ham.
(for å forstå sosial spenning så hjalp det å se for meg at de som ser på sender en laserstråle med øynene. Jo fler som kikker, jo sterkere stråler. De bare preller av på ham. Han kunne like gjerne sittet alene i rommet. Han er helt rolig)
Tenk deg hvordan han følte det innvendig.
Forestill deg at du går inn i ham, og ser gjennom hans øyne og ser ut på klassen. Tenk at du ikke merker blikkene engang, men er helt komfortabel, mens du prøver å føle det han følte, tenke det han tenkte, høre det han hørte.
Lag det bildet i hodet ditt ekstra stort. Lag følelsene sterkere. Lydene høyere. Luktene tydeligere, fargene sterkere.
Dersom du fulgte denne øvelsen har du akkurat visualisert ureaktiviteten hans. Visualisering av situasjoner oppfattes av hjernen som virkelige situasjoner, så dersom du øver på dette, så kan du øve inn å være ureaktiv.
Så neste gang du da er i en situasjon med mye sosialt press, så vil det dersom du har øvd mye og på riktig måte hjelpe deg å reagere riktig. Dersom du selv også tenker på å trekke frem hvorden det føles ut når du visualiserer kan du forsterke effekten(mener nå jeg).
Det vil også hjelpe deg i sjekkingen å bli mer ureaktv.